Golv
Wigert: Kallgaraget på ca 25 kvm är snart ett varmgarage efter en total makeover. Först ska byggfirman flyta plattan då gjutningen inte blev bra. Flytspacklet är Weber industri så det klarar att fungera som ytskikt. Men jag tänkte måla för att få en yta som är lättare att underhålla. Krävs för flytspackel samma åtgärd som på betong, dvs syratvätt eller att slipa bort betonghuden?
Peyman1: Hej, Vi ska lägga golv på befintlig golv och det finns vissa ojämnheter. I Springorna (visas på bild) har det funnits dörrar som är borttagna. Målet är att ha genomgående golv i vardagsrum och klädkammare (visas på bild). Vi tänkte fylla ut svackorna med flytspackel. tycker ni att det är en bra idé med flytspckel? Bör man ha underlagsmatta under nylagda golvet? Grannar som bor
Nyfiknast: I mitt tyckte blir det sällan bra med vit pigment på ek golv för det vita pigmentet lägger sig i dom stora porerna som eken har. Provade själv flera olika sorter från osmo när jag hade slipat vardagsrummet och lärde mig då detta. F.ö tror jag att osmos 3062 originalet blir snyggt på ditt golv, det blev det iallafall för mig
gunde66: [citat] Hej. Har du tagit upp det gamla golvet ännu ? Jag letar efter begagnad stavparkett Hälsn Ronny
Pe_Er: [citat] Plankgolvet ligger på åsar som hänger i luften, så ja det är ventilerat under ifrån. Vart finner man en bra och prisvärd gummimatta, med korrekta mått? Eller en tät markduk och intjärad OSBskiva ovanpå?
Pjeriksson: [citat] Jag är ingen expert och vet inte hur slätt man kan få under glättningen. Men vi fick börja med att grovslipa plattan, så den var jämn. Sen går man mot finare och finare grit :)
Fadai: Täck golven med fina persiska mattor. Lyfter vilket rum som helst (ja, utom toan då).
Snickarkirre: Jaha mysteriet e löst! Men de va ändå märkligt tycker ja men man lär så länge man lever. Att dom bara inte kan göra om plastfjädern så de funkar utan klossen istället? Trist att det var mitt i golvet som de inte hade låst! Men skönt att du fick ordning på de iaf å att du fick klarhet i va felet va (y)
Simon So: Hej, Har nyligen slipat parkettgolvet för att sedan rolla det med vit oljebets från osmo 3501. Det var otroligt svårt att få det jämnt och i när det torkat så ser man överlappningarna där jag dragit med rollern. Min fråga är kan jag rolla om det eller blir det dåligt för golvet? Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Tacksam för svar! Hälsningar, En stressad pappa
_Sga_: Hej, jag har frostat av frysen igår och trots att jag skyddade golvet noggrant och torkade upp vattnet så fort det rann ner på golvet så vaknade jag upp imorse till att mitt köksgolv har fått bubblor runt omkring kanterna. Finns det nåt man själv kan göra? Tycker ni detta är nåt drulleförsäkring täcker? Ska jag behöva byta ut hela köksgolv eller klarar jag mig att byta ut bara
MCarls: Hej, Funderar själv på flex meister till uterum. Hur har det gått för er?
Jaco Bosco: Vi har precis köpt lägenhet ett ett hus byggt 78. Alla rum utom vardagsrummet har plastmatta limmad direkt på betongen. Vi kommer att lägga nya golv i princip överallt, och i köket och hallen vill vi lägga linoleum. Tanken är att plastmattan får ligga kvar, sedan lägger vi ett tunt mellangolv i mdf och limmar linoleumet på detta. Någon som ser något problem med det?
