hoffret
hoffret: Sök på HTC-slipning, det förvisso inte en sån typ av fin slipning du verkar vara ute efter, men jag tror det är nån sån rejäl slipmaskin som kan behövas. Jag slipar just nu mina golv med en firma som heter Adamant Golvteknik..
1 svar · 1,6k läst
·
A
Allrik: åhh tack alla. jag ska torka med fläkt och se sedan fas 2 blir oxalsyra då. jag kan lägga upp efter bild efteråt om ni vill
6 svar · 2,7k läst
·
B
björsa: [citat] Fukten ska då istället smita ut längs väggarna där det inte är plastat och inte upp genom golvet är tanken
9 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Jag har ingen erfarenhet av platonmatta så det vill jag inte uttala mig om. Plastmattan du har idag är ju tät. Har du inga ritningar eller liknande där det framgår om betongplattan ligger direkt på leran eller om det är isolering/dränerande material under? Forbo har även Marmoeum Modular som inte innehåller något trämaterial och därför inte är fuktkänslig på samma sätt som
3 svar · 1,3k läst
O
[old rusty]: Söker du på golvlist polyuretan hittar man en del. T.ex. https://www.d-cor.se/produkter/golvlister
1 svar · 1,8k läst
Skärgårdsbyggare
Skärgårdsbyggare: [citat] Han menar att material rör sig med temperaturväxling. Men det är ju betong som står på berg. Och stenplattor på det. Jag tycker inte det är material som borde röra sig så mycket. Men jag ska be honom förklara utförligare. Jag är nog dock villig att ta risken att det rör sig.. Nybyggt hus ja.
6 svar · 3,2k läst
C
Catharina Karlsson1: [citat] Det är ett fyrkantigt rum utan några konstigheter.
3 svar · 1,1k läst
S
sinuslinus: Mjölkpapp som tejpas i kanter och skarvar och sen masonit eller likvärdigt ovanpå.
1 svar · 1,3k läst
M
Matte84: Däremot kan originalfärg på betonggolv innehålla pcb... Det är i mitt tycke värre än asbest
4 svar · 1,9k läst
·
E
egge80: Det han menar med bärande är förmodligen golvet i sig, dvs där ligger inte någon spånskiva eller något under! innebär inte att det är bärande för husets konstruktion, utan att om du tar bort det måste du lägga exempelvis ett spångolv och sen ett flytande golv alternativt ett nytt bärande
1 svar · 731 läst
P
parantesen: Har också använt Osmo 3188. Använde en maskin för att för att undvika flammiga golv. Gick väl sisådär. På vissa områden blev det bra på andra inte. Tror att det är mycket svårt att få det bra. Möjligen en specialist på Osmo kan få det bra men jag är tveksam. Det står på burken att två lager skall vara täckande men jag tvivlar också på det.
1 svar · 7,7k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Häll på potatismjöl och låt suga upp fukten ett dygn eller två. Dammsug.
1 svar · 2,9k läst
A
Amrich: [citat] Du får ursäkta men jag har en frågeställning i mitt första inlägg och den är huruvida 5mm vinylgolv begränsar min golvvärme såpass att det är värt merjobbet att riva bort den gamla parketten. Golvets bygghöjd är inte kritisk. Skillnaderna mellan laminat, vinyl och parkett känner jag till sedan tidigare. Jag vet även var det finns att köpa. Hade jag velat ha parkettgolv
2 svar · 1,5k läst
S
Snigelen 2: [citat] Golvspackel, snabbt och enkelt.
11 svar · 10,4k läst
·
P
Perham: [citat] Jag har suttit med en 2 m och det blir jättesvårt då den inte räcker över på bredden. Då måste jag tillbaka och dra i redan avjämnat vilket gör att man går i sanden man precis dragit av. Höll på hela kvällen men fick ge upp efter att ha dragit av typ 50ggr minst
7 svar · 1,9k läst
·
P
Plupp 170879: Tack @Oveja . Jag/vi har fått prioritera om och göra andra saker först. En större renovering av sutterängdelarna i huset kommer att få vänta, 20 år eller så… Tillsvidare blir det mer kosmetiska åtgärder som att ersätta grön golvmatta med klinker, flytta/ersätta golvbrunnar osv. Mitt intresse för denna tråd var ursprungligen kopplade till bilderna TS postade. De verkar visa en
27 svar · 46,7k läst
·
A
Alfons3301: Tror Kährs har trappnosar till sina golv, annars tror jag det kan vara dåligt med det https://www.golvpoolen.se/golv/golvtillbehor/trappnosar/
1 svar · 2,1k läst
·
M
MartinEricsson1: [citat] Uppdatering kommer! Har fullt upp den närmsta tiden men detta hamnar högt på priolistan.
7 svar · 2,2k läst
·
M
MartinEricsson1: Tråkigt Ole, hade också stört mig. Som tur är är att livet snart kommer bjuda på nytt huvudbry och då är tankarna som bortblåsta!
30 svar · 5,3k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Vi fick precis hem ett prov på detta tegel och är missnöjda med den yta som denna har, och den är mera lik terrakotta och även om man behandlar den så blir det inte detsamma då den har nästan en sågad yta. Vidare så har den en svagt konkav form och detta hade absolut inte Bältarboteglet som hade nästan avrundade kanter då det hade "jäst" över formen. Jag har sett att det
2 svar · 1,3k läst
D
Dublin: Sök på forumet så hittar du ett antal trådar om asbest och tips om hur man kan gå tillväga om man vill sanera själv.
2 svar · 1,4k läst
·
T
Tptfm: [citat] På den sista bilden är det ett nylagt grangolv, övriga är på hundraårigt furugolv/trapp, så det skiljer ju rätt mycket. Är inte helt förtjust i de starka kontrasterna från allt kärnvirke i furugolvet, men antar att det inte finns så mycket att göra åt det nu...
5 svar · 9,9k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Golv brukar väl läggas horisontalt Annars blir det en vägg.
3 svar · 4,7k läst
·
J
Jan_G: Jag la en lackad kvartsstav i ek framför dörren. Tror den är 12*12 mm eller liknande. Syns knappt.
3 svar · 3,3k läst
·
roeben
roeben: [citat] Bump.. är också intresserad av resultatet så här i efterhand. Då jag går i samma tankar.
13 svar · 22,0k läst
L
Larsson93: Är det en dörrkarm i detta hålet? isf förstår jag om han gjort så om ni inte avtalat något innan läggningen började.
7 svar · 4,0k läst
·
N
Nygge72: [citat] Du menar då att inte fräsa igenom hela golvspånen utan typ 12mm som en plyfa är, sen limma fast den i hålet + skruva?
7 svar · 4,1k läst
·
J
Jan_G: Har motsv i botten på poolen och det blir märken i xps:en. Det nog därför de rekommenderar laminat. Du behöver nån typ av hårt golv som gör att du inte får synliga skarvar.
3 svar · 3,6k läst
T
Tompafix: [citat] Då ska du börja till vänster. Du vill helst ta bort tröskeln och kapa både foder och dörrkarmen för snyggast resultat. Sedan lägger du tillbaka tröskeln efteråt. Du får eventuellt kapa dörren till köket om sådan finns. Sedan får du lägga baklänges i hallen från den lilla väggsnutten. Om du istället vill lägga från höger så kommer du behöva limma biten som ska
4 svar · 1,1k läst
·
F
Fruck: Tyvärr är det slut på 5” o 4” finns 1 kvar [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.