Karlia
Karlia: Två inlägg med samma fråga? Jag tycker att det ser ut som furugolv, om det är ett undergolv eller inte ser jag inte. Kan golvet vara lackat? Ser blankt ut.
1 svar · 884 läst
·
E
Eflomul: Vi vill ta fram orginalgolv under ett parkett men skulle vilja veta om någon känner igen detta trägolv och vet om man kan ljusna upp det så det blir en vit hinna på? Oklart om plankorna under är lika breda som denna. Någon som känner igen golvet och kan dela bild på ert?
0 svar · 1,3k läst
·
R
RobSand: [bild] Förenklar med en bild :)
1 svar · 1,7k läst
·
Karlia
Karlia: Vi har hantverkare på landet som gör en del av jobbet, då jag inte har slipat golv förut vill jag inte börja med 100-åriga brädor. Svårt att ersätta om det går fel. De slipade golvet, tapetserade, målning av golv sist. Men taket har vi behållit, får se hur vi gör sedan med det.
9 svar · 15,4k läst
mexitegel
mexitegel: Är betonggolvet så ojämnt att du måste regla upp det är det ett typ nivellsystem du ska gå på. I System Platon läggs golvspånskiva direkt på platonmattan och sedan golvet på detta, inga reglar. Men det kräver då att betonggolvet är plant. Nivellsystemen kan du isolera, eventuell fukt som kommer ur plattan ventileras ut mekaniskt. Fysiklaiskt ska isoleringen ligga under betonggolvet
6 svar · 5,4k läst
L
Lofthouse: Hur blir det om man har en täcksida mellan skåpen och kyl/frys? Täcksidan ska väl gå ända ner till golvet eller funkar det att sätta den i höjd med bänkskåpen dvs att den slutar vid sockeln? Ska den gå ner mot golvet blir det ju lite svårt om inte golvet är lagt :)
8 svar · 4,8k läst
K
Kyrkvägen: [citat]
7 svar · 1,2k läst
L
LinBlu: Hej! Vi köpte för två år sedan golv till nedervåningen och fick över en del. Nu ska vi även lägga detta i ett annat rum, och behöver köpa till ett par paket. Nu visar det sig att detta golv gjorts om och passar inte med det vi har hemma!? Är det någon som har golv liggandes eller tips på hur man kan få tag i detta golv! [bild]
0 svar · 994 läst
·
C
Claysson: [citat] ja den verkar gå ner till 1mm, tyvärr hade de inte denna på lager i min butik.
6 svar · 3,5k läst
Hep
Hep: Gissar på "platt och stadigt" de närmaste åren.
1 svar · 1,2k läst
PerraTrav365
PerraTrav365: Har ett hus från 80 talet med knarrande golv under en plastmatta Under ligger spånskivor. Knarrade skit mycket. Rev bort plastmattan och såg de skiten få spikar. Lösningen: 1: Slå ner spikarna med valfritt verktyg! 2: Sätt en skruv nära spiken och komplettera sedan med skruvar i regeln Från att varit ett Knarr och Knirr golv så var det helt jefla tyst med foam och nytt golv ! Till saken
0 svar · 2,5k läst
T
tank77: [citat] Fråga 1: Ja Fråga 2: Dummaste jag har hört
6 svar · 1,8k läst
MaMorin
MaMorin: Vår värmepump/vattenberedare i tvättstugan gick sönder och läckte vatten med den påföljden att vi rev ut hela tvättstugan. Nu har vi ett problem att lösa med att få till en bra inspektionslucka under vattenberedaren (se bifogad bild) Idag är det bara typ en förhöjd träskiva med en liten lucka som går att öppna, vilken är helt uttjänt och inte så säker om det skulle bli någon
0 svar · 742 läst
·
H
Haz6909: Har en plastmatta limmad på underisolerad plastmatta som släppt, sannolikt på för hög fukt i betongplattan. Det ska enligt Polygon gå att lägga tarkodry , en typ av luftig nätduk på betongplattan för att få ventilation och därpå limma plastmattan? Någon som har erfarenhet av detta?
0 svar · 1,2k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Nu verkar du ha kommit en bit så enda rättningen blir att såga till en liten bit som täcker så mycket som behövs. Glöm inte att lämna rörelsefog till väggen. Små bitar går lätt sönder så använd lite trälim. Till nästa gång lägger du ute första raden. Låser skarvarna med bräda i varje skarv så du vet att första raden är rak. Sen skjuter du in raden mot väggen
23 svar · 7,7k läst
·
R
ronba610: Nu när det har gått några år är jag nyfiken på resultatet. :) Står inför samma beslut själv, velar mellan golvspån, eps eller flytspackel.
