Golv
SSEmanuel: Stort tack för svar! Jag skulle säga att golven är i fint skick. I rummen kan golven kan ha lagts in senare och är nog inte undergolv medan det i hall och kök ser ut som undergolv. Vad tänker du är 'stark såplösning'. Vissa säger 50% andra 30%.
Lutte: [citat] Klantiga är en sak men mina 3 terrorister kan fasiken pajja en stenhäll. Men för att återkoppla till tråden så valde vi en slipbar ekparkett, sen kallar vi det patina. Eventuellt slipar vi och lackar då barnen hamnat på Guantanamo
justusandersson: AMA (Allmänna material och arbetsbeskrivningar) har funnits sedan 1950 (i förnyade versioner). Bakom AMA ligger ett samarbete mellan myndigheter, yrkes- och branschorganisationer. Den har ingen formell status men är det närmaste en beskrivning av fackmässigt utförande man kan komma. Bindande regler finns i Boverkets Byggregler och i Boverkets Konstruktionsregeler som bygger på europeisk
Alpine19: Vet ni vilket spackel som skulle fungera? Kan det vara möjligt att lägga ett ca 2cm tjockare lager för att sedan lägga sista delen med tunnare lager?
Elnovis: Jag tänker lägga laminatgolv i min källare. Källaren är i fint skick och jag misstänker inte några fuktproblem. Räcker det med att lägga Platon multi eller liknande ovanpå betongen och laminatgolvet ovanpå det? Ska jag använda underlagsfoam precis som vanligt under laminatgolvet? Alltså Platon, underlagsfoam, laminat. Ventilerade socklar kanske också behövs eller vad säger ni på
Karl Olssvan: Biltema 2 komp betong o golvfärg är billig och bra.
Viktor.J: Plattsättaren hos mig gjöt EPS i bjälklaget och sedan flytspackel med armering till rätt nivå.
Fredrik99: Jag skulle göra rent noga, slipa lät med väldigt fint papper eller slipsvamp, nogrannt ta bort ev slipdamm och sedan upprepa behandlingen med samma produkter. Själv använde jag vitpigmenterat lut som första behandling så att golven inte skall gulna, sedan opigmenterad osmo. Håller bra än så länge, men är inte i köket iofs.
GVR4: Sist jag la laminatgolv knackade jag fram en 4 meter lång rad utan problem. Men då var det bara lagt fram till den raden. Ser man till att inte sitta på golvet borde det vara möjligt tänker jag. :thinking:
Annaet: [bild] Vinylklickgolv i vårt kök. Jag är supernöjd. Tåligt, lagom mjukt för trötta fötter och skönt med golvvärme.
BirgitS: Funderat på att lacka just där lacken släppt? Om den släppt bitvis behöver du nog slipa bort all lack inom ett område.
Karanv: [citat] Så snyggt! Står just nu med ett dilemma att jag inte kan välja mellan mörkgrå slät skiffer eller mörkgrå sidenmatt. Vad heter ditt golv?
JIMMEN: Hör av dig till tex Stoh och kolla om man kan få vattentät microcement till golv om den looken funkar. Annan tanke är ju ett polerat industrigolv, men då behöver du checka tärningen mot kanterna. Sett kantgjutning "pooltätad" innan, kan det vara nått?
JIMMEN: [citat] Lyckligtvis var det inte det utan bara att skrapa bort.
ah2: Hej! Har ledsnat på det ojämna golvet i hallen och bestämt mig för att utjämna det. Är det ok att flytspackla på det här materialet? Nån slags matta som påminner om masonit eller grovt lumppapper. [bild] Hade varit olidligt skönt att slippa det där jävla limmet. Har suttit linoleummatta som jag förstått ovanpå det där och är betong under. [bild] [bild]
Japn: Hej! Jag undrar om någon har lagt kompositgolv i sitt kök. Om köksgolvet byggt på spånskivor kan kompositgolvet vara ok eller är ett dåligt alternativ.. Tack för svar
Sassa4: Tänkte bara ge en uppdatering. Det visade sig att gubben såklart gjort fel. Så nu ska hela mattan bytas och återställas och läggas korrekt med skarven. Det ska såklart inte se ut så som det gör nu.
DanMicke: [citat] Säkert funktionellt men i mitt fall gäller det liksom entrétrappan så.... ;)
Larsa: Kolla byggbeskrivningar.se, dom har ett räkneprogram. Men med cc60 borde 45x220 c14 funka
tank77: [citat] Vilken kund? Vad yrar du om?:p Det är ju TS egna golv som är skadat.......
tank77: Ja, du har inte fått bort all lack när du slipade. Bara att slipa om golvet och ordentligt denna gång. Enligt mig är Edge-slipen totalt värdelös.......
Per norlander: [citat] Det räcker, jag vet hur jag ska lösa mitt lilla problem, tack!
BirgitS: Tycker väl att parkett ger bäst komfort och bäst utseende men att just i en hall och ett kök kan kanske laminat vara lite hållbarare.
J Vos: Det var den skummaste skada jag någonsin har sett. Och så har jag slipat flera tusen m2 golv. Mitt tips är att lägga en liten träbit på delen som ligger högst och knacka lite rytmiskt med en hammare. Har du tur då ploppar den lägre delen tillbaka upp.
Bombardier: Jag har försöker bli klok på vilket Laminatgolv som är bäst i 100kr/kvm prisklassen? IKEA? Rusta? Erfarenheter?
Hep: Problemet är att det kommer vara olika mycket fukt i virket på ytan och nära mitten, så länge du bara torkar genom att vänta och vill lägga golvet innan du går i pension. När du sedan klyver har du tunna brädor som kommer röra sig en hel del när de torkar.