Golv
Frida D: Hej, Vi har precis köpt ett hus som är byggt 1986, och håller på att byta golv. Under golvet har vi vattenburen golvvärme, och rören ligger i frigolitblock på betongen (har krypgrund under). Vi har precis rivit ut allt gammalt golv och insåg då att vi har två ganska stora problem som varken golvläggaren eller snickaren har några bra förslag på lösning för. 1. Det sviktar väldigt
Lazzeman: Vi har ett parkettgolv i vardagsrummet som mest troligt las in runt 1970 när huset byggdes. Jag antar att det är ett "riktigt" parkettgolv. Nu har vi fått två lokala vattenskador på golvet pga att en blomkruka läckte vatten och en robotdammsugares mopp blötte ner. Det är alltså väldigt lokala och små skador på ytan. Finns det något sätt att åtgärda dessa skador utan att behöva
Devonie: Trappa ek som är hårdvaxoljad - kan jag mattlacka istället? Vill hellre ha det
Lill72: Jag skulle testa med osmo intensivrengöring och sen såpa på nytt. Har använt det när vi fått fula fläckar och är nöjda.
Robert-san01: [citat] Följer man anvisningarna kommer det inte är svikta hur mycket som helst.
start79: Tanken är nu att byta alla lister till passivt ventilerade lister. Eller fyller det ingen funktion när man inte har platonmatta eller liknande?
Silver78: Vill du inte ha fula hål som man kan titta in i på nivålisterna så finns det dels ändplugg men också kan du blanda till lite spån från laminatgolvet efter sågningen som du blandar med vinterlim och lägger det utrymmet som blir. När det torkat så slipar du "pluggen" på den yttre sidan. Sedan ett lager lack. Sen skruvar du dit listen där den ska va.
BirgitS: Har du läst om det står något om jämnhet på underlaget i instruktionen för vinylmattan? Men visst har det gjorts förr men jag vet inte om man direkt kan jämföra plastmattor på 80-talet med de som finns idag.
Auusi: [citat] Ja det hade varit sjukt snyggt! Dock känns det som det är lite mer jobb med det samt dyrare. Men där kanske jag har fel?! Är garage och förråd så inte superviktigt att det blir perfekt. Däremot är jag sugen på att lägga microcement i övriga delar i källaren som tvättstuga groventre och trapphus för att dölja nuvarande kaklet. Lönns dock öven det som ett enormt projekt.
piko: [citat] Är osäker på konstruktionen, idag är fallet byggt med plankgolvet, alltså inte spacklat. Hur det ser ut under plankgolvet vet jag inte, om det är kilat eller om reglarna är sågade för att skapa fallet.
Viktor.J: https://www.sekelskifte.se/category/grangolv DE har 3 olika dimensioner, varav det som är 22x110 är mest likt. Jag hade personligen inte brytt mig så mycket om rätt dimensioner om det är i ett nytt rum. Dimensionen ovan är för övrigt samma som låg i min dåvarande lägenhet från 1932.
Patrik_Hed: [citat] I detta fallet har mattan legat i hela rummet, men i vår serveringsgång där serveringsskåpet står är det faktiskt som du säger. Där är det obehandlat trägolv och omålade golvsocklar i skåpet, medans det varit matta utanför skåpet. //Patrik
Ackeobd: Hejsan, Nu har vi bestämt oss att göra om ett rum nere i källarn till ett gästrum. Idag är det enbart betong (oisolerat) huset är ifrån 60-talet dock en del renoveringar gjorda. Dräneringen gjordes för kanske 10-15 år sedan. Ingen indikation på fukt eller liknande i källaren. Vi bestämde oss för ett vinylgolv (klickgolv) kändes mjukt och skönt! Nu till underlaget, jag tänkte
Renoveringssugen: [citat] ja det skulle kunna funka. Jag misstänker att det är kombinationen byggskräp i grunden, avsaknad av plast och förra veckans skyfall som har skapat lukten. Men det kommer några killar och kollar på det nästa vecka. Jag ville mest bara mota bort den doft jag kan från bostaden innan dess.
Knutbytarzan: Entreprenören ska åtgärda detta så vi håller tummarna att det blir bra
pean.wa: Jag har rivit en tidigare plåtläggning på min balkong för att lägga ett nytt ytskikt. Balkongen har inget fall utåt alls utan har snarare att vatten rinner in mot huset. Nu vill jag flytspackla och lägga ett litet fall men vet inte hur jag ska gå tillväga, någon som har några tips på vad ska använda för material och hur jag gör? Någon som gjort liknande?
Stalvik: [citat] Tack! Ja det skulle ju vara kul att ha kvar det på något vis. I vårt badrum som är angränsande hittade vi en gammal arabisk eldstad där härden är ca 30cm under nuvarande golvnivå. Vi la glas ovanpå den i nuvarande golvnivå och behöll den som en detalj då den är i vägg-delen och inte där man går, men trots ganska stor mån med luft runtom blir det ändå mycket kondens på
DanskFilmjölk: Det vet jag faktiskt inte, det kanske kan funka men vet ej!
Rampage2216: [citat] Ja det tycker jag behövs. Jag tycker det blir lite mjukare att gå på och det är både billigt och enkelt att lägga på. Men det är väl en smaksak. Fungerar lite isolerande också.
Hep: Utan bilder eller mer beskrivning blir det väldigt svårt att ens gissa. Inne, ute, material och utseende på prickarna?
lyckograbben: MItt tips(så gjorde jag): stryk inte lim på hela golvet på en gång. :-) Har du genomförning/rör som måste passa en håltagning så kan det vara bra att börja där. Varmluftspistol gör mattan mjukare om den skall krängas över eller pressas in i hörn. Prova på en stuvbit vad som är "lagom" värme. Det fixar du. -lycka till.
trasker: Det blev så att jag bilade bort både klinker och golvvärme och hela rubbet, ner till betongen. Gick bara fint. Betongen kändes torr, men jag satte i alla fall in en luftavfuktare som får gå några dagar och sedan ska jag hyra en fuktmätare och kolla. Tack för hjälpen så här långt!
Demmpa: [bild] Har blåmarkerat i kanten för de olika varianterna, skärmdump från dokumentet som @BirgitS hänvisar till
Hemmakatten: Tyvärr, du får lära dig tycka om golvet ändå. Vi hade vitvaxat grangolv, efter nåt år var det mycket repor, men när det blir många repor så "smälter" de liksom in och man tänker inte på det särskilt mycket.
Hemmakatten: Det är inget problem alls för golvvärmen med massiva golv. Personligen, estetiskt, skulle jag föredra ett massivt golv.