2 702 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Svajigt golv i gammalt hus
Hello!
Varning, lång beskrivning innan frågan kommer..
Vi bor i en kåk vars äldsta del är byggt 1890. Ursprungsdelen är egentligen bara ett torp som en gång i tiden bestod av en våning med storstuga och ett kök med vind ovan. Nån gång på 30 talet byggdes det till en del i vinkel samt att vinden byter ut till en övervåning med brutet tak. Idag ca 150kvm totalt. Den gamla delen som var storstuga och kök är idag ett enda stort rum (vrum) med en murstock mitt på golvet i ena hälften av utrymmet. På övervåningen i gamla delen finns idag två sovrum samt ett gå-in-garderob. Nu till problemet, redan när vi köpte huset (5år sedan) reagerade jag på att spannet kändes stort i det stora rummet med endast en murstock. Vad jag såg då vi la in klickgolv i sovrummet var att det är säkert cc70-90 och stockar snarare än reglar mellan våningsplanen. Jag mätte även takhöjd på nedre plan och intill väggarna är det ca 3-4cm högre ännu mitten av vrummet. Det är en fin hängmatta alltså. Så här lär det varit sedan sent 70tal så det är inget som ”växer” eller ett hus som håller på att kalva. Men gunget är lite tröttsamt då någon rör sig i sovrummet. Har nu tankar på att plocka bort allt golv på övre plan i ena sovrummet och lägga i nya reglar cc30, men kan det vara idé att trycka upp taket några cm innan med domkraft nedifrån för att få bort ”hängmattan”? Idéer? Tankar?
Varning, lång beskrivning innan frågan kommer..
Vi bor i en kåk vars äldsta del är byggt 1890. Ursprungsdelen är egentligen bara ett torp som en gång i tiden bestod av en våning med storstuga och ett kök med vind ovan. Nån gång på 30 talet byggdes det till en del i vinkel samt att vinden byter ut till en övervåning med brutet tak. Idag ca 150kvm totalt. Den gamla delen som var storstuga och kök är idag ett enda stort rum (vrum) med en murstock mitt på golvet i ena hälften av utrymmet. På övervåningen i gamla delen finns idag två sovrum samt ett gå-in-garderob. Nu till problemet, redan när vi köpte huset (5år sedan) reagerade jag på att spannet kändes stort i det stora rummet med endast en murstock. Vad jag såg då vi la in klickgolv i sovrummet var att det är säkert cc70-90 och stockar snarare än reglar mellan våningsplanen. Jag mätte även takhöjd på nedre plan och intill väggarna är det ca 3-4cm högre ännu mitten av vrummet. Det är en fin hängmatta alltså. Så här lär det varit sedan sent 70tal så det är inget som ”växer” eller ett hus som håller på att kalva. Men gunget är lite tröttsamt då någon rör sig i sovrummet. Har nu tankar på att plocka bort allt golv på övre plan i ena sovrummet och lägga i nya reglar cc30, men kan det vara idé att trycka upp taket några cm innan med domkraft nedifrån för att få bort ”hängmattan”? Idéer? Tankar?
Taket på nedre plan är det ca 4.80m men synligt golv i sovrummet ca 3,80 då två smala kattvindar gömmer ca 50cm på vardera sida. Har ingen mått på bjälklaget, men vad jag minns då jag hade öppnat golvet tänkte jag använda 190x45 eller 170x45 reglar.larsbj skrev:
Det blir såklart bättre med fler reglar, men med den spännvidden och höjden kommer det finnas endel svikt kvar.
Om du lyfter och sätter några direkt på sidan av befintliga så kan det säkert bli lite bättre.
Kanske värt att använda limträ., eller virke av kvalitet c30.
Om du lyfter och sätter några direkt på sidan av befintliga så kan det säkert bli lite bättre.
Kanske värt att använda limträ., eller virke av kvalitet c30.
Klicka här för att svara