Hej!
Har kommit i beslutsångest....

Bakgrund .:
Håller på att byta ut alla avloppsrör i källaren.
Några golv har jag bilat bort och grävt bort all sand jäms med botten av kantbalken.
Avloppen kommer att återställas (och kompletteras på några ställen)
Planerar att isolera med 50mm Super XPS + 70mm XPS + 100mm Super EPS
Ovan på detta tänkte jag först använda EPS-betong (men nu funderar jag på att lägga golvvärme i betongen.)
Så det blir förmodligen "vanlig betong"...

Fundering .:
Som jag ser det finns det tre sätt att återställa betong golven.
Rum 1 är 8m2 = (viktigast att få färdigt så fort som möjligt) - har dock haft problem att få önskad isolering...
Rum 2 är 2,61m2 (kanske inte hinner klart innan vintern)
Rum 3 är 6,7m2 (kanske inte hinner klart innan vintern)
(det finns fler rum som jag inte planerat att bila - ännu..)
Betongen kan göras på följande sätt .:
1) Ringa efter "pump bil" med flyt betong (Framkörnings avgiften blir dock dyrast)
2) Köpa färdig grovbetong (tillsätt endast vatten) - Endast framkörningsavgiften blir vinsten.
3) Köpa cement och blanda grus och sand själv. Ganska billigt (inte mycket mer arbete än pkt2)

Resultat .:
1. Ger bra kvalité på betongen. Enkelt att bara "sloda" ut den - vibrator behövs inte. pris 10.000kr?

2. Lite svårare att blanda rätt... (tar ganska många timmar att blanda betongen)
1 säck ger ca 12,5liter färdig betong = 65säckar = 2500kr

3. I stort sett samma arbete som pkt2, Men nu ska även förhållandet mellan sten och sand anpassas. (Visserligen efter recept, men ändå inte en absolut vetenskap ...)
0,8m3 kräver ca 13 säckar = 700kr. Behöver nog en större blandare för att rymma en hel säck med grus och sand. Något svårare att blanda rätt, men möjligheten finns att det blir en stadigare betong. Vibrator krävs.

I alla tre fall önskas en lutning mot brunnen....

Frågor .:
Något jag missbedömt?
Bör jag skaffa flera blandare för att hinna blanda allt på en dag? (Rum 1)
Hur blir det en lutning mot brunnen i rum 1? (Hur djupt ska brunnen sättas i förhållande till golvnivån?)

Har du aldrig gjutit innan skulle jag rekommendera att du i alla fall mentalt planerar för att börjar med ett rum först. Den trånga sektorn är antagligen att du ska hinna riva och glätta i rätt tid.

Tar du in betongbil så anlita en betongare så du kan få hjälp att sloda, riva och glätta golven. Det kan bli rejält stressigt och i värsta fall katastrofalt resultat om man inte är van.

Volymmässigt är min egen tumregel är att upp till dryga 1 kbm är inget problem att blanda själv och jag kör nästan uteslutande med egen blandning. Men du inte är kroppsarbetare behöver du en medhjälpare, helst två. En som blandar, en som kärrar och en som tar emot. Då är ni klara vid lunch.

Med egen betong så ska du lägga ut avdragsbanor för att få betongen i rätt nivå över hela golvet, att gjuta med fall går då också enkelt. Köpebetong som bara slodas kan den vane lägga ut med laser.

Blandningsvolymen per sats bör du anpassa efter storleken på skottkärran, då får du ett bra flow i tillverkningen. Tombolan eller planblandaren bör vara minst 145 liter för detta.

Använd en stabil skottkärra, en billig trädgårdskärra duger inte.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Jag har varit med och gjutit någon gång (för länge sedan). Men det projektet var inte "så noga" (ett förråd utan avlopp) Detta / dessa rum kommer nog att besökas nästan dagligen....(kul om det "blir bra").
Den gången var det bara att "kärra betong" och möjligen blanda.
(vet inte vad "riva" och "glätta" är för något)

Hur nära mellan "avdragsbanorna" bör man ha?
Är det träribbor som "plockas bort" på slutet?

Förutsättningar Rum 1 - 4,26m x 1,87, med en dörröppning ungefär mitt på varsin långsida.
Funderade om inte det skulle vara möjligt att ställa blandaren i en dörr öppning och hälla betongen direkt på plats.. Men det är nog inte möjligt? Kärran är tänkt att placera mellan hjulen?
Möjligt att blandaren ryms? (men orkar nog inte flytta den och man kommer inte heller förbi den). Svårt att fylla blandaren. - Det fungerar nog inte....

Skottkärra, vibrator (och kanske blandare) kan jag nog låna från "bygg & mur" i närheten.
Funderade runt skottkärran - Men kändes inte heller helt lätt - Innan betongen kommer "på plats" känns det fel att köra på isolering - armering och värmeslang - Bara armeringen kommer att hålla för trycket från skottkärrhjulet. Distanserna kommer att gå sönder, och armeringsmattan kommer att tryckas mot golvet (inga 3cm längre), Stor risk att golvvärmeslangen kommer att gå hål på..... (vet inte om jag känner fel men en skottkärra med betong är tung - väldigt tung...)

Sökte efter recept... (Men hittade inget "bra".)
Gruset är 8-16, sand är det sämre med (jag har just nu bara tillgång till väldigt finkorning sand - Silt)
Dock ska gruset vara "tvättat" (vad det nu innebär) samt att en blandning tar 5-10minuter att producera, oavsett hur man gör (det innebär 7-8 kärror i timmen..../ blandare)...

Vet inte om jag snurrar till det....:surprised:

Avdragsbanorna är med fördel rör som du gjuter upp små pelare för några dagar innan, i ditt ”Rum 1” hade jag nöjt mig med en bana utmed varje långsida - c:a 20 cm in.

