Hej,

Jag har fått låna min sambos konto pga orolig över vårt golv.

Vi har köpt en lägenhet där vi tagit bort det gamla parkettgolvet. Under detta finns en matta som är limmad på boardskivor och under det har man flytspacklat originalgolvet som vi nu vill få fram. När flytspackel respektive matta lades in vet vi tyvärr inte.

Mattan är limmat med ett rätt mörkt lim vilket gör att jag misstänker att det kan vara asbest. Mattan är dock limmad på boardskivor så jag undrar om det fortfarande är farligt (om det skulle vara asbest) att ta bort detta eller om det ändå bör saneras på något sätt?

Jag undrar även om gammalt flytspackel är något att oroa sig för? Jag har hittat information om att kaseinhalttigt som bildar ammoniak men inte om detta skulle vara farligt att slipa bort eller ej. Någon som vet mer?

En hand lyfter en bit av en gammal matta som avslöjar mörkt lim på boardskivor över flytspacklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlägsnat parkettgolv som visar en underliggande matta limmad på boardskivor ovanpå flytspacklat originalgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Botten” dvs undre lagret av den mattan kan vara nästan ren asbest. Skicka ett prov på analys innan du petar för mycket i det.

• Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
C Cerb skrev:
”Botten” dvs undre lagret av den mattan kan vara nästan ren asbest. Skicka ett prov på analys innan du petar för mycket i det.
Menar du det vita? Det går alltså att lyfta bort hela boardskivan som mattan är limmad på men man borde ändå ta prover tycker du?

J jj0nsson skrev:
Menar du det vita? Det går alltså att lyfta bort hela boardskivan som mattan är limmad på men man borde ändå ta prover tycker du?
Aha, lyft bort hela skivan då bara, rätt riskfritt så länge du inte rycker i mattan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.