F
FIALISA-24: Hej! Jag slipade och oljade mina golv (klassisk fiskbensparkett i ek, gammal sådan som det legat lack på) med Timberex dark walnut igår och idag drog vi på Osmo hårdvaxolja. Nu tycker jag att det skiftar en aning i grönt. Kan det stämma och vad beror det på? Kan jag ev göra något åt det eller är det bara till att börja om på nytt och slipa av golvet? Med vänlig hälsning,
0 svar · 941 läst
L
Larsson93: Hur är utformningen utav ditt kök? Just bjelins fiskbensparkett går ej att lägga ”baklänges” om det behövs runt hörn eller skiljevägg. Därav tar det mer tid att räkna ut mm hur man ska börja lägga. För känns som en saftig peng enbart för arbetet
7 svar · 5,9k läst
·
Mousab
Mousab: Tjockleken från 5 - 50 mm , undrar om det finns nåt från 0 mm ??
17 svar · 32,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] [citat] Det ska framgå i instruktionen från golvtillverkaren. Olika golv har olika krav. [citat] Om golvtillverkaren har angett det i instruktionen är det noga för då har de skrivit så pga. att det brukar uppstå problem när det är bredare. [citat] Om det är knarr i undergolvet och du stör dig på det så måste du göra om det.
1 svar · 3,9k läst
·
Jiji
Jiji: Ja det bör det bli. Vänta lite med att slipa om alltihopa, den nya parketten kommer att ändra färg den också när den blir utsatt för sol. Det brukar gå ganska fort men nu blir det ju förvisso mörkare så du kanske få ha tålamod till sommaren. Om du inte står ut, eller om det ff är stor skillnad nästa år kan du slipa om golvet, det blir säkert jättebra. Jag har slipat och lackat
1 svar · 1,5k läst
N
NoOne2k: Det går alldeles utmärkt att limma cellplasten med stenlim. Finns på biltema till bra pris :)
76 svar · 23,1k läst
·
raveper
raveper: Jag har två lager 22mm råspont lagt åt var sitt håll. Blev kanon.
6 svar · 829 läst
S
Sredna53: Renoverar toalett utan golvbrunn. Huset är byggt 1970. Plastmatta på golvspån. Då plastmattan satt löst så rev jag ut den. Golvspånet var ganska murket och på vissa ställen fanns det mögel, så golvspånet åkte ut också. Under golvspånet låg en svart matta (se bild 1 och 2) är det någon som vet vad detta är och vad jag kan ersätta den med. Under den svarta matta låg plast. Hur
0 svar · 904 läst
·
L
LaT: [citat] Ok, så du har i princip ett VillaVarm golv. Titta då här https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
7 svar · 2,4k läst
B
brfbo: Tycker det är bra att ifrågasätta som Stefan 1972 gör!, och detsamma har forskare mfl gjort världen över och kommit fram till att vi inte ska låta detta vara i våra bostäder, så alltså rätt man på rätt plats.
16 svar · 9,1k läst
·
V
ViktorHg: Vad ska ni ha för vatten i barnrummet? Vinylklick sägs vara helt vattentätt, men duger förstås inte i badrum. Om ni är rädda att det inte ska tåla att man spiller ett vattenglas så kan ni nog vara helt lugna :) vinyl sväller inte heller då det inte innehåller trä.
3 svar · 2,3k läst
M
micke884: [citat] Jag antar att den första, gula på bilden, är från 1963 då huset byggdes
13 svar · 3,1k läst
·
nino
nino: [citat] I andra lägenheten så la jag eps cement och avjämnade med, sen flyt och cellplast och golvspån.
42 svar · 14,1k läst
B
Bagarn1: Riva matta. Flytspackla upp nivån
1 svar · 1,9k läst
·
H
Henric H: [citat] Hmm bra fråga, jag bara kör med det jag fick från cramo. Ska kika om det står nått på skivan. Mvh
2 svar · 2,0k läst
·
A
Andrew Ström: Hej, är det ljust furugolv under? Jag har ett ganska mörkt golv, testade på ett rum och när jag skulle vitsåpa golvet så försvann lut helt, trodde det skulle fästa mkt hårdare. kan det vara att trät är oljat sedan tidigare ?
7 svar · 8,4k läst
·
D
Derbyboy: [citat] fortfarande nöjd med Golvabia heltäckningsmatta?
12 svar · 11,8k läst
L
Lillekitte: Fredag eftermiddag: 2:a behandlingen klar, Osmo Hårdvaxolja Effekt, 3041 Natur Transparent. Djupa repor/sår är borta, och delen vid balkongdören, som var kraftigt påverkad av fukt/regn, blev nästan helt bra, utan byte av stavar. Bara på ett ställe fick man laga (byta stavar), där en blomkruka hade läckt. Jättenöjda!!! Då är det att vänta… -24 timmar innan vi kan gå på golvet
5 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du kan alltid pröva med att bara olja den torra delen. Det är svårt att se på bilden men en färgskillnad kan också bero på att UV-ljus har påverkat trägolvet förutom där det är skyddat.
2 svar · 2,3k läst
·
L
largab: [citat] Inga problem alls
1 svar · 2,1k läst
U
Utsliten och utdömd: Gräv ut under så du får 30cm till mark och fyll med hasopor. Klimatet blir mycket bättre inne i huset, speciellt fuktiga sommardagar. Golvet blir också varmare att gå på. hur mycket tid, jobb och pengar vill du lägga på det?
1 svar · 785 läst
A
Allmänobildad: Enklast för golvläggningens skull är att tillfälligt montera bort kaminen
1 svar · 3,0k läst
·
K
Kristoffer Byström: Hej! Ni som har golvvärme och trägolv hur mycket kan golvet krympa ? Hur tjock golv har ni lagt ? Och är det något speciellt man ska tänka på? Har inte bestämt mig för varken golvvärme eller golv än så har ni tips där är jag glad för det! Mvh Krille
0 svar · 1,6k läst
L
Lillekitte: Tycker fläcken liknar lite på min, se bifogade bilder? Min är/var en fuktfläck. Jag hade ställt en stor blomkruka på golvet, en sån långtidsbevattnings-variant, som har ett utrymme i botten där vatten samlas och sen dras upp i jorden av plantans rötter. Krukan har/behöver enligt Blomsterlandet inget fat under. Sen visar det sig att krukan (som var ny), läckte från ett litet, knappt
10 svar · 13,9k läst
·
Angelina Nilsson
Angelina Nilsson: Vi har precis köpt ett nytt hus som har furugolv. Nu funderar vi på att slipa dessa och olja in dem med ett mörkare piggment. Någon som gjort något liknande? Behöver inspiration.
0 svar · 3,2k läst
M
mattoys: Dumsnålt skulle jag säga, har du skadat värmeslingan så har du slösa pengar och tid på golvet. Golvvärme ha en livslängd på 20-25 år, skulle gissa att den blir reducerad när du tar upp den. Vad du mätinstrument att mäta med, de flesta har inte en megger så de kan isolationsprova.
13 svar · 36,2k läst
·
J
Johan92: [citat] [bild]
1 svar · 5,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om du bara ska lägga klickgolvet fram till sockeln är det ju inte nödvändigt att täcka hela ytan under bänkskåpen utan då kan det ju vara som idag. Förutom att du behöver tänka ut om det behövs något just under fötterna för att höjden på bänkskivan ska bli vad du önskar. Däremot om det är vitvaror som står direkt på golvet, t.ex. diskmaskinen så måste de stå på en plan
5 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.