Golv
Keski11: [citat] Ursäkta för ett sent svar, men jag la direkt på plattan utan plast.
losskägg: @konne Inte lagt golvet än men det kommer inte bli någon ångspärr. Kommer att limma stavparkett direkt i bjälklaget utan ångspärr. Har flytspacklat och slipat till ojämnheterna.
Nygge72: Hej, jag tänkte försöka åtgärda ett knarrande golv. Huset är ifrån 73 så idag är golvet spikat. jag tänkte då skruva med 10 centimeters mellanrum. Är det okej eller kan man sätta för tätt? Jag har ju läst att när man skruvar ny golvspånskiva så säger dom ju 20 centimeters mellanrum. Men jag har ju läst också att om man skruvar fast en redan lagda så ska man skriva tätt
KPr1: Vilka/vilken produkt kan vara bra för att ge lite (gul-brun) färg och glans till trä golv inomhus?
Thomas Nilsson3: Gammal trappa ner i källaren , betong med olika färger och beläggning , som är lite ojämnt och olika färger , sitter väldigt hårt , skulle vilja göra den snyggare . Måla ?? Slipa först ?? Någon form av ny beläggning med skivor eller plattor ?? Tacksam för tipps . Thomas.
Tompafix: [citat] Granitkeramik är mkt bra. Alla plattor är unika. Läs mer här https://www.svenskakakel.se/kunskap/granitkeramik
Sredna53: Behöver tips på var jag skall lägga under ett flytande spångolv på bjälklag av lättbetong. Tidigare så låg det plast och någon slags papp (se bild 1).
largab: [citat] Laminat blir svalt, trägolv (typ parkett) blir inte kallt. Riktigt trä leder värme dåligt, så fötter kyls inte av på samma sätt.
MAARTEN76: I vår dotters rum ligger en heltäckningsmatta som blev utsatt för kräk för ett tag sedan. Det började lukta fränt i rummet så jag rev ut heltäckningsmattan. Det luktade mycket mindre nu, men under heltäckningsmattan ligger nån ful matta limmad på en spånskiva (vi har värmegolv). Den här plastmattan eller vad det är, blir inte riktigt klok på vad det är exakt men den finns kvar
silfwerpihl: [citat] Pendeln är på väg tillbaka. Men faktum är att oljad fiskbensparkett varit fult i 12 år sen jag skrev inlägget. Vår vitmålade börjar bli sliten nu. Målar fortfarande hellre om den än slipar fram och oljar.
DN1: Hej! Jag önskar lite tips för att slippa se mellanrummet mellan badrumströskel och golvet i hallen. Vi la laminatgolv ovanför det gamla och nu är där ett mellanrum på ~10mm. Vad hade ni gjort här? Mvh, Dannio [bild] [bild] [bild]
mika m: [citat] Det är de ytbehandlings metoder jag känner till som du räknar upp.Har set att man kan lägga en ny form sågad trä yta på slitna steg. Hur gjorde ni avlutning ? Skall man skölja mycket så man får ut lut ur virket?
andersmc: [citat] Golvbjälke. Damn you autocorrect.
yonna: [citat] "Mina" plattsättare körde med stor slipmaskin och fick bort all gammal målning innan golvet klinkades direkt mot grundplattan. Bytte samtidigt ut de 80-åriga rören - men brunnen behölls i detta fall då det blev tvättstuga och ev framtida bastu /duschrum.
fsn: [citat] Det äe det som längre upp i tråden kallas glättat. Du måste kanske inte slipa plattan men du kommer att få ett bättre slutresultat med en slipning.
