29 310 läst ·
31 svar
29k läst
31 svar
Stor fuktskada under kylskåp, hur börja åtgärda?
Ingen behöver jubla. Ingen behöver tacka. Men när jag ser folk som skriver att det bara är att låta det torka blir jag orolig. Orolig för att jag vet hur det kan se ut. Därför lade jag också upp en bild i denna tråd där en person tyckte att det inte kan vara så farligt med lite vatten.Forlowt skrev:
Tyvärr har jag mängder med liknade exempel.
Nu valde Ts det kloka beslutet att kontakta sitt försäkringsbolag som skickade ut en fukt tekniker. Denna tekniker har gjort en skaderapport. Försäkringsbolaget kommer ersätta rivning och återställning enligt denna rapport. Åldersavdrag kommer Ts drabbas av givetvis beroende på ålder.
Eftersom Ts tvekade en aning hur han skulle agera så undrade jag om Ts är nöjd med sitt beslut.
Jag behöver inget beröm eller kritik på ett anonymt forum. Jag är bara glad om jag kan hjälpa någon utifrån den erfarenhet jag har. Alla väljer självklart vilka råd dom vill lyssna till.
”Hade nyligen en vattenläcka i en fastighet, litet hål i rörböj.
Rådet från fukttekniker - låt det torka”
Det viktiga är att låta en sakkunnig titta på en fuktskada. Ibland så räcker det med att låta skadan torka. Ibland krävs betydligt större åtgärder.
Mycket handlar självfallet om vilket material som blivit fuktskadat och hur länge det varit blött.
Det finns många fler faktorer som påverkar. I Ts fall verkar det varit befogat med en fukt tekniker som gjorde en undersökning.
Mitt budskap är enkelt. Har du en försäkring så använd den så du får en grundlig undersökning. Det kostar dig självrisken till att börja med.
Krille-72 skrev:
Ingen behöver jubla. Ingen behöver tacka. Men när jag ser folk som skriver att det bara är att låta det torka blir jag orolig. Orolig för att jag vet hur det kan se ut. Därför lade jag också upp en bild i denna tråd där en person tyckte att det inte kan vara så farligt med lite vatten.
Tyvärr har jag mängder med liknade exempel.
Nu valde Ts det kloka beslutet att kontakta sitt försäkringsbolag som skickade ut en fukt tekniker. Denna tekniker har gjort en skaderapport. Försäkringsbolaget kommer ersätta rivning och återställning enligt denna rapport. Åldersavdrag kommer Ts drabbas av givetvis beroende på ålder.
Eftersom Ts tvekade en aning hur han skulle agera så undrade jag om Ts är nöjd med sitt beslut.
Jag behöver inget beröm eller kritik på ett anonymt forum. Jag är bara glad om jag kan hjälpa någon utifrån den erfarenhet jag har. Alla väljer självklart vilka råd dom vill lyssna till.
”Hade nyligen en vattenläcka i en fastighet, litet hål i rörböj.
Rådet från fukttekniker - låt det torka”
Det viktiga är att låta en sakkunnig titta på en fuktskada. Ibland så räcker det med att låta skadan torka. Ibland krävs betydligt större åtgärder.
Mycket handlar självfallet om vilket material som blivit fuktskadat och hur länge det varit blött.
Det finns många fler faktorer som påverkar. I Ts fall verkar det varit befogat med en fukt tekniker som gjorde en undersökning.
Mitt budskap är enkelt. Har du en försäkring så använd den så du får en grundlig undersökning. Det kostar dig självrisken till att börja med.
Ahh ok tack för ditt väldigt långa och utförliga svar.
Men bara för att sammanfatta.
1. Kolla med försäkringsbolaget.
2. Utred
3. Gör eventuella åtgärder.
----------
Jag undrar lite om TS har bilder hur det såg ut under golvet, det måste vara ganska illa med tanke på att dom ville byta ut det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur undersöker och åtgärdar jag den här förmodade fuktskadan?
Golv -
Kan jag ha växter under stor ek?
Frågor och svar om trädgård -
Funderingar i vår stora trädgård
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Bygga stort trädgårdsbord, vad ha som underrede?
Möbelsnickeri -
Fuktskada under laminatbänkskiva, förstår inte hur detta ska funka?
Kök