När jag tog bort en löst liggande matta i källaren upptäckte jag att golvet hade rest sig under den. Jag blev minst sagt förvånad då det är en gjuten platta som man för cirka 30 år sedan tog bort trägolvet på och fyllde upp 10cm med betong för att sedan lägga klinkers på.
Jag förstår inte alls vad som kan vara orsaken till det inträffade, är det någon annan som kan komma med kloka ideer? Under klinkersen ser det platt och fint ut, inga sprickor eller ojämnheter. Klinkersen har inte släppt ända ut till sidorna på golvet utan det är "mitt på", mot en av väggarna.

Det var lite fuktigt under plattorna när jag tog bort dom om det kan ge någon ledtråd, det är också anledningen till att jag tagit bort väggbeklädnaden för att göra något smartare än befintlig tät panel.

Bild 1. När mattan togs bort, golvet har rest sig då plattorna ser ut att ha pressats mot mitten från sidan.
Klinkergolv i källare med plattor som buktar uppåt nära träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
Klinkergolv med upphöjning och vattenpass som visar golvytan är ojämn mot trävägg.
Skapa konto

Bild3. Här är några plattor borta och även innerväggen.
Rest källargolv med borttagna klinkerplattor och synlig betong, nära en vägg med ett vattenpass.
Skapa konto

Bild 4. Så här såg det ut när jag hade tagit bort den "högsta plattan".
Skadade klinkerplattor som rest sig från en gjuten platta i en källare med synliga rester och damm.
Skapa konto

MrJay
…och fyllde upp 10cm med betong för att sedan lägga klinkers på.
Hur länge väntade man med att lägga golvet efter att ha gjutit nya betongen!? Låter väldigt likt denna tråd.

MrJay MrJay skrev:
Hur länge väntade man med att lägga golvet efter att ha gjutit nya betongen!? Låter väldigt likt denna tråd.
Ingen aning, det var på 80-talet och långt innan jag visste att det här 70-tals huset ens fanns...

Intressant tråd att betongen krymper, men skulle den kunna krympa 30 år efter att den gjutits, det var som sagt fuktigt under plattorna, kan det påverka betongen?

Tycket mer det ser ut som det är fixet som krånglar?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Låter mer som ni har någon läcka som kakelfixen suger upp

Skulle fogen kunna suga upp fukt och expandera? Jag upplever fogen som väldigt väldigt hård, medan fixen är relativt porös.

Det ser ut som att plattorna blivit för stora, dom har alltså inte tryckts upp underifrån utan dom har tryckts ihop.

Min gissning är att du höft en naturlig spänning i golvet från tex naturlig krympning av din betongplatta som fixen över tiden inte längre orkar hålla tillbaka tills detta inträffar. Fixen mest troligt påverkad av fuktbelastning över tid tills den tappar tillräcklig styrka för att hålla tillbaka. Detta antagandet utifrån din upplevda fukt, att plattan under inte uppvisar någon sättning/spricka, att fixen verkar lätt smulas sönder och till sist att den verkar släppa från plattan väldigt enkelt utan de normala resterna man ska se från fix mot en betongplatta. Exakt vart det inträffar kan säkert påverkas av både slump, funktbelastning underifrån samt möblering och mattor. Eventuellt kan givetvis det finnas någon specifik anledning som tex miss att prima exakt där, spill av något oljehaltigt osv innan klinkring som försämrat vidhäftning

• Gilla
MartinS
  • Laddar…
Tack myrstack, det låter mycket vettigt det du säger. Att det har legat spänning i det under alla år och när fukten till sist gör så att fixen ger sig så blir det såhär. Att det sker precis där det legat en ganska tjock matta över vilket säkert gjort det extra fuktigt har säkert påverkat.

Tycker inte heller att fixen ser ut att ha bitit ordentligt / varit för torr - för snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.