B bobobjorn skrev:
Kan rekomendera att använda [länk] för att dämpa mot grannarna, Finns även som 1m*1m om du har mer plats.
Har sånna i gymmet i källaren och de dämpar extremt bra. Dels när man ställer ner saker på dom, men de får även hela rummet att kännas tystare.
Har sådana fast från ett annat fabrikat (y). Tror du fö att ihoppusslade sådana sprider ut belastningen nämnvärt, eller bör man även satsa på plywood under som Nyfiknast nände?

N Nyfiknast skrev:
Finns en annan nyligen startat tråd där någon råkat dra ned en kettlebell på golvet i sin lägenhet och slagit hål ca 1dm ned.
Är det gjutet betonggolv med papp och klickgolv så är de ingen fara men är det ett bjälklag så tycker jag att du ska lägga 2st byggplywood 15mm tjocka under dina gymgolvmattor enbart för att helt kunna fokusera på att lyfta utan risk. 300kg punktbelastning är mycket och med svikt eller tappade vikter är vi uppe på mycket högre och vem vet med maximal otur så kan någon fuskat med golvet precis där du ska stå och det kan få förödande konsekvenser och då är 2st byggplyfa en billig försäkring.
Är det marklyft eller knäböj du lastar på omkring 200kg på? Bra jobbat hursom
Jag tror det är solid betong med något slags klickgolv direkt på det. Går det ta reda på på något enkelt sätt? Vill helst undvika tjata mer på värden så att han inte ändrar sig :P

A Adjev skrev:
Jag tror det är solid betong med något slags klickgolv direkt på det. Går det ta reda på på något enkelt sätt? Vill helst undvika tjata mer på värden så att han inte ändrar sig :p
Har du en löst sittande golvlist så kanske du kan lossa på den och se vad som är under golvet. Man brukar lämna 1cm mellanrum mellan golv och vägg så golvet kan röra på sig.
Annars borra ett hål på något väl utvalt ställe med ett litet 2mm borr och se vilket material som kommer upp. I hålet som blir kan du trycka i någon massa efteråt

A Adjev skrev:
Har sådana fast från ett annat fabrikat (y). Tror du fö att ihoppusslade sådana sprider ut belastningen nämnvärt, eller bör man även satsa på plywood under som Nyfiknast nände?
Jag tror inte de sprider ut speciellt mycket. Däremot dämpar de nog fall eller oförsiktig nedsättning bra. En plywoodskiva låter som en billig försäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.