Vi har precis köpt hus och ska börja med att slipa golven. Det är troligtvis grangolv från 1910-talet. Vi vill att slutresultatet ska bli 'som skurgolv' men kommer ta genvägen och luta golven först för att få bort det gula direkt. Det finns otroligt många olika råd, tips och instruktioner som går i helt olika riktningar på nätet och förvirringen är nu total. De olika råden handlar om dosering av såpa, om huruvida luten ska 'slipas' eller poleras med rundel innan slutbehandling och blir inte heller klok på om vi ska följa den traditionella proceduren för skurgolv med kallt vatten, såpa och kallt vatten - eller kan gå direkt på en såpblandning som kanske inte är helt lika koncentrerad som när man skurar.....? Är också osäker på om vi ska använda vit såpa eller neural. Mycket tacksam för inspel och erfarenheter.

Är golven i gott skick? Är golven ursprungligen avsedda som undergolv? Det är inte så komplicerat om de är i bra skick. Jag la in grangolv för 16 år sedan i mitt då nybygge. Dessa lutades och därefter såpades med ganska stark såplösning. Därefter tvättas de normalt med ljummet vatten - de första åren med såpa var tredje gång, numera ca 4 ggr/året. Jag är inte vidare petig. Det fungerar bra och golven är lättskötta.

Alltför mycket såpa mörkar golven samtidigt som såpan de första åren bygger upp en bra yta. Blir golven för mörka kör man bara med rent vatten.

Jag har ibland använt vitsåpa - tycker inte det ger märkbar skillnad.

Redigerat:
Stort tack för svar!
Jag skulle säga att golven är i fint skick. I rummen kan golven kan ha lagts in senare och är nog inte undergolv medan det i hall och kök ser ut som undergolv. Vad tänker du är 'stark såplösning'. Vissa säger 50% andra 30%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.