4 133 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Tips om hur jag fixar en halkfri yttertrappa?
Har äldre stenhus och gjorde om entrén och höjde då trappan genom att gjuta s¨varje steg blev högre. Varit så några år då den funkar som trappa. Men fixar nu till lite med fasaden så tanken är att göra trappan lite snyggare.
Funderar om det finns något system där man kan kan fästa typ grovt grus på trappstegen så man får lite friktion och det också ser prydligt ut? Typ sättlim och strömaterial?
Eller något annat förslag? Mura på sten går ju förstås, men den får vara rätt tunn för att inte översta steget ska komma i höjd med dörren.
Funderar om det finns något system där man kan kan fästa typ grovt grus på trappstegen så man får lite friktion och det också ser prydligt ut? Typ sättlim och strömaterial?
Eller något annat förslag? Mura på sten går ju förstås, men den får vara rätt tunn för att inte översta steget ska komma i höjd med dörren.
Har för mig något liknande men svårt att Googla då jag inte har något namn/beteckning att söka på. Hoppas någon annan vet och kan upplysa.nino skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Kan det här vara nåt?
https://www.byggahus.se/forum/threads/duracoat-eller-marmocit.126316/
https://www.byggahus.se/forum/threads/duracoat-eller-marmocit.126316/
Tackar för tipsen. Har snabbkollat bara, men båda alternativen är intressanta. Bestämmer mig då jag tittat närmare. Durocoat verkar vara sättbruk och sten medan Marmocit har den där filmen inblandad. Blir nog någon av dem då jag kollat lite om för- och nackdelar.
Hmmm... ...Marmocit verkar inte gå att köpa som material till privatkund??? Enda träffen leder till firma som utför jobbet mot offert. Märkligt att det inte verkar finnas på öppen marknad.
Du nämner ungefär min första vilda idé. Något form av sättbruk typ det man sätter plattor med och sedan strö lagom friktionsgivande grus. Och täcka det hela med något starkt med 'lackeffekt' typ epoxy. Är inte överdrivet stor yta jag ska behandla så jag ska vid tillfälle kolla kostnaden att använda Durocat-systemet.
Du nämner ungefär min första vilda idé. Något form av sättbruk typ det man sätter plattor med och sedan strö lagom friktionsgivande grus. Och täcka det hela med något starkt med 'lackeffekt' typ epoxy. Är inte överdrivet stor yta jag ska behandla så jag ska vid tillfälle kolla kostnaden att använda Durocat-systemet.
I källartrappen ute med hala klinkers så drog jag en 5-6 cm bred sträng av Husfix ,använde en tandad spackel , kanske inte det snyggaste men funkar braD DanMicke skrev:Hmmm... ...Marmocit verkar inte gå att köpa som material till privatkund??? Enda träffen leder till firma som utför jobbet mot offert. Märkligt att det inte verkar finnas på öppen marknad.
Du nämner ungefär min första vilda idé. Något form av sättbruk typ det man sätter plattor med och sedan strö lagom friktionsgivande grus. Och täcka det hela med något starkt med 'lackeffekt' typ epoxy. Är inte överdrivet stor yta jag ska behandla så jag ska vid tillfälle kolla kostnaden att använda Durocat-systemet.
Klicka här för att svara