Vi har byggt till huset - nya grunden är platta på mark. Gamla huset är torpargrund. I skarven / öppningen mellan rummen så är det en skarv där den gamla syllen är blottad. Öppningen är ca 160cm lång och 20cm bred, 10-30mm djup ca. Tanken är att lägga parkett på plattan men hur ska jag "avjämna" skarven mellan tillbyggnad och ny huskropp?

Den gamla syllen är inte plan utan ganska oregelbunden (1800-talshus), så att bygga på den med virke går inte.

Har funderat på antingen avjämningsmassa typ Finja 260, eller ett handspackel typ Finja 450 DR.
Handspacklet verkar extremt snabbtorkande och jag är rädd att jag som ovan inte kommer hinna spackla allt innan spacklet stelnat för mycket (10-20 minuter, troligen närmare 10 i denna värme).

Eventuellt måste jag spackla lite ojämnheter i plattan också, och då hade handspacklet varit mer lämpligt för att slippa köpa (lära sig) två produkter - Men i dagsläget ligger det en hög med gips och OSB ivägen på plattan så jag kan inte mäta hela golvet ännu, och jag ska till stan och handla golv + spackel på fredag är tanken. Skivorna ska upp till det nya rummet uppe, men de går inte upp för trappan i fullängd har det visat sig, så det får bli lördagens projekt att kapa och montera klart skivorna i rummet på ovanvåningen innan projekt golv kan påbörjas.

Vad säger Byggahus om mitt problem? :D

Öppning mellan ny betonggrund och gammal torpargrund med synlig ojämn syll i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.