Tiimpan
Tiimpan: Har 2 sådana lister mellan 2 rum. Snickaren la dom. Verkar inte vara några problem. Blev snyggt.
1 svar · 2,7k läst
N
Nossungam: [citat] Ja, ditt sista förslag är ingen dum idé. Men det är ingen som har erfarenhet av att sätta lister med enbart lim på gipsvägg?
4 svar · 2,1k läst
F
falkn: Beställ en tröskel i rätt träslag från ett snickeri istället.
1 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Klinker och framför allt fogarna mellan plattorna är inte täta.
1 svar · 914 läst
J
J Vos: Såga rutor på ungefär 60x60 så att plankorna vilar på endast 1 bjälke i utkanten. Sedan kan du vika och bända tills det losnar. Limmresterna kan du skrapa, hyvla och slipa bort. Lycka till!
4 svar · 1,9k läst
·
T
Trollstugorna: Hoppas på att Pergo vinylgolv jag ska lägga in blir bra
4 svar · 3,7k läst
A
Anders B.: Hej, Vi har ett trähus som är ca 100år gammalt. Nu knarrar 2 -3 trappsteg i trappan (foto). Går det att fixa utan att behöva bygga en ny trappa...? Tacksam för svar!
0 svar · 1,5k läst
·
Violina
Violina: [citat] Mest för att klickgolv inte är vattentätt och det tenderar att spillas mycket när det målas vattenfärg/badas dockor/whatever :rolleyes:
16 svar · 3,7k läst
N
nova383: [citat] Tack för bra svar. Då kör jag på det, blir lite dyrare men mycket smidigare ock lättare för mig.
2 svar · 771 läst
Captainfloor
Captainfloor: Eller om man ska ha uppvik kan det gå till så här: [MEDIA=youtube]7qq6aQaOVpo[/MEDIA]
1 svar · 1,5k läst
K
källare: Tackar för ett utförligt svar. Om vatettes plast är att föredra att så får det bli det.
21 svar · 45,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: d) Så som jag har förstått det av andra som är plattsättare i forumet används inte ens mjukfog när både golv och väggar är reglade i badrum. f) Jag har inget förslag om material för det är ju en fråga om tycke och smak. I vår gästtoalett ser det ut att vara en mjukfog som sedan har målats över med väggfärgen men det är ju från 2003 eller så.
3 svar · 4,5k läst
·
Novis78
Novis78: [citat] Hej Auto Ja det kommer ligga på ett stativ av 45x220 reglar som en ram under med kotlingar 2 el 3st. Borde väl sprida tyngderna ytterligare?
4 svar · 1,8k läst
·
S
Skogsrebellen: Har haft entreprenör inne som flytspacklat och lagt klinkers i hallen. Nu när allt är klart är det en liten höjdskillnad mellan de båda kortsidorna. Golvet lutar alltså. Enligt entreprenören beror detta på undergolvet (golvspån) men det köper inte jag. När man flytspacklar går det väl att justera detta så att det blir jämnt, är väl lite därför man använder sig av
0 svar · 714 läst
T
tergo: hår långa är brädorna ? parkett brukar vara mellan 2meter till 2 1/2 meter om det inte är stavparkett laminat brukar vara omkring 1,2 meter i längd
2 svar · 1,3k läst
·
G
Galten: Toppen! stort tack för hjälpen :)
3 svar · 952 läst
M
marsi: Finns det breda kilformade fiberskivor som man kan använda vid övergången mellan klinkers och heltäckningsmatta i svensk bygghandel? På bilden syns en sådan men skärmdumpen är från en instruktionsvideo gjord i södra USA. Jag har en punkt i mitt hus där det inte kommer se snyggt ut med en traditionell trälist rakt över golvet. Finns det kanske något enkelt sätt gjuta en egen
0 svar · 1,2k läst
·
A
andersmc: [citat] Du måste ha listen likadant som den ska sitta på väggen när du sågar den. Det är i alla fall ett vanligt fel i den situationen; att man lägger listen på det sätt som det blir lättast att såga, men då blir vinkeln fel. Är det inte det som är problemet får du lägga upp lite bilder som visar exakt vad som gått snett.