Stuart Leask: Hej alla Förlåt min dåliga svenska - jag är relativt nyinflyttad till Sverige och har engelska som modersmål.. jag söker lite råd och hoppas ni förstår mina frågor! Vi har köpt ett hus i Skåne som har fantastiska trä golv och kalksten/marmor golv. Tyvärr har vi ett problem med dem och är också inte helt säker hur man kan bibehålla dem på bästa sätt. Första problemet är att
Fruneson: [citat] [citat] Hej! Vet att detta är en Väääääääldigt gammal tråd men måste höra. Har du kvar detta golv? Vårt har utgått från från sortiment och vi behöver så lite för att vara klara med vår renovering. Vårt är ett Ikea golv. Har du kvar något av golvet? Mvh Anna
BirgitS: Klinker är ju mycket tåligt vilket är bra på ytor där folk kan tänkas gå med smutsiga eller blöta ytterskor. På den delen där det inte är aktuellt så kan man ju ha vad man vill, plastmatta, vinylgolv, laminatgolv, parkettgolv osv. beroende på plånbok och vad som finns i angränsande rum.
Johhhan: Asbest användes fortfarande på 70-talet, åtminstone före 1977, så det kan vara bra att låta en saneringsfirma ta prov, eller själv skicka in ett prov för analys, innan du fortsätter arbeta med det.
Svantesons: Verkar helt enkelt som att det är stenhård lack. 10 timmar med 25-papper så kan man gå vidare med 40 och sedan 80. Lite mer jobb än jag hade tänkt mig…
svannis: Säg att man skulle flyta golvet; vilket flytspackel bör man använda på ett garage med oisolerad platta? Blir inte riktigt klok på om man skall ha ett som är rekommenderat för utomhusbruk, eller om någon vanlig variant fungerar.
Lassebygga: Jag skall lägga 10mm 300x x natursten i hallen ca 8m2 2400x 3000mm. just nu ligger det ett knirrande självbärande parkett golv. behöver golv bjälkarna ligger cc 600 och har en spännvidd på 3800 Jag har fått förslaget att skruva ner det självbärande golvet och sedan limma golvgips ovanpå kommer detta att hålla eller hur skulle ni göra
Annette K: [citat] Nej det är golvspånet som sviktar ca 3-4 mm. Det är mycket tydligt när man utsätter kanten på skivan för tyngd. Kanten på skivorna är slät och saknar spont (avsågad) . Det är synligt via en 5-6 mm bred glipa mellan skivorna.
Karlsta: [citat] Ok, hade också för mig att bäst är avstängt. Det står inte något hos tillverkaren. Det är Mira X-plan som de använder.
raveper: Har bara slipat med vanlig maskin och det var lite nervöst i början men sen var det hur lätt som helst. Med edge maskinen går det nog i princip inte misslyckas.
Fruneson: Hej! Förstår att detta är en gammal tråd men vi är i desperat behov av tundra golv med artikelnummer 00284904. Söker med ljus och lykta. Har du möjligen kvar något av golvet du lagt och kan du tänka dig sälja? Mvh Anna
Dheine: Jag skulle vilja lägga klinker i en liten hall i vår sommarstuga. Stugan har en torpargrund av natursten och hallen ligger i en utbyggd del på plintar. Golvuppbyggnaden består nu av råspont på bjälklaget (cc60), tunn cellplast ca 15-20 mm, 12 mm golvspånskiva, ytskikt. Jag tänkte ta bort golvet ner till råsponten och sedan flytspackla med armering på råsponten så att ny golvyta
Ida Renström: Hej Finns de fler här inne som haft problem med pervo Long plank golv, att de släpper bitar i kanterna?
bagarenlol: [citat] Tack för tipset! Har du även koll på tillvägagångssättet för att få det att bli bra? Slipa bort gamla limmrester under stavarna och limma tunt lager och sen bara trycka ner dem och lägga press? Sedan bara be till diverse gudar att det blir plant och fint? Är lite rädd för att jag ska behöva slipa om hela golvet och behandla det på nytt. Är redan behandlat efter en slipning