Hej alla!
Det är sista rummet att renovera och här vet jag inte vad ska jag göra med golvet. Det är ekparkett klickgolv med några få skador, repor och springor. Annars är största delen sv ytan i okej skick, det också ser lite glansigt och lite gulnat. Här kommer frågorna: 1) Hur vet jag om det är bonade/vaxade eller inte? Skadar det inte om man rengör med lacknafta? 2) Vet jag också inte vilken lack är på golvet eller vad är det för sorts av ekparkett. Hur vet jag vilken lack kommer passa att omlackera 3) Ska man bättre reparera skadade ytor med hårdvax och touch-up lack och sedan bara bona eller polish och acceptera om något är inte helt okej efteråt? 4) Eller blir det tydligt bättre att rengöra med lacknafta (eller bara med djuprengörande medel), slipa med finkornigt papper på vanliga slipmaskinen och sedan omlackera hela ytan med något bra lack som troligen kommer passa till den gamla?
Tack på förhand för alla svar!