Hej,

Jag håller på att renovera mitt garage där tanken är att jag ska lägga byggmax garageklinker (30x30 cm) på golvet. Användningsområdet för garaget är främst förråd för prylar och kommer antagligen användas för bil några få gånger per år.
Jag har slipat hela plattan, ca 30m2, med ABS-slip för att få bort betonghuden men har stött på lite problem.

I plattan längs med hela garaget så finns det en dal på ca 10mm djup som är ca 170cm bred mellan topparna. Jag har dividerat fram och tillbaka och kan inte riktigt komma fram till hur jag ska göra.. Alternativen jag har tänkt är:
1. Lägga klinkersen på befintlig yta och hålla tummarna att det inte ser och blir för dåligt.
2. Spackla upp endast ”dalen” med hjälp av en rätskiva för att iaf få ner höjdvariationen till mindre än 10mm. Dock osäker på vad man skulle använda för något som fungerar ner till 0mm skikttjocklek som fungerar till ett garagegolv.
3. Flytspackla hela ytan i ett antal etapper.

Jag är för nuvarande föräldraledig och har begränsat med tid och känner att alternativ 3 känns minst attraktivt pga arbetsinsatsen som krävs, även fast det antagligen är det som ger bäst resultat. Finns det något spackel som kommer fungera och hålla? Vad tror ni?
 
B
Skulle flytspacklat och lagt klinker. Flytspacklet är ju relativt lätt att få till relativt jämnt. Sen om det är nån mm diff spelar ju ingen roll, det kan man ju ta med fixet till klinkers senare.
 
B BSOD skrev:
Skulle flytspacklat och lagt klinker. Flytspacklet är ju relativt lätt att få till relativt jämnt. Sen om det är nån mm diff spelar ju ingen roll, det kan man ju ta med fixet till klinkers senare.
Klinker ska jag ju lägga oavsett men försöker komma så snabbt undan som möjligt men ändå ett ok resultat. Kanske får bita i det sura..
Hade någon fundering att fylla upp gropen med weber betongspsckel men osäker på hur det kommer hålla. Jag är mest intresserad av att få golvet planare, inte så jäkla kritiskt att få det i våg känner jag.
 
B
S svannis skrev:
Klinker ska jag ju lägga oavsett men försöker komma så snabbt undan som möjligt men ändå ett ok resultat. Kanske får bita i det sura..
Hade någon fundering att fylla upp gropen med weber betongspsckel men osäker på hur det kommer hålla. Jag är mest intresserad av att få golvet planare, inte så jäkla kritiskt att få det i våg känner jag.
men det är ju betongen under spacklet som håller. Det är väl egentligen bara om du flytspacklar på en underliggande konstruktion med trä som rör sig som man behöver vara orolig för hållfastheten i själva flytspacklet. Därav de fiberförstärkta varianterna av flytspackel.

Jag tänker mer på att det är svårt att få snygga fogar om golvet inte är hyggligt i våg, speciellt om man har lite större klinker. Jag hade själv stört mig på en sådan sak i många år.

Det är inte så svårt att flytspackla kan jag tycka, om man har tolerans på ett par mm, och så dyrt blir det ju inte heller om det är svackor på max 1cm som ska fyllas upp
 
Säg att man skulle flyta golvet; vilket flytspackel bör man använda på ett garage med oisolerad platta? Blir inte riktigt klok på om man skall ha ett som är rekommenderat för utomhusbruk, eller om någon vanlig variant fungerar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.