pokasd: Hallå, sitter och planerar lite framtida renovering som innefattar lite upptagning av golvet. Golvvärme(el), flytta avlopp och eldragning. Jag undrar hur jag bäst återställer golvet efter de ingreppen. Idag består underlaget av betongplatta, 50mm cellplast och sen 22mm golvspån. Det är rätt omöjligt att såga upp och lägga tillbaka då spånet och cellplasten är limmad, sen är jag
MalinGIMA: Hej Vi har renoverat ett tidigt 60-tals hus och har nu kommit fram till källarprojektet. Golven är klädda med plastmatta. Det har börjat lukta unket och efter ventilationsåtgärder och avfuktare drog vi igår upp plastmattorna. Där ser vi en gul färg som är målad på betongen och den är flagnad bitvis och släpper färg när man gnuggar i form av "krita-damm". Slipas bort fullständigt
Bygg-Illern: [citat] så blev det till slut. Gångjärnen fixades med rostlösare och dörren sågades i nederkant!
Joakim90: Har provat lite provosoriskt men upplevde inte att det blev riktigt bra. Tror jag ska dra ner golvet med några skruvar som får täckas av listen.
Kofötterna: Tack för feedback och raka svar! Tror jag fick svar på det mesta. Angående bjälklaget, så var väl tankegången att korrigera höjdskillnaden på reglarna med nya reglar skruvade i de befintliga, jag har förstått det som att det är en metod som används. Huset är från 1901 så misstänker att det inte är underdimensionerat utan att det bara är tiden som haft sin gång. Angående
SMlopning: Hej Som rubriken lyder så är det dags att lägga parkettgolv i ett par rum. Det är ovanför en krypgrund där jag i våras installerade en avfuktare samt la markplast. Det finns ingen fuktspärr i golvbjälklaget (huset byggt 76). Fuktigheten i krypgrunden är konstant 65% nu. Behövs en ångbroms/ångspärr under parkettgolvet eller räcker det med en ljuddämpande matta? Golvet kommer
Tiggrawastaken: Jag ska då sätta nya golvspånskivor på toan uppe och detta är mitt första "stora" projekt Jag behöver någon form av stötta längst till höger som kan bära golvspånskiva SAMT golv brädorna jag kapat av från ett annat rum som låg på bjälklaget som är synligt på denna bild (är cirka 360mm från bjälk till vägg) Jag undrar alltså om jag måste riva golvet i rummet bredvid för
Mikaelzii: [citat] vet inte vilken sort exakt det är, träfaner mörk ek. byggde hus med Älvsbyhus och dom levererar med dessa golv. Nu finns det fler alternativ att välja mellan än när vi byggde (andra fabrikat alltså). Tittar du på tex Älvsbyhus grupper på Facebook så är golvet folk klagar på mest. Jag trodde att Älvsbyhus valde det billigaste golvet på marknaden men vad fel jag hade. Dom
Demmpa: I vår källare ligger det ca 5cm tjockt betonggolv på betongplattan. I ett rum har jag bilat bort betonggolvet å sedan lagt in uppreglat golv från Subfloor. Se följande inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellargolv-av-betong.335805/#post-3209975 läs även inlägg 2. Ytterligare ett rum där jag tagit bort betonggolvet,
MITS: Hej, Nu har jag kommit till momentet där Cure+ ska appliceras, men jag kan inte läsa någonstans om den ska spädas ut med vatten? Någon som vet?
Karlia: Så här gjorde jag - en list framför. [bild]
Quartto: Har köpt lägenhet med parkettaskgolv i köket. Köksgolvet är cirka 2,5 år gammal men har en del flottfläckar. Det verkar ha varit behandlat med vit hårdvaxolja vid inläggning. Dock inte helt klarbelagt då tidigare ägare var osäker på den punkten. Golvet har viss slipmån men vill gärna slippa att slipa det direkt efter bara två år! Räcker det att jag behandlar det med vax på
1977bjorn: Jag antar att du skall skruva tillbaka någon form av golvspån igen? I så fall behöver du bara komplettera med fler 45x45 så att det inte sviktar och knarrar. Plastkilar är enklast. Finns kit med lite olika storlekar. Trä går också bra, om man har kap/gersåg kan man såga själv. Lägg kilarna mellan betongen och reglarna. Rita på golvspånet var elen ligger så du inte skruvar i rören