Tänkte försöka dokumentera hur det går för mig att slipa de betongklinker vi har i vårt badrum.
Har varit svårt att hitta information om det här så jag hoppas att jag hjälper någon.
Det rör sig om betongklinker från MarakechDesign som vi la i början av 2013. Vi har inte skött golvet så bra, och i början använde vi bla sura rengöringsmedel som frätte på golvet. Särskilt i duschen har ytan blivit rugglig (tänk sandpapper 180 eller likande) och svårt att hålla rent.
Jag vände mig faktiskt till deras butik i Göteborg och beskedet var att det är inga problem, använd våttslippapper 400 och 600. Och se till att impregnera efteråt. De visade en platta som de själva gjort iordning och den var finare än plattorna runt omkring på golvet.
När vi lag golvet var impregneringen något man inte gärna andades in och det luktade i hela huset, minns att den löste upp svamparna jag arbetade med, nu har de en ny produkt som ska vara lite trevligare att arbeta med.
Mitt första steg var att "förstöra" en platta från paketet med överblivna plattor sedan renoveringen för att testa lite med. Jag hade svårt att få till lika grov yta som vi fått i duschen, jag slipat på den dränkt den i rengöringsmedel låtit den ligga ute på altenen ett par månader osv plattan vart iaf skrovlig på ytan till slut.
Att slipa plattan gick fort, och min subjektiva upplevelse är att den är lika slät som referensplattan som är orörd. Slip arbetet tog inte många minuter (för en platta, ligger ju lite fler i badrummet) så jag vågar nog starta arbetet.
Jag använde Bosch våt-slippapper för sten och betong. 400 och sedan 600. Det man kan notera är att den slipade plattan kan man se korn medans referensplattan är mer homogen i färgen. Tittar jag nogrant på våra lagda plattor som inte är så ansatta så ser de också mer ut som den slipade plattan, antar att en helt ny platta har ett färglager överst som slits ner efter ett tag.
Slipning klar
Referensplatta till vänster, slipad till höger
Referens
Slipad
Referens
Slipad
Nu är det dags att sätta igång i duschen, ska se till att ta förebilder först bara.
Har varit svårt att hitta information om det här så jag hoppas att jag hjälper någon.
Det rör sig om betongklinker från MarakechDesign som vi la i början av 2013. Vi har inte skött golvet så bra, och i början använde vi bla sura rengöringsmedel som frätte på golvet. Särskilt i duschen har ytan blivit rugglig (tänk sandpapper 180 eller likande) och svårt att hålla rent.
Jag vände mig faktiskt till deras butik i Göteborg och beskedet var att det är inga problem, använd våttslippapper 400 och 600. Och se till att impregnera efteråt. De visade en platta som de själva gjort iordning och den var finare än plattorna runt omkring på golvet.
När vi lag golvet var impregneringen något man inte gärna andades in och det luktade i hela huset, minns att den löste upp svamparna jag arbetade med, nu har de en ny produkt som ska vara lite trevligare att arbeta med.
Mitt första steg var att "förstöra" en platta från paketet med överblivna plattor sedan renoveringen för att testa lite med. Jag hade svårt att få till lika grov yta som vi fått i duschen, jag slipat på den dränkt den i rengöringsmedel låtit den ligga ute på altenen ett par månader osv plattan vart iaf skrovlig på ytan till slut.
Att slipa plattan gick fort, och min subjektiva upplevelse är att den är lika slät som referensplattan som är orörd. Slip arbetet tog inte många minuter (för en platta, ligger ju lite fler i badrummet) så jag vågar nog starta arbetet.
Jag använde Bosch våt-slippapper för sten och betong. 400 och sedan 600. Det man kan notera är att den slipade plattan kan man se korn medans referensplattan är mer homogen i färgen. Tittar jag nogrant på våra lagda plattor som inte är så ansatta så ser de också mer ut som den slipade plattan, antar att en helt ny platta har ett färglager överst som slits ner efter ett tag.
Slipning klar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Referensplatta till vänster, slipad till höger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Referens
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Referens
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det dags att sätta igång i duschen, ska se till att ta förebilder först bara.
Tack för att du delar med dig av dina experiment. Jag har ett nylagt badrum med lite väl mycket fogsprång på några ställen. Så funderar om det skulle gå att slipa ner dessa kanter lokalt. Jag har också marockanskt klinker.
Haha jag hade en ambitiös plan att dela med mig, har fotat men det blev inte så mycket mer. Tyvärr är bilderna på en telefon som inte fungerar längre.
I efterhand så ser jag att det var svårt att komma till samma finish som nya plattor iaf när jag slipade för hand. Överst verkar ligga ett fint lager med cement, så när en slipat ner en del så kommer små grus fram så det blir lite prickigt. Snyggt men det är inte samma upplecelse som när plattorna är nya.
Jag fick i vilket fall ner en del av grovheter och en del missfärgningar som kommit på slutet. Så jag är nöjd med resultatet, men skulle nog inte rekomendera att slipa på ett nytt golv, utan att göra ett ordentligt test på provplattor innan.
I efterhand så ser jag att det var svårt att komma till samma finish som nya plattor iaf när jag slipade för hand. Överst verkar ligga ett fint lager med cement, så när en slipat ner en del så kommer små grus fram så det blir lite prickigt. Snyggt men det är inte samma upplecelse som när plattorna är nya.
Jag fick i vilket fall ner en del av grovheter och en del missfärgningar som kommit på slutet. Så jag är nöjd med resultatet, men skulle nog inte rekomendera att slipa på ett nytt golv, utan att göra ett ordentligt test på provplattor innan.
Vi funderar på liknande plattor som ni har och är lite oroliga för hur väl det kommer stå sig. Därav att vi trillat in på den här tråden.
Du som har erfarenhet... Hur upplever du att det att hålla rent nu när ni inte längre verkar använda sura produkter?
Du som har erfarenhet... Hur upplever du att det att hålla rent nu när ni inte längre verkar använda sura produkter?
Det är svårt att säga, jag tycker att det känns som att de håller sig bra, upplever inte att de blivit sämre.M Marcus123456 skrev:
Det är ju subjektivt men jag upplever att de känns naturligare och rejälare, de får lite snygg patina i takt med att de slits.
Med det sagt hade jag nog inte valt dem till ett badrum igen, om inte annat för att det verkar svårare att lägga dem så de är så tjocka.
Vill bara dela med mig av min erfarenhet också.
Jag skulle inte heller lägga marockanskt klinker igen. Vi har fått tunna sprickor längs flera av fogarna, se den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/harfin-sprickor-i-fog-nytt-badrum.396175/
Det är möjligt att det är för att fogningen inte gjordes helt rätt.
Jag skulle inte heller lägga marockanskt klinker igen. Vi har fått tunna sprickor längs flera av fogarna, se den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/harfin-sprickor-i-fog-nytt-badrum.396175/
Det är möjligt att det är för att fogningen inte gjordes helt rätt.
Tack för era svar!
Klicka här för att svara