Hej,
Ska börja renovera mitt hus byggt 1964. Enplan + källare.
Källargolven är givetvis kalla. Ingen isolering under källargolvet. Men huset stå på väldränerad mark. Ingen fukt i källaren har uppmätts. Inga dåliga lukter osv. Vi ska inreda ett rum som lek/tv-rum för barnen. Jag vill få upp temperaturen på golvet. Jag vill inte bila och jag vill inte minska takhöjden för mycket. Som jag ser det finns två alternativ.

1. Ventilerad plantonmatta med trä eller klinkergolv ovanpå. Jag tänker mig att luften som sugs in i golvet kommer göra att golvet blir varmare. Rätt eller fel?

2. Ventilerad plantonmatta med golvvärme 30 mm isolering. Trä eller klinkergolv ovanpå Jag känner till problematiken med golvvärme i källaren. Jag tänker att eftersom huset står på väldränerad mark att risken för fukt är mindre. Rätt eller fel?

Är det någon som har erfarenhet av alternativ 1. Blir golvet varmare med ventilerat platongolv?
 
Heltäckningsmatta har jag delvis i min källare.. upplevs varm även de kallaste månaderna
 
Har ventilerat parkettgolv i Attefallshuset, kan inte påstå att det är skönt att gå på m a p värme. Har vattenburen golvvärme i bostadshuset.
Jag hade gått för lite lägre takhöjd, lagt avsedd isolering med elslingor, flytspacklat och sen på med trägolv. Känslan när du ser dina barn leka på golvet, då förstår du
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Har ventilerat parkettgolv i Attefallshuset, kan inte påstå att det är skönt att gå på m a p värme. Har vattenburen golvvärme i bostadshuset.
Jag hade gått för lite lägre takhöjd, lagt avsedd isolering med elslingor, flytspacklat och sen på med trägolv. Känslan när du ser dina barn leka på golvet, då förstår du
Tack för svar! Har inte tänkt på det men man kanske ska köra el i golvet för att hålla golvet lite varmare. Och ha kvar radiatorerna som primär värmekälla.
 
Vattenburen värme är inge bra när det inte är kallt ute. Vis av erfarenhet från snart 30 år med vattenburen.....
När vi renoverade badrummet behöll vi vattenburen (!!!!??) golvvärme men kompletterade med elslingor innan flyt & klinkers. Görskönt!!!!
Å sen hivade vi på solceller på taket för att hålla årsförbrukningen av el i schack.
Galenskaparnas 'Det ska va gött å leva' säger allt. :-)
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
Jag har parkett i några rum i källaren lagd på nån typ av papp med korkbitar, korkpappen ger en liten liten luftspalt mellan betong och parketten. Känns inte direkt kallt även på vintern. I tvättstugan har jag målat betonggolv och där är det svinkallt om man inte står på de strategiskt utplacerade trasmattorna. Jag tror att en platonmatta under parkett kommer ha väldigt god effekt mot kylan, bättre än korkpappen. Jag ska byta golv i ett annat rum i källaren och där kommer jag köra på den varianten.
Utan adekvat isolering kommer du värma marken lika mycket som rummet om du har golvvärme. Beroende på var i landet du bor så är elvärme kanske inte så kul att betala då.
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har parkett i några rum i källaren lagd på nån typ av papp med korkbitar, korkpappen ger en liten liten luftspalt mellan betong och parketten. Känns inte direkt kallt även på vintern. I tvättstugan har jag målat betonggolv och där är det svinkallt om man inte står på de strategiskt utplacerade trasmattorna. Jag tror att en platonmatta under parkett kommer ha väldigt god effekt mot kylan, bättre än korkpappen. Jag ska byta golv i ett annat rum i källaren och där kommer jag köra på den varianten.
Utan adekvat isolering kommer du värma marken lika mycket som rummet om du har golvvärme. Beroende på var i landet du bor så är elvärme kanske inte så kul att betala då.
Hade varit intressant om någon mätt yttemperaturen på golvet före och efter en sådan renovering. Säg att inomhustemperaturen är 21 grader som man suger in i platongolvet och som sedan kyls ner av plattan. 15 grader på golvet? Går såklart inte att jämföra med golvvärme. Elda för maskarna känns ju inte så kul.
 
F Lejf skrev:
Hade varit intressant om någon mätt yttemperaturen på golvet före och efter en sådan renovering. Säg att inomhustemperaturen är 21 grader som man suger in i platongolvet och som sedan kyls ner av plattan. 15 grader på golvet? Går såklart inte att jämföra med golvvärme. Elda för maskarna känns ju inte så kul.
Personligen kommer jag inte ha forcerad ventilation under golvet utan platonmattan ska bara se till att golvet har mindre kontakt med betonggolvet och därmed gör att det blir mindre kallt. Huset står i sandjord så vi har inga direkta fuktproblem någonstans så fläktar och sånt finns det inget behov av.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Personligen kommer jag inte ha forcerad ventilation under golvet utan platonmattan ska bara se till att golvet har mindre kontakt med betonggolvet och därmed gör att det blir mindre kallt. Huset står i sandjord så vi har inga direkta fuktproblem någonstans så fläktar och sånt finns det inget behov av.
Ok. Jag ska riva upp befintliga golv i källaren och se hur det ser ut under. Ligger laminatgolv idag som är kalla. Finns inga tecken på fukt bör enbart platon räcka för mig med. Men man får inte den varma känslan som golvvärme ger tyvärr. Men i vårt fall är det för få radiatorer i källaren också så behöver komplettera med fler.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.