Har har rivit ut det uppreglade parkettgolvet ur min källare för att ersätta med ett ventilerat Nivellgolv. Tursamt nog så fanns inga ingjutna reglar utan de var lagda på den grovgjutna betongen.

Däremot så finns det två ingjutna stolpar i golvet som man brutit av i nivå med betongen. Antar att de fungerade som någon sorts nivåmarkering vid gjutningen. De står i en linje mitt i rummet. Dessa vill jag få bort, men de verkar gå djupt ner. Min fråga är hur långt ner jag ska rensa innan det är ok att fylla igen hålet med betong?
Grovgjuten betong med avbrutna stolpar och synlig fiberstruktur, delvis uthuggen 9 cm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittills har jag arbetat mig ner 9 cm och det verkar vara minst en decimeter kvar.
Måttband som visar djupet av ett utgrävt hål i betonggolv med synlig avbruten stolpe och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spännande! Vi hade exakt likadant i vår källare. Ingen funktion för det uppreglade golvet, men jag antog att våra hade med väggarna att göra då de satt längs med väggarna. Tror det var totalt 14-15 stycken i varierande storlek och skick. Vissa i "bra skick" som på din bild vilket var riktigt bökigt att få bort och vissa sönderruttna som kunde lyftas bort. Betongplattan varierade också från någon centimer i tjocklek till väldigt tjock (antagligen sulorna). Du ser för övrigt ut att ha lika ojämn platta som vi hade. Vi hade så mycket skit på plattan så det tog en "evighet" att få bort allt från det oämna underlaget.

De stolpar som jag inte fick bort bilade jag så långt jag orkade få bort "träflisorna" (15cm kanske) sen lade jag på lite grus och gjöt igen. Har ingen aning om det är bra eller dåligt, men borde åtminstone vara bättre än innan då stolparna stack upp igenom plattan. Har sedan lagt ett subfloor/nivell-uppreglat golv.

H henche skrev:
Du ser för övrigt ut att ha lika ojämn platta som vi hade. Vi hade så mycket skit på plattan så det tog en "evighet" att få bort allt från det oämna underlaget.
Min platta är mycket riktigt ojämn och den var full med sand, betongbitar och putsrester. Jag har dammsugit det värsta men har mycket kvar. Funderar på att hyra något bättre än min grovdammsugare från biltema. Hur gjorde du när du städade?

Grovstädade det värsta först, sen hyrde en "riktigt" dammsugare från hyresmaskiner (dust control 2000 eller något sånt). Tog tid men bättre kraft i den, blev ett antal säckar totalt. Jag tog bort munstycket och körde bara med slangen, annars sög det för dåligt. Fick även skaka rent filtret ett antal gånger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.