2 011 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Behandling av trappsteg
Hej!
Har en trappa med renoveringssteg i ek som ska fräschas upp och har slipat rent stegen men funderar nu på vad jag ska behandla med.
Fastställt är att vi vill ha ett vitpigmenterat resultat och jag har hittills tittat främst på hårdvaxolja (osmo, herdins, ronseal) men funderar på vad som egentligen är bäst.
Mitt enda bekymmer är att det ska vara så kort härdningstid som möjligt då trappan måste kunna användas. Det kan alltså gå som längst 12h från det att ett lager är applicerat tills dess att trappan ska kunna användas (med täckpapp).
Vad rekommenderar ni för produkt?
Har en trappa med renoveringssteg i ek som ska fräschas upp och har slipat rent stegen men funderar nu på vad jag ska behandla med.
Fastställt är att vi vill ha ett vitpigmenterat resultat och jag har hittills tittat främst på hårdvaxolja (osmo, herdins, ronseal) men funderar på vad som egentligen är bäst.
Mitt enda bekymmer är att det ska vara så kort härdningstid som möjligt då trappan måste kunna användas. Det kan alltså gå som längst 12h från det att ett lager är applicerat tills dess att trappan ska kunna användas (med täckpapp).
Vad rekommenderar ni för produkt?
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon produkt (följer med intresse vilka råd du får om det). Däremot en fundering: varför är det viktigt att kunna gå i trappan efter tolv timmar? Det vanliga är nog att man behandlar vartannat trappsteg i första vändan, då kan man fortfarande gå på de övriga. När de första är helt färdiga och klarar användning så behandlas de övriga trappstegen, så går man på de andra (vartannat) som redan är färdiga.KavehC skrev:
Genialiskt! Att jag inte tänkte på att man inte behöver behandla alla steg samtidigt. Helt plötsligt blev allt så mycket mindre stressigtM Modig skrev:Jag kan tyvärr inte rekommendera någon produkt (följer med intresse vilka råd du får om det). Däremot en fundering: varför är det viktigt att kunna gå i trappan efter tolv timmar? Det vanliga är nog att man behandlar vartannat trappsteg i första vändan, då kan man fortfarande gå på de övriga. När de första är helt färdiga och klarar användning så behandlas de övriga trappstegen, så går man på de andra (vartannat) som redan är färdiga.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Undvik pigmenterad olja eller hårdvaxolja om du inte slipat bort alla sliprepor för alla märken syns med pigmenteringen.
Jag oljade vår trappa med Osmo. Ett lager pigmenterad och 3062 överst. Blev inte halt.
Jag oljade vår trappa med Osmo. Ett lager pigmenterad och 3062 överst. Blev inte halt.
Klicka här för att svara