Du bygger spångar som du kör skottkärran på, blanda på plats gör det mer komplicerat - du måste ju ändå ha dit cement och grus och ska sen dessutom kasa runt en blandare bland armering och slangar…

Sedan lite nomenklatur; 8-16 är makadam och är en krossprodukt. Den behöver inte alls vara tvättad - det är inte Öresundsbron du ska gjuta. (Gjut)grus är naturligt förekommande grus direkt från naturen som du behöver köpa.

Det går att gjuta med 0-18 kross också men då får man blanda i mer cement.

Betongrecept finns bla på https://www.cementa.se/sv/betongarbeten

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Avdragsbanorna är med fördel rör som du gjuter upp små pelare för några dagar innan, i ditt ”Rum 1” hade jag nöjt mig med en bana utmed varje långsida - c:a 20 cm in.
Låter "enkelt".... (men förstår inte fullt ut..) Ska det sticka upp "pelare" med rätt nivå som man lägger rör på?
Hur nära mellan "pelarna"?
Eftersom planen är 3 lager med isolering, kanske den sjunker ihop något (ojämt?) vid belastning av betongen....?
Räcker det med 20mm VP-rör som plockas bort när rätt nivå nåtts? (eller vilken typ av rör måste jag skaffa?)

Du bygger spångar som du kör skottkärran på,
Låter enkelt, men rummet är ganska smalt och att svänga 90grader med en fylld betongkärra kanske jag inte "klarar". Att tippa sidledes är inte heller enkelt och ganska tungt.

blanda på plats gör det mer komplicerat - du måste ju ändå ha dit cement och grus och ska sen dessutom kasa runt en blandare bland armering och slangar…
Tänkte mer att blandaren skulle vara placerad i en dörröppning... Men det är som du säger att jag måste dit med cement sand och grus (och det kan spillas en del)....

Sedan lite nomenklatur; 8-16 är makadam och är en krossprodukt. Den behöver inte alls vara tvättad - det är inte Öresundsbron du ska gjuta. (Gjut)grus är naturligt förekommande grus direkt från naturen som du behöver köpa.
Det går att gjuta med 0-18 kross också men då får man blanda i mer cement.
Betongrecept finns bla på [länk]
Fungerar inte krossat grus?
Sand saknas, kanske går att hämta lite på en släp...
Intressant (bra?) recept.
Klart att man satsar så "stadigt"(torrt) som möjligt (35MPa) så kanske man uppnår lägsta kvalitén (20MPa) på blandningen?
Antag att jag häller i blandaren följande
- En säck Cement på 25kg
- 4 x 10l hinkar grus
- 3,5 x 10l hink sand
- 11 liter vatten
Hur mycket betong blir det? (blir det ca. 90l betong? Borde rymmas i en murarkärra och en större blandare?)
Eftersom det går åt 300-450 kg cement/m3 Blir behovet 400 * 0,8m3 golv = 320kg cement
- 13 säckar Cement
- 0,5m3 Grus
- 0,45m3 Sand

Tittade på Byggmax betong recept .:
- tre skyfflar standardcement
- tre skyfflar makadam
- sex skyfflar sand
- halv spann vatten (Gamla mått och vikter = 36,64liter vatten)

På ett annat ställe pratade man om 1:5:7
dvs. "1 del cement, 5 delar sand och 7 delar singel eller makadam. (volymdelar)"
(betydligt mindre cement)

eller
"2 skyfflar KC (kalkcement), 8 skyfflar putsgrus och 1 dl tvättmedel"
Ger kanske porbildade frostsäker betong? - Dock inget singel eller makadam...

Till sist kommer följande recept.
Cement Sand Kross
C15 1 2,5 2
C25 1 2 1,5
C35 1 1,5 1

I alla dessa recept tillkommer vatten ("efter känsla")
Men så lite som möjligt - tror jag....

Började fundera över sanden...
Sökte och hittade (på nätet) att Natur Grus 0-8 mm - 800kg skulle kosta 3.131kr (dock hemkört på pall)
Helt plötsligt kändes 2.500kr för grovbetong billigt.

Riktigt, pelare på rätt höjd. Du blandar det bruket så torrt som möjligt så du kan forma det lättare. Ingen risk att det blir sättningar lokalt.

VP-rör duger inte - de böjer sig. Vattenledningsrör är optimalt då de släpper lätt från betongen och lämnar bara en liten fåra att fylla igen sedan, men det funkar med träregel också. Pelarna ska ligga så tätt att du inte riskerar svikt i banorna, Max 1,5 meter mellan gissningsvis.

Du gör det lite komplicerat för dig tror jag, ring närmsta grustag och fråga vad de ska ha för en släpkärra med grus. Priser varierar stort mellan orter och beställa på nätet är antagligen det dyraste du kan tänka dig.

Du kan använda krossgrus som jag skrev innan också men då bör du använda mer cement för att få motsvarande hållfasthet. Recepten är för naturgrus och du behöver inte överdriva hållfastheten, återigen är det ingen öresundsbro du ska gjuta utan ett källargolvet helt utan egentliga hållfasthetskrav.

Billigast kommer du undan med 0-18 kross och 8-16 makadam och ett par extra säckar cement. Jag brukar då köra med ungefär följande: 1 del cement, 3-4 delar 0-18 och 2 delar makadam. I första satsen vattnar du till lagom konsistens och därefter börjar du med vattnet (något mindre än uppmätt i första baljan) innan du häller i cementen och sedan kross och makadam och justerar sist med ev mer vatten.

Spångarna får du ju bygga så du kan manövrera med full skottkärra, alternativt tippar ni innanför dörren och skyfflar ut betongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.