2 svar · 3,7k läst
H
huggan: Är det riktigt jävlig så kanske det är lättare att skruva en regel i sidan på de gamla som är rak. Annars är det att shimsa som gäller, masonit funkar ypperligt.
1 svar · 930 läst
3
3iRadhus: Hej! Håller på att lägga furuplank och kommit till anslutande trappa. Hur bör golvet fräsas för att möta an på ett snyggt sätt mot befintlig trappnos som har en svanprofil? jag har lagt den planka som ska sågas och fräsas ovanpå för referens. Att ta bort limmet från tidigare heltäckningsmatta prokrastinerar jag en stund till - kommer aldrig äta kokosnötter igen ... tack för svar!
0 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: kanske bland dessa 3 stav ekparkett – Google Sök kolla även vilken bredd och längd du har på brädorna ,kan ev vara en ledtråd
1 svar · 1,2k läst
·
H
HeroicLobster: Hej! Jag råkade välta över en burk med pigmenterad hårdvaxolja på min ekparkett. Håller på att olja bänkskivor. Det mesta hamnade på skyddspappen jag hade under men en del rann ut på golvet. Torkade och torkade men ser nu dagen efter att det ändå blev pigmenterat. Finns det något jag kan göra?
0 svar · 602 läst
J
Jörgen Ö: Frågan är ig inte om det går, för det gör det, utan att välja rätt sorts spackel! Jag skulle def välja ngn av dom bättre tillverkarna, som t,ex Ardex eller Scönox med flera. Ring till deras support, så får du tips och råd, för det är bara dom som kan svara 100% på dina frågor!
22 svar · 9,4k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Funkar med en handhållen oxå men hundra m² är mycket att slipa på knä
10 svar · 2,9k läst
·
C
cpalm: Instämmer. Ser ut som en plastmatta ovanpå en linoleummatta.
4 svar · 865 läst
·
L
Ljunkis: Tänkt om helt här nu. Nu blir det ett reglat golv av http://granab.se/. Tänker mig också att jag ska ventilera det det med hjälp av bef Frånluftvärmepump. Jag tänker att jag flyttar upp golvdon och i stället använda mig utav vägg don eller ventilationsgaller. För att ventilera väggarna Tänken är väl att göra liknande så som lösningen ser ut för golvet. Men har lite svårt att
1 svar · 1,1k läst
·
H
husägare2019: Tror inte det är lim, är alldeles för grovgjutet och ojämnt för att kunnat ligga en matta eller liknande på, finns heller inga spår av det har varit något fastlimmat
3 svar · 2,0k läst
·
M
marsi: [citat] Du kan fylla upp springor och sprickor med slipdamm (80 eller 100 grovlek är lämpligt) från samma träslag. Dammet ska blandas med ett bindemedel och du gör lämpligast detta över hela golvet i samband med en renovering. Måste du göra ett snabbjobb är det inget problem men kosmetiskt kommer golvet få ett annat utseende än omgivande golvparti. Som golvet ser ut nu har du massor
1 svar · 954 läst
·
M
marsi: [citat] Om mattan har asbest sitter det i mellanlagret. Ovanlagret med den kosmetiska ytan är pvc.
2 svar · 4,0k läst
·
M
marsi: [citat] Det där ser ut som avjämningsmassan lossnat och sitter fast i mattlimmet. Det svarta bör gissningsvis vara limmet (gissar nu eftersom bilden inte är så tydlig).
2 svar · 1,8k läst
·
K
Kdog: Hakar på trådskaparen lite då jag har samma eller liknande konstruktion i min hall. Finns det någon lösning på att få klinker i liknande höjd som övrigt golv? kan man ta såga bort spånskivorna och gjuta något direkt på cellplasten som jag har under mina spånskivor? klarar man sig med då med att gjuta något som är 22mm som spånskivorna är? Annars antar jag att alternativet är
4 svar · 1,9k läst
·
T
torkin: Jag är inte så erfaren när det gäller golvläggning, så vill be om lite tips och råd. Under en kommande köksrenovering ska jag att ta bort korkmattan och lägga ett nytt flytande golv och klurar på snygga och smarta lösningar vid dörröppningarna. Golvet blir förmodligen ett "Marmoelum Click" med rekommenderad rörelsefog på 10 mm runtom. Dörröppning 1 [bild] 1. I den ena öppningen
0 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.