9 878 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Golvslipning - relativ kostnad, själv eller proffs
Tog in ett par offerten för golvslipning av 55kvm, landade runt 12000kr efter rot. Men va ändå sugen på att ha ett projekt i sommar så började kika på att göra det själv istället, men det verkar ju helt orimligt att knappt är någon kostnadsskälens på att göra det själv än att låta nån annan göra det. Kan nån slå hål på min kalkyl?
55kvm golvslipning, parkett
Anlita proffs:
12000kr efter ROT
- 2640kr (22% vinstskatt som dras av vid försäljning)
————
9360kr
Slipa själv:
1500kr hyra slipmaskiner
6500kr golvlack (2stryk av Herdins golvlack 3L a 600kr 10kvm/L/stryk)
- 1760kr (22% vinstskatt som dras av vid försäljning)
————-
6240kr
Skillnaden mellan att göra det själv eller att anlita proffs blir alltså ca 3100kr och då har jag ändå inte räknat med material som rollers, dammfiltermask, slippapper mm som behövs, räkna säkert med ytterligare en 1100kr.
Den reella kostnaden på att anlita nån blir alltså runt 2000kr jmf med att göra det själv? Eller är jag helt ute och cyklar här?
55kvm golvslipning, parkett
Anlita proffs:
12000kr efter ROT
- 2640kr (22% vinstskatt som dras av vid försäljning)
————
9360kr
Slipa själv:
1500kr hyra slipmaskiner
6500kr golvlack (2stryk av Herdins golvlack 3L a 600kr 10kvm/L/stryk)
- 1760kr (22% vinstskatt som dras av vid försäljning)
————-
6240kr
Skillnaden mellan att göra det själv eller att anlita proffs blir alltså ca 3100kr och då har jag ändå inte räknat med material som rollers, dammfiltermask, slippapper mm som behövs, räkna säkert med ytterligare en 1100kr.
Den reella kostnaden på att anlita nån blir alltså runt 2000kr jmf med att göra det själv? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Tillägg:
- din tid, nu ville du ha ett projekt, men det finns kanske flera saker.
- risk. Att slipa golv är svårt. både för at få en fin yta men också för att få in oljan bra och jämnt.
Jag skulle inte ens tveka om den reella skillnaden var 10 k på 55 kvm
- din tid, nu ville du ha ett projekt, men det finns kanske flera saker.
- risk. Att slipa golv är svårt. både för at få en fin yta men också för att få in oljan bra och jämnt.
Jag skulle inte ens tveka om den reella skillnaden var 10 k på 55 kvm
Tack! Tycke det verkade ovanligt dyrt med golvlack! Får nu att skillnaden blir ca 6300kr vilket låter mer rimligt, frågan är hur mycket man värdesätter sin tid för det lär ju ta iaf 3ggr så lång tid samt att resultatet lär ju inte bli lika bra heller. Får ta en funderare!G gmanhem skrev:
Om du tror att du besitter förmågan att göra det själv så tycker jag att du ska göra det förutsatt att du har tiden. Se några guider och var noga med att följa instruktionerna till punkt och pricka. Slarva inte eller gör på ett annat sätt som går fortare för då kan det bli knas och att du får göra om. Gör du det bara lugnt och metodiskt så går det galant även om du aldrig slipat ett golv innan.E Ekotarzan skrev:
En bandslip går fortast men är svårare att köra.
En oscillerande slip är långsammare men idiotsäker
Klicka här för att svara