Vi har köpt en lägenhet med en vinterträdgård i vardagsrummet. Vi vill ta bort vinterträdgården och lägga samma parkett som finns i rummet där denna är. Jag undrar om man behöver slita upp allt golv i vardagsrummet och lägga nytt eller om det på ett snyggt sätt går att lägga golv på den yta där vinterträdgården är utan synliga märken mellan det ”nya” och ”gamla” golvet?
Tacksam för input
Tacksam för input
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Välkommen till forumet!
Man kan inte skarva på parkett utan att det syns.
Är du säker på att det inte är en dåligt isolerad inglasad balkong och att vardagsrummet kommer att bli kallt vintertid om du tar bort den väggen?
Har du varit i kontakt med styrelsen?
Man kan inte skarva på parkett utan att det syns.
Är du säker på att det inte är en dåligt isolerad inglasad balkong och att vardagsrummet kommer att bli kallt vintertid om du tar bort den väggen?
Har du varit i kontakt med styrelsen?
Då det sitter en ljuskrona i taket och det sitter ett vägguttag i 'ute'-rummet på ytterväggen så skulle jag gissa från bilden att det är så att de byggt in detta i vardagsrummet och att det inte är som en balkong. Vad är det för golv som ligger där idag? ser ut som klinkers och att det är i samma nivå som trägolvet men om jag har rätt om rummet så skulle det kunna vara så att väggarna är byggda efter och faktiskt står på parketten och att parketten fortsätter hela ytan och ligger under (om det är en plastmatta).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vi har både lampa och vägguttag på vår inglasade balkong så det i sig säger ju inte så mycket.T TypRätt skrev:Då det sitter en ljuskrona i taket och det sitter ett vägguttag i 'ute'-rummet på ytterväggen så skulle jag gissa från bilden att det är så att de byggt in detta i vardagsrummet och att det inte är som en balkong. Vad är det för golv som ligger där idag? ser ut som klinkers och att det är i samma nivå som trägolvet men om jag har rätt om rummet så skulle det kunna vara så att väggarna är byggda efter och faktiskt står på parketten och att parketten fortsätter hela ytan och ligger under (om det är en plastmatta).
Tack för era svar. Lite ovanligt fenomen och är ingen balkong. Det är heller ingen tillbyggnad utan har funnit med sen kåken byggdes. Kallas för vinterträdgård och ska ersätta balkong. Golvet är klinkers och det finns ingen parkett under. Så frågan är alltså om det blir en tydlig skarv om man tar bort vinterträdgård med klinkers och försöker lappa parketten? Vi lutar åt att vi behöver riva upp allt golv och lägga nytt. Vad tror ni?
T TypRätt skrev:Då det sitter en ljuskrona i taket och det sitter ett vägguttag i 'ute'-rummet på ytterväggen så skulle jag gissa från bilden att det är så att de byggt in detta i vardagsrummet och att det inte är som en balkong. Vad är det för golv som ligger där idag? ser ut som klinkers och att det är i samma nivå som trägolvet men om jag har rätt om rummet så skulle det kunna vara så att väggarna är byggda efter och faktiskt står på parketten och att parketten fortsätter hela ytan och ligger under (om det är en plastmatta).
Bästa svaret
Ja det kommer du helt säkert att behöva göra då alternativt så täcker du övergången med en list men det kommer helt klart vara tveksamt estetiskt.M Maui11 skrev:Tack för era svar. Lite ovanligt fenomen och är ingen balkong. Det är heller ingen tillbyggnad utan har funnit med sen kåken byggdes. Kallas för vinterträdgård och ska ersätta balkong. Golvet är klinkers och det finns ingen parkett under. Så frågan är alltså om det blir en tydlig skarv om man tar bort vinterträdgård med klinkers och försöker lappa parketten? Vi lutar åt att vi behöver riva upp allt golv och lägga nytt. Vad tror ni?
Det enda är väl ifall det är ett klickgolv som fortfarande säljs i butik. Då bordet det gå att ta upp det gamla golvet en brädrad (om den är kapad) och sen fortsätta. Men är det ett gammalt golv så blir det nog svårt. Kanske hitta ett golv som ser ut att vara likadant till 90% för att sen slipa hela rummets golv?
Ja jag tror det är i princip omöjligt att lappa utan att skarven märks tydligt. Bara att få tag i likadan parkett kan visa sig nog svårt. Om inte annat lär den som legat på plats ett tag ha färgförändringar gentemot en ny, även om identiskt fabrikat/modell skulle gå att finna.M Maui11 skrev:
Ett litet tillägg: vi hade även tänkt att slipa golvet och lacka det med ljus/vit lack efter att vi lagt nytt golv. Kanske gör detta att skarven syns mindre?
Siggelito3000 skrev:
Det enda är väl ifall det är ett klickgolv som fortfarande säljs i butik. Då bordet det gå att ta upp det gamla golvet en brädrad (om den är kapad) och sen fortsätta. Men är det ett gammalt golv så blir det nog svårt. Kanske hitta ett golv som ser ut att vara likadant till 90% för att sen slipa hela rummets golv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vad menar du med det?M Maui11 skrev:
En vinterträdgård är väl något som bara är några plusgrader vintertid. Det är inte heller säkert att den ytan räknas in i lägenhetens andelstal och i så fall blir det besvärligt om den ytan plötsligt blir boyta och ska räknas in. Du måste ta kontakt med styrelsen och höra vad som gäller.
Fast är man pragmatisk så uppstår väl det eventuella besväret först när styrelsen kