Hej, jag har ciporex-block monterat på väggarna i källaren. Dom monterade med luftspalt. Dessutom står dom kilade med träklossar!!! (med 1 m mellanrum)

Nu renoverar vi golvet och lägger eps-betong + golvvärme, och tar undan stödet från golvet (inkl träklossarna). Hur behöver vi stötta upp dessa väggelement? Än då länge verkar dom nästan hänga på väggarna. Ska vi gjuta med tex rep-betong under tex?

Där vi spårar ur för rör vad ska vi återfylla med? Hur ska man kunna återskapa luftspalt en där? Ska man mura med lecablock?

På bilden syns en av träklossarna utdragen ur sitt lilla "bo" efter 50 år.

• Källarvägg med ciporex-block, utdragen träkloss och rör, omgivet av grus och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag inser att jag måste gjuta stöd under väggen där som går ända in till väggen, sen får jag mura upp luftspalt en med leca.

B
Tror expanderbetong kan vara lämpligt att använda. Ytterst märklig konstruktion måste jag säga. Är det nån som tilläggsisolerat invändigt?

Visst är detta inomhus? Varför luftspalt i nederkant? Man brukar väl snarare välja en färg som släpper igenom fukten. Jag hade nog gjutit igen denna luftspalt med expanderbetong, om det är inomhus.

Jag hade nog försökt att reparera gapet för rören med ytong eller liknande, för att få samma material. Du kanske bör näta ytan innan du putsar om invändigt för att minska risken för sprickor i putsen.

B BSOD skrev:
Tror expanderbetong kan vara lämpligt att använda. Ytterst märklig konstruktion måste jag säga. Är det nån som tilläggsisolerat invändigt?

Visst är detta inomhus? Varför luftspalt i nederkant? Man brukar väl snarare välja en färg som släpper igenom fukten. Jag hade nog gjutit igen denna luftspalt med expanderbetong, om det är inomhus.

Jag hade nog försökt att reparera gapet för rören med ytong eller liknande, för att få samma material. Du kanske bör näta ytan innan du putsar om invändigt för att minska risken för sprickor i putsen.
Nej, ingen luftspalt i nederkant, jag som förklarat dåligt. Det är jag som fått ta bort detta då jag bilat bort golvet, och då hittat dessa träklossar i underkant, runt vilka det gjutits betong, antagligen golvgjutningen som "flutit" in där under.

Nu har jag gjutit upp en "klack" under lättbetong elementen. Kändes rimligt.

Att titta efter Ytongelement för urspårningarna låter ju klokt, men blir mycket spill antar jag. Kanske blir mindre spill om man an vi är under Leca.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.