2 svar · 13,3k läst
Bellafalken
Bellafalken: Tog precis över familjegården och ska göra en totalrenovering av huset. Huset är från mitten av 30talet, har torpargrund med träbjälklag på cc65 (eller det är 65 mellan spikhuvudena så det kanske är närmare cc60 då) För 10år sedan isolerades golvet och spånskivor lades in. Vi ska bygga ut och ha vattenburen golvvärme i tillbyggnaden och tänkte samtidigt installera golvvärme i
0 svar · 4,6k läst
F
Frallan88: Vi renoverade för ett år sen, la in nytt massivt trägolv. Efter att ha fått torka lite ytterligare har vi ordentliga springor i golvet. Hantverkarna skruvade fast rakt uppifrån i borrade hål (forstnerborr kanske?), skruvarna har sen dolts med träpluggar. Finns det något rimligt sätt att ta loss golv som monterats på det sättet och sen montera det igen?
0 svar · 1,8k läst
T
tjetil: Hej Ytterligare en "lägga klinker på spånskiva"-tråd men de flesta var ett antal år gamla och det kanske har hänt lite på materialfronten. Jag (min hantverkare) ska lägga in klinker i en hall och jag tänkte höra lite vad som rekommenderas utifrån mina förutsättningar. - Golvyta i en hall, dvs inget krav på tätskikt och liknande. - Inga värmeslingor ska ligga under plattorna -
0 svar · 2,8k läst
D
Dr Jumping Jack: [citat] Gäller massivt golv inte parkett. Massiva plank slår sig och det syns tydligare om det läggs tvärs.
7 svar · 3,8k läst
·
G
Guest2021: Hej, Har ett fult spår på mitt nyslipade/laserade golv. Gjorde detta precis innan inflytt och tror att någon möbel måste ha släpat på golvet när vi flyttade in. Går det att åtgärda detta? Se bild. Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
·
S
Sina Jeddi: [citat] Hej, Tack för ditt svar. Det förtydligar hela processen för mig. Kommer nog försöka skippa Tuplex och köra på det traditionella viset. Mullbänk är ett rätt svårt koncept för mig att förklara men kortfattat så, när vi rev upp det förra golvet så var det massa jord under. Det är bara lite luft som separerar golvet från marken helt enkelt. Och det fungerade utmärkt förr
9 svar · 6,1k läst
B
blumenthal: 2 cm är i minsta laget för att det ska funka med vanlig betong. Men är det bara enstaka punkter så är det möjligt att det går ändå. 3-4 cm ska inte vara några problem att gjuta betong. En riktig betongvibrator underlättar antagligen.
2 svar · 2,3k läst
M
MagicFingers: är det inte olika träslag då?, furu mot gran?..
30 svar · 6,2k läst
·
L
LukasK: Har ett kök där det fram till nyligen låg klinker. Nu vill jag lägga trägolv där och i resten av våningen. Golvet ska jag lägga på 15 mm-reglar. I och med golvvärmen i köket är golvet där ca 9 mm högre än annars. Jag ser två alternativ: 1. Regla upp det nya trägolvet utanför köket så att det ligger i nivå med det i köket och ha kvar golvvärmen. Trägolvet kommer då ha en
0 svar · 586 läst
J
jailolous: [citat] Testat med att sätta en planka med vikt direkt mot golvet på yta som var tunnast samt tjockast. Väntade 24h och när jag tog upp plankan så kom det vanliga äckliga lukten, fukttestade på plankan på alla ställen men ingen fukt registrerades. Har nu lagt plast över plankan så att det stängs igen, väntar 24h till och mäter igen imorgon.
8 svar · 2,6k läst
S
Skogsrebellen: Har tagit in lite offerter på att få golvet fixat i min hall (lägga klinkers). Det som ligger nu är enbart undergolvet (golvspånskiva) med vattenburen golvvärme. De firmor jag fått offert ifrån vill enbart flytspackla och sen lägga klinkers direkt på detta. Jag har läst att man bör ha golvgips som underlag för att minimera risken att fogar sprickor. Räcker det verkligen med enbart
0 svar · 576 läst
anwede
anwede: Hej! Vi har en hall där delen närmast dörren har ett golv med ”plattor” som (jag tror) är bra när vi kommer in med blöta skor och blöta hundar. Resten av hallen har haft vanligt klickgolv, som har varit lite ”sviktande”. Idag tog jag tag i att lyfta klickgolvet och hittade då att det låg dubbla lager med underlagsfoam, vilket var orsaken till att det sviktade. Under
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.