Byggahus.se

Vinylgolv på spårad spånskiva

1. S
    Medlem Nivå 10
    Ett val jag trodde skulle vara lätt visade sig inte vara helt enkelt. Jag har 22mm spårade spånskivor som ligger på träreglar med cc 60 förutom närmast väggen där det är 14-16cm. Nu tänkte jag lägga ett vinyl klickgolv men det visade ju sig att dom flesta vinylgolv bara är en bit plastmatta på 3-5mm beroende på tillverkare. Jag tänkte mig ju klick som liknande laminat bestående av en träfiberkärna med ett ytskikt på. Med lite efterforskning visade det sig att det fanns 2 tillverkare som gör vinyl klickgolv av lite styvare modell. Då jag först var inne på Pergos golv så har jag snöat in på sockel som är matchad med golvet. Bara en av dom 2 som gör tjockare vinyl klickgolv har socklar i samma färg som golvet, tyvärr verkar det inte helt enkelt att få tag i dessa socklar. Så lite tillbaka på ruta ett. Lägga en tunt Pergo vinyl klickgolv men vad ska jag har mellan? Räcker det med en sån där mellanlägg på 2-3mm som viks ut? 12mm spånskiva skulle ju garanterat funka men tycker det blir lite väl trögt för golvvärmen och så vill jag helt inte ha någon nivåskillnad alls till övriga rum. 10mm skulle bli en bra kompromiss.
    Uponor säger såg där om golvet "Parkett, spånskiva med spont runt om eller laminatgolv min 7 mm"

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Jag hade flytspacklat, blir ett perfekt och jämnt underlag för vinylgolvet och passar
    bra ihop med golvvärmen.

3. S
    Medlem Nivå 10
    Hur många mm behöver man ha då? Blir till att täta på många ställen då slangen kommer upp genom spånskivan och jag har luftspalter på kortsidorna. Vet inte, känns dyrt och omständigt, kanske för att jag saknar erfarenhet av allt som har med gjutning att göra. Men att det skulle vara bra för golvvärmen betvivlar jag inte.

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
  5. S
    Medlem Nivå 10
    Just nu är det ett litet rum på 7m2 men övriga rum ska tids nog också helrenoveras så blir nog samma princip där då. Köket och hallen är gjord men blev inte nöjd med laminatgolvet där så blir nog ett vinyl inom snar framtid. Det där såg ju bra ut. Ett tankefrö är helt klart sått, får se om det gror

6. S
    Medlem Nivå 10
    • Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett liknande problem eller fundering.
    Jag har tänkt lägga ett vinylklickgolv direkt på ett spårat spångolv med värmefördelningsplåtar och 16mm slangar.
    Vinylgolvet är ett från pego som är 4,5mm tjockt och sen ska det dessutom vara ett mellanlägg på 1mm mellan spånskivorna/plåtarna och vinylgolvet.
    Går detta eller är det risk att det blir små gropar i golvet där slingorna ligger?
    Hur gjorde du Segge?

8. S
    Medlem Nivå 10
    Kommer säkert få mig kring huvudet men så här gjorde jag.
    La en masonit, sedan grålumpapp och därefter golvet som blev ett Pergo vinyl 4.5mm. Det ville lyfta golvet lite där slangen kommer upp genom golvspånet men tror det har lagt sig nu när det är värme på och lite mer tyngd. Minns att jag la något där när jag limmade socklarna. Att lägga vinylgolvet direkt på plåtarna med bara pappen eller liknande emellan är jag tveksamt till av flera anledningar.

9. Q
    Hobbysnickare Nivå 1
    Hej!
    Blandar mig i denna gamla tråd för att höra hur det gick med värmefördelning/hållbarhet.
    Funkade det med masonit och grålumpapp under Pergogolvet??

10. J
    Medlem Nivå 1
    Hur gjorde ni? Vinylgolv direkt på golvvärme?

11. S
    Medlem Nivå 10
    Det funkade bra, har klarat punktlaser från våningssäng, har dock inte kollat närmare på det på ett tag nu. Håller på med ett liknande projekt med spårad spånskiva och tanken är att det blir vinylklick högst upp. Nu blev det golvgips, skruvad mot spånskivan och det här tror jag är klart bästa lösningen. Hoppas på ett inte allt för trögt golv och god värmesptidning. Gips isolerar hälften så bra som trä/spånskiva, och golvgipsen har ca 60% högre densitet än vanlig väggips så teoretiskt borde den leda värme än bättre. Tror det är bra att man skruvar något i spånskivan som håller ner allting och gärna dött material.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar. Var det vanlig masonite du lade under pappen.

jag funderar på att undersöka om det går att hyra effektiv fräs och fräsa ner 16mm slang& plåtar i bef golvspånskiva. Sen golv på det, vill hålla ner höjden.

13. S
    Medlem Nivå 10
    Fullt möjligt med överhandsfräs, rekommenderas med skena för att underlätta raksträckorna. Men, vändningarna ska du ha mitt på regel, alternativt understödd med kottling och där ser jag väl största problemet.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Ok. Tack för tips. Var det vanlig masonite du använde på golvvärmen?

Vändningar på regel låter klokt, tänkte dock fräsa i bef spånskiva för att slippa bryta upp bef. Golv. Får väl överväga att bryta upp golv i vändzonen och förstärka kanske.

15. S
    Medlem Nivå 10
    Jo vanlig, blanka sidan upp