Jag försöker fixa ett brunt parkettgolv men vet inte vad jag ska börja. Jag har chines Woods olja mwn ja vet inte om det kommer bli bra när golvet är så ojämnt

• Ojämnt slitet brunt parkettgolv i behov av underhåll och oljebehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja...det där går nog inte att få ordning på utan att slipas?

• Gilla
Magnus Bååth1 och 1 till
  • Laddar…
Så här blev resultatet med chinesisk olja utan slipning

• Trägolv behandlat med kinesisk olja som reflekterar ljus, visar ingen slipning.
    Skapa konto
Hur blev resultatet när det torkat då? :)

• Gilla
Magnus Bååth1 och 1 till
  • Laddar…
Men går oljan ner i träet, tycker det ser ut som ett slitet lackskikt på bilden?

harry73
Magnus Bååth1 Magnus Bååth1 skrev:
Så här blev resultatet med chinesisk olja utan slipning
Åjdå det gick undan. (Lite problem med impulskontrollen?)

• Gilla
Magnus Bååth1
  • Laddar…
A ati skrev:
Hur blev resultatet när det torkat då? :)
Exakt lika parket som jag hitta på vinden verkar vara olackat, så jag är nästan säker på att golvet inte är lackat tidigare

• Olackat parkettgolv med tydlig träådring, likt det hittat på vinden.
    Skapa konto
Ok jag vet inte om det är torkat och om det har gott igenom....på burken stor det att man kan efter torka med en trasa precis när man har lagt på oljan, men nu har det gott ett helt dygn. Kan man göra det en dag efter. Jag är inte nöjd med resultatet

• Trägolv med en ojämnt applicerad oljebeläggning som har torkat, vilket resulterar i mörka fläckar och ränder.
    Skapa konto
  • Oljad trägolv som ser ojämnt och fläckigt ut, med diskussion om torktid och efterbehandling.
    Skapa konto
  • Trägolv med ojämn oljebehandling som ser ofullständigt utbjat efter ett dygn.
    Skapa konto
  • Trägolv med ojämn oljebehandling och synliga penseldrag efter ett dygns torkning.
    Skapa konto
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Men går oljan ner i träet, tycker det ser ut som ett slitet lackskikt på bilden?
Jag vet inte om oljan har gott igenom. Kan man ta en ren trasa och torka av golvet ikväll och se om oljan har gått igenom?

harry73 harry73 skrev:
Åjdå det gick undan. (Lite problem med impulskontrollen?)
Ja vet, impulskontrollen är helt borta

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Lite sent svar, men du skulle ha torkat bort överflödig olja rätt snabbt efter du lagt på den (om den oljan år som någon jag använt). Det ser ut som att du blaskat på rätt bra med olja och det kan bli både klibbigt och ojämnt om man inte torkar av det som inte sugs in.

Fast jag gissar att du redan testat att torka, eftersom du funderade på det. Hur gick det?

Hep Hep skrev:
Lite sent svar, men du skulle ha torkat bort överflödig olja rätt snabbt efter du lagt på den (om den oljan år som någon jag använt). Det ser ut som att du blaskat på rätt bra med olja och det kan bli både klibbigt och ojämnt om man inte torkar av det som inte sugs in.

Fast jag gissar att du redan testat att torka, eftersom du funderade på det. Hur gick det?

Som det såg ut från början så tycker jag att resultatet är bättre. Jag har läst dom flesta kommentarerna att man måste slipa och inte olja på lackat golv och torka direkt efter att man har målat. Jag får ta lärdom om det och göra rätt nästa gång jag fixar mitt eget kök

• Ett halvfärdigt golvprojekt med slipade och obehövliga brädor i ett kök.
    Skapa konto
  • Obehandlat trägolv med synliga slipmärken och fläckar efter oljning som behöver korrekt efterbehandling.
    Skapa konto
  • Trägolv med synliga slipmärken och ojämnt pålagd mörk fläckig ytbehandling, behov av omslipning och korrekt efterbehandling.
    Skapa konto
Fotografen Fotografen skrev:
Efter

Och

Före

• Trägolv halvvägs slipat visar skillnaden mellan det renoverade och det gamla slitna golvet.
    Skapa konto
  • Trägolv halvvägs genom renovering, ena sidan slipad och ren, andra sidan gammal och sliten.
    Skapa konto
Ja vet, impulskontrollen är helt borta
Före

Och

Efter

• Ett trägolv halvvägs genom slipningsprocessen, höger sida oslipad, vänster sida slipad.
    Skapa konto
  • Halva trägolvet renoverat och halva i ursprungligt skicket vid renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Jag vet inte om oljan har gott igenom. Kan man ta en ren trasa och torka av golvet ikväll och se om oljan har gått igenom?
Före

Och

Efter

• Halva bilden visar renoverat, blankt trägolv och andra halvan orenoverat och slitet.
    Skapa konto
  • Trägolv halvvägs renoverat, visar skillnaden mellan det slipade och det obehadlade mörka golvet.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.