2 300 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ångspärr under golv?
Hej
Har läst massor men blir inte helt klok ändå.
Får uppfattningen att båda är bra och funkar..
Vi bor på förstå våningen med uppvärmd källare.
Lgh från 50-talet. Betonggolv.
Tidigare var det bara parkett i vardagsrummet med sand och lättbetong under.
Nu skall vi lägga golv i hela lägenheten och jag undrar vad som är bäst. Det är inte en prisfråga utan bara vad som anses bäst.
Måste man ha ångspärr och eller är det en fördel oavsett att ha det? Eller kan det t.o.m. vara en nackdel med tanke på varm källare under?
Instruktionen säger ångspärr
Har läst massor men blir inte helt klok ändå.
Får uppfattningen att båda är bra och funkar..
Vi bor på förstå våningen med uppvärmd källare.
Lgh från 50-talet. Betonggolv.
Tidigare var det bara parkett i vardagsrummet med sand och lättbetong under.
Nu skall vi lägga golv i hela lägenheten och jag undrar vad som är bäst. Det är inte en prisfråga utan bara vad som anses bäst.
Måste man ha ångspärr och eller är det en fördel oavsett att ha det? Eller kan det t.o.m. vara en nackdel med tanke på varm källare under?
Instruktionen säger ångspärr
Lite liknande fundering. Vi har betongbjälklag på bottenplan mot uppvärmdkällare. Idag finns ångspärr under golvspån. Vill byta golvspånet då de är väldigt ojämna vid skarvarna. Sen är tanken att limma stavparkett ovanpå de nya skivorna. Behöver jag ångspärr under då källaren är uppvärmd året om?
Om ja, kan jag då skruva skivorna genom plasten eller måste jag lägga de flytande?
Om ja, kan jag då skruva skivorna genom plasten eller måste jag lägga de flytande?
Jag ringde dem som sålt golvet. Han sa direkt att nej det behövs inte. Då temperaturen är snarlik under som ovan golv så blir det inte tal om fuktvandring som är skadlig. Han menade också på att det har varit så här i 70 år utan problem…. så nej ingen ångspärr denna gången hos oss iaf. Med vänlig hälsning,
Klicka här för att svara
