Har äldre stenhus och gjorde om entrén och höjde då trappan genom att gjuta s¨varje steg blev högre. Varit så några år då den funkar som trappa. Men fixar nu till lite med fasaden så tanken är att göra trappan lite snyggare.

Funderar om det finns något system där man kan kan fästa typ grovt grus på trappstegen så man får lite friktion och det också ser prydligt ut? Typ sättlim och strömaterial?

Eller något annat förslag? Mura på sten går ju förstås, men den får vara rätt tunn för att inte översta steget ska komma i höjd med dörren.
 
Finns nåt system jag inte kommer på namnet på just nu.
Man lägger ut typ epoxi sen lägger man på små grus av sjösten.
Brukar vara med annonser i Vi i Villa tidningen, eller det brukade iaf
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns nåt system jag inte kommer på namnet på just nu.
Man lägger ut typ epoxi sen lägger man på små grus av sjösten.
Brukar vara med annonser i Vi i Villa tidningen, eller det brukade iaf
Har för mig något liknande men svårt att Googla då jag inte har något namn/beteckning att söka på. Hoppas någon annan vet och kan upplysa.
 
Duracoat var det jag tänkte på
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Tackar för tipsen. Har snabbkollat bara, men båda alternativen är intressanta. Bestämmer mig då jag tittat närmare. Durocoat verkar vara sättbruk och sten medan Marmocit har den där filmen inblandad. Blir nog någon av dem då jag kollat lite om för- och nackdelar.
 
Duracoat är väl epoxi men lite tjockare?
Rätt dyrt tror jag tyvärr...
Men man borde kunna köpa epoxi för sig och sen köpa sten för akvarium och komma ner i pris?
 
Hmmm... ...Marmocit verkar inte gå att köpa som material till privatkund??? Enda träffen leder till firma som utför jobbet mot offert. Märkligt att det inte verkar finnas på öppen marknad.

Du nämner ungefär min första vilda idé. Något form av sättbruk typ det man sätter plattor med och sedan strö lagom friktionsgivande grus. Och täcka det hela med något starkt med 'lackeffekt' typ epoxy. Är inte överdrivet stor yta jag ska behandla så jag ska vid tillfälle kolla kostnaden att använda Durocat-systemet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
D DanMicke skrev:
Hmmm... ...Marmocit verkar inte gå att köpa som material till privatkund??? Enda träffen leder till firma som utför jobbet mot offert. Märkligt att det inte verkar finnas på öppen marknad.

Du nämner ungefär min första vilda idé. Något form av sättbruk typ det man sätter plattor med och sedan strö lagom friktionsgivande grus. Och täcka det hela med något starkt med 'lackeffekt' typ epoxy. Är inte överdrivet stor yta jag ska behandla så jag ska vid tillfälle kolla kostnaden att använda Durocat-systemet.
I källartrappen ute med hala klinkers så drog jag en 5-6 cm bred sträng av Husfix ,använde en tandad spackel , kanske inte det snyggaste men funkar bra
 
S stenna skrev:
I källartrappen ute med hala klinkers så drog jag en 5-6 cm bred sträng av Husfix ,använde en tandad spackel , kanske inte det snyggaste men funkar bra
Säkert funktionellt men i mitt fall gäller det liksom entrétrappan så.... ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.