Hej! Har sett att frågan varit uppe tidigare men har då gällt parkettgolv. Vi har vattenburen golvvärme och vill byta till stengolv i befintligt kök. Stommarna ska behållas är tanken. Köket står på plastben. Vi har fått förslag nu att skära ut befintligt trägolv och behålla trägolv endast under köksstommen. Därefter jämna ut plattan och lägga stengolv bredvid utanför själva stommen alltså. Är det verkligen så man gör? Vi blir lite misstänksama, men hantverkarna påstår att det är så man gör om vi inte ska riva köket.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Hur hade du tänkt dig att det skulle gå att lägga stenen under bänkskåpen när bänkskåpen står kvar på plats?

Ni kan ju palla upp bänksskåpen innanför benen med hjälp av några bitar regelvirke och kilar. Därefter demonterar ni benen, sågar ur golvet fram till uppallningen, lägger nytt stengolv, monterar tillbaka benen och river pallningen.

Jag vet inte. Jag hoppas på att få svar här. Eftersom de har föreslagit att vi kan byta golv under en s.k. kökshalvö men inte i övrigt funderar man om det inte går att byta på en del i taget. Sen undrar jag även om det direkt är dåligt med ett fast golv i direkt anslutning till ett "rörligt" trägolv eftersom man omöjliggör rörelse för det. Läste i en annan tråd att det kan vara problematiskt. Tacksam över lite oberoende fackmannamässiga synpunkter över det här golvbytet.

• Vy under köksskåp som visar detaljer av befintligt golv och justerbara skåpbensstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker det låter mycket besvärligt att komma åt med fix och fog under bänkskåp.

50 cm trägolv lär ju inte röra sig mer än en mm med årstiderna och det är ju inte något problem att lämna ett sånt mellanrum mellan stenplattorna och trägolvet.

Okej, tack, det låter ju betryggande då! Då kör vi nog som tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.