Byggahus.se

Platon, cellplast eller tuplex

1. S
    Medlem · 3 inlägg

Seebsr

Medlem
    Hej,

Vi har köpt ett hus som kommer att få genomgå en hel del renoveringar.. bla. ska vi lägga om golvet på entréplan som är en betongplatta gjuten -82 (hel betongplatta på isolering och dräneringslager).

Inga större halter av tillskjutande fukt men golven blir extremt kalla, så nu vill jag ändra konstruktionen lite för att få en ”varmare” upplevelse av golven.. funderar på Platon enbart eller ska man köra Platon och sedan cellplast? Eller cellplast och sedan tuplex? Skulle helst inte vilja bygga mer än ca 25mm..

Vad säger ni byggtokar?

2. O
    Medlem · Östergötland · 73 inlägg

oddjobb

Medlem
    Om du vill ha ett varmt golv och samtidigt skall lägga om alla golv tycker jag du skall satsa på golvvärme samtidigt.
    Dessa bygger ca 20 mm. Men jag tror att det i ditt fall vore bra att lägga 10 mm cellplast till, under dessa. Lägga ut dessa fixar du själv. Rören är lätta att lägga ut också. Det krävs såklart lite eftertanke så alla rören hamnar vid fördelaren. Sen bygger ett flytande golv upp mot 15 mm. Möjligt att du vill ha en 10mm spånskiva för att förstärka upp innan slutgolvet. Har du inte vattenburet värmesystem skaffar du en luft-vattenvärmepump. Lyft alla dörrar, eller kapa dom. Sen har du ett varmt och skönt golv. Det var mitt tips

Redigerat 6 apr 20:06
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.