Hej!

Jag har börjat dra bort en heltäckningsmatta från 76. Övre delen av mattan lossnar och något slags skummgummi blir kvar. Har försökt ta bort detta med spackelspade och kvar blir då ett tunt lager med vad jag tror är lim.

1. Behöver jag ta bort detta? Tror det ligger som ett ganska jämt underlag.
2. Om jag vill ta bort det, hur ska jag då bära mig åt?

Ska lägga ett klickgolv senare.

Tack på förhand!

• Heltäckningsmatta delvis bortdragen med skummgummi och limrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rest av skummgummi och tunna limrester på golv där en heltäckningsmatta har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

jag var i samma sits för 1 år sedan. Rekommenderar maskin för att ta bort matresterna om du inte har mycket tid över och inte värderar denna..

ang. Limmet så blev det givetvis kvar sånt för mig med. Det viktiga är att få ett jämnt golv så att inte clickgolvet svajar så att säga efteråt. Mitt golv är stabilt utan knarr etc, 1 år senare i alla fall.

lyckat till!

E ehjert skrev:
Hej!

Jag har börjat dra bort en heltäckningsmatta från 76. Övre delen av mattan lossnar och något slags skummgummi blir kvar. Har försökt ta bort detta med spackelspade och kvar blir då ett tunt lager med vad jag tror är lim.

Tack på förhand!
E ehjert skrev:
Hej!

Tack på förhand!

• Gilla
ehjert
  • Laddar…
E ehjert skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Hyr en flexmaskin, dammsugare och luftrenare och slipa bort limmet. Gammalt lim kan avge ångor. Särskilt om fukt tillförs.
Jag skulle slipat bort limmet helt klart.

Du kanske ska hyra en mattstripper samtidigt så blir det lättare att få bort mattan

Redigerat:
Hej igen,

Bara en kontrollfråga jag ser att rätt mkt av matresterna faktiskt verkar sitta kvar bra. Det jag gjorde i ett av rummen där detta var fallet för mig var att skära ut som en kvadrat runt det enda område som lossnat. Fyllde i med sån där grå lumppapp för att få det i våg med mattresterna. Lade sedan golvet över detta. Det rummet blev också bra. Vet inte om det är vägen att gå för att spara tid för dig om du inte har en maskin som kan hjälpa till med mattrivandet så att säga .

Med vänlig hälsning,

T Thomas Holm skrev:
Hej,

jag var i samma sits för 1 år sedan. Rekommenderar maskin för att ta bort matresterna om du inte har mycket tid över och inte värderar denna..

ang. Limmet så blev det givetvis kvar sånt för mig med. Det viktiga är att få ett jämnt golv så att inte clickgolvet svajar så att säga efteråt. Mitt golv är stabilt utan knarr etc, 1 år senare i alla fall.

lyckat till!

Glöm inte lägga klapperskydd närmast betonggolvet speciellt om det är fuktvandring och sen Platon. Annars går det säkert bra med bara vad man normalt lägger under för klick golv.

Tack för svar alla. Ska tillägga att detta är på övervåning. Kanske inte samma bekymmer med fukt för eller vad tror ni?

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.