Har inhandlat Ikeas golv, Tundra. La ut ca 6x4 m och resultat blev kanon. Dagen efter tog jag bort kilarna (distans plattorna mellan golv och vägg). Igår söndag fick jag en mindre hjärtinfakt då jag ser att hela golvet har flyttat sig ca 1cm åt höger samt neråt. Sprang genast och hämtade mina nyinköpta Tundra golvlister och provade lägga ut dom efter golvet och till min förskräkelse så blir det en springa mellan list och golv. Mellanrum mellan väg och golv har helt plötsligt blivit för stor på vissa ställen. Tog genast fram kilarna igen och la ut dom för att på så sätt tvinga tillbaka golvet. Imorse ser jag att det gett lite resultat.

Jag va mycket nogrann att lämna 8 mm runt om men hur kan det bli så här?
Vet du/ni om golvet kommer flyttas tillbaka? Vad händer nästa gång om golvet ska flyttas runt hela tiden :mad: Golvet är fortfarande omöblerat.

Tacksam för alla svar.

Vad har du för underlagsmaterial och hur länge lät du golvet ligga inomhus i förpackningen innan du la det?
Det låter nästan som om du fått acklimatiseringen samtidigt som du la golvet.
Vet folk som löst det genom att med långa nylonremmar dragit golvet på plats igen efter en stor rörelse.

Tycker det verkar konstigt... vi la vårat Tundra golv i tre rum samma dag som vi köpte det utan att det rört sig. Underlagsmaterialet var den foam som fanns på Ikea...

La ut 10 förpakningar golv i samma rum, där låg dom i ca 5-6 dagar under själva inflyttningen. Underlaget är ett äldre trägolv samt foam från Ikea. Kunde inte gjort förarbetet bättre så jag fattar inte vad som har hänt. Funderar på om det är värmen i huset som orsakat detta då temperaturen i vardagsrummet varit en aning lägre dom första dagarna.

Frågan är om golvet med hjälp av kilarna pressas tillbaka så jag i lugn och ro kan montera dit listerna (utan springa i golvet). Om detta tar 12, 24 eller 48 timmar bryr jag mig inte om :confused:

Prova att flytta golvet med en kofot eller liknande. Akta så inte golv eller vägg blir skadat.

Jag tycker att det borde gå att flytta det...

Okej, jag ska testa med kofot men,erkänn att det är skumt. Om jag hade haft kilarna kvar så hade detta aldrig hänt och som jag förstått det så ska alla dessa tas bort. Om jag nu lyckas flytta tillbaka golvet och skruvar upp listerna så kanske detta händer igen. Då måste man lämna kvar några kilar för att stoppa golvet och det ska man väl inte behöva.

Jätte tack för alla tips.

Hej!
Förstår att detta är en gammal tråd men vi är i desperat behov av tundra golv med artikelnummer 00284904. Söker med ljus och lykta.

Har du möjligen kvar något av golvet du lagt och kan du tänka dig sälja?

Mvh
Anna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.