Hej
Har en fundering på om man kan lägga ett solitt grangolv flytande. Så det får torka på plats för att sen skruva det när det torkat. Dim är 28x85 på golvet. Är detta möjligt. Snickaren säger nej de som säljer golvet säger ja. Vem ska man tro på?
Vet ju att vanligt virke kan slå sig å se ut som bananer i formen. Hur löser man detta problemet vid flytsnde golvläggning

Jag la in mitt 110x32 grangolv utan att skruva det.
Efter ett år hade det torkat några procent och då skruvade jag ihop allt tätt och fint.

Men jag gör inte om det!
Det var betydligt mer jobb än vad jag hade räknat med att lägga om det.

Nästa gång lägger jag möbeltorrt golvvirke på en gång. Kosta vad det kosta vill.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag la in mitt 110x32 grangolv utan att skruva det.
Efter ett år hade det torkat några procent och då skruvade jag ihop allt tätt och fint.

Men jag gör inte om det!
Det var betydligt mer jobb än vad jag hade räknat med att lägga om det.

Nästa gång lägger jag möbeltorrt golvvirke på en gång. Kosta vad det kosta vill.
Va va det som va så mkt jobb att lägga om det?

C calle336 skrev:
Va va det som va så mkt jobb att lägga om det?
Ut med alla möbler och grejer. Upp med golvet, få plats med det och alla möbler någonstans (vi bor ju här och använder ytan), för att sen lägga tillbaka samma golv, slå ihop och skruva fast.

Rummet är ju ca 6x4m så brädorna var ju skarvade och måttanpassades när det lades. Så alla brädor skulle hitta tillbaka på samma plats också.

Kanske mer lättsamt i ett rum/hus man inte permanent bor i...

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ut med alla möbler och grejer. Upp med golvet, få plats med det och alla möbler någonstans (vi bor ju här och använder ytan), för att sen lägga tillbaka samma golv, slå ihop och skruva fast.

Rummet är ju ca 6x4m så brädorna var ju skarvade och måttanpassades när det lades. Så alla brädor skulle hitta tillbaka på samma plats också.

Kanske mer lättsamt i ett rum/hus man inte permanent bor i...
Jo det är ju klart. Men slog sig inte virket och va de raka? Det är mest det jag är orolig för.
Bor ju också i det så blir ju samma för oss

Inga problem med att de slog sig. De var precis som innan men 1-4mm smalare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.