BirgitS
BirgitS: Flytta in och känn efter hur det känns för när man väl är på plats visar det sig kanske att det är något annat man stör sig på mer och vill lägga pengar och tid på det först. Tänk på att höja golvet innebär att det kan bli problem med dörrarna och dörrkarmar etc. måste ju åtgärdas. Som jag har förstått det ska alltid plast användas mellan golvvärme och parkettgolv,
5 svar · 6,5k läst
Anna_H
Anna_H: Ser ut att vara samma tråkiga plastmatta som dottern har i sin lägenhet.
2 svar · 2,0k läst
·
Lancelom
Lancelom: [citat] Tack för hjälpen
8 svar · 5,0k läst
·
4
4you: [citat] Det stämmer. ”Bra där” Lika bra att släppa idén att använda mitt äldre system. Får försöka sälja paketet. Någon intresserad ?
6 svar · 1,4k läst
·
B
Anonymiserad 282191: Tillverka en egen av en ekbräda,eller sätt en bredare täckplåt. https://www.globustt.se/produkter/tackplatar-och-troskelramp/
1 svar · 2,3k läst
·
nino
nino: Fura tycker man enklast tar det på kvistarna, gran har fler och rundare
3 svar · 3,0k läst
·
S
sommarskuggan12: 26×190 mm, obehandlad, ändspontad furu. Är ju riktigt mycket kvist och fick sortera bort ca 15% pga sprickor och sånt men för 155:- ex moms /kvm är vi ändå riktigt nöjda!
79 svar · 44,0k läst
·
E
Emcoo1: Hej, Bor i ett hus byggd 1966 och har bott här i ca 1 år. Huset är byggd på krypgrund med en betongplatta, en så kallad ERGE krypgrund. Jag håller på att byta golv i vardagsrummet och ser att där är en spricka i betongplattan som sträcker sig längst med hela kortsidan av vardagsrummet ca. 4,5 meter. Nu till mina frågor. 1.Infaller spricka i betongplattan under dolda fel? Jag har inte
0 svar · 2,2k läst
K
Kyrkvägen: [citat] Jag har talat med chefen för firman, som kommer och tittar på golvet nästa vecka. Känns bra när man inte är van sedan tidigare
5 svar · 1,4k läst
L
Lagerström: Fått svar i en annan tråd och det bör räcka med board och se till att skarvarna inte hamnar på samma ställe. 15mm + 3mm board+ lumppapp eller foam.
1 svar · 591 läst
larso164
larso164: Ja kanske det. Försökte läsa i specifikationerna för limmet att det skulle fästa mot epdm-gummi men hittar inte det. Minns du var du hittade det?
2 svar · 955 läst
T
Tompafix: Du kan titta på raden vid väggen intill dörren och raden på motstående sida. Om bara ena sidan är kapad så är det sista raden. Annars du lyfta upp tröskeln om den inte är limmad dvs. Då kan du se åt vilket håll fjäder och not ligger
11 svar · 7,8k läst
·
bogani
bogani: Hej, Har precis blivit med hus och vi har länge sneglat på fina trägolv, mer specifikt behandlad furu av det ljusare slaget. De tillverkare som jag just nu kikar på är nämnda i rubriken. Är det någon som har erfarenheter av dessa tillverkare? De verkar ligga i samma spann prismässigt.
0 svar · 2,2k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Korthåriga tror jag? [bild]
4 svar · 2,0k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Är det ett riktigt trägolv, eller är det laminatgolv? Bild skulle underlätta!
2 svar · 891 läst
KJD
KJD: Har jämnat av betongplatta, men tvingats göra en förhöjning tvärs över golvet för rörinstallationer. Har funderat på lägga platonmatta, men tänker att det sannolikt inte blir mycket flöde tvärs rörschaktet. Man kanske kunde styra luftflödet med fläktar diagonalt/parallellt med shacktet, från vägg till vägg (den dyra beräkningstjänsten som Isola säljer). Platon hade tillåtit
0 svar · 946 läst
·
FRESTAH
FRESTAH: Ingen som har koll?
1 svar · 652 läst
·
maah
maah: Samma funktion men dyrare och jobbigare material att arbeta med
3 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag tror du kan bli inspirerad av Byggfabrikens artiklar om stilhistoria resp. kakel och klinker: https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/kategori/stilhistoria/
1 svar · 1,6k läst
B
b50gud: [citat] klarar du inte av att mäta fram lägsta punkten ska du nog be en snickare om hjälp annars är risken stor att du gör golven värre än tidigare. det tar tid men är ju igen raketforskning.
39 svar · 44,9k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Om jag får gissa är det inte bara huset som är från Småland, du har också ditt ursprung där, va ;)? Ledtråd: det fattas ett "r" i namnet på grunden. Åter till ämnet: Hur gammalt är huset? Fukthalt eller ej, finns det något faktiskt problem med torpargrunden? Har du bilder?
1 svar · 841 läst
mrerik
mrerik: Några mer tips någon?
5 svar · 2,7k läst
·
R
Rickard_visby: [citat] En platon comfort verkar bra. Bör man även ha ventilerade lister? [citat]
3 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Beror på Lgh stil/ålder vad som passar bäst samt område för Lgh, Stockholm eller tex Boden!
4 svar · 1,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det var nog ingen annons utan mitt försök att säga samma sak som du säger... ;):)
12 svar · 4,5k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Slipa diagonalt X då blir det jämnt till sist.
11 svar · 8,1k läst
·
Floki
Floki: [citat] det är gipsskivor under och det har varit klinkers innan också som aldrig varit nått problem med fogen. Hade klinkers innan i 14 år utan problem och nu blev det så här med den nya. Kan det vara fel på fog fixen ? Kan det va gammalt på nått sätt ?
4 svar · 1,6k läst
·
I
InsidersUnited: Prova med att ta någon olja som du färgat lite med bets eller annat. Ren stenolja kommer också att "mörka" till din fläck.
1 svar · 2,2k läst
·
C
Cittcatt: Hej! Vi har en glipa mellan parkett och skjutparti samt fasta fönster. Någon som har en bra idé om hur det löses på bästa snyggaste sätt?
0 svar · 1,2k läst
·
L
Luddasm: Personen som har lagt den där klinkern kan aldrig ha gjort det förut.
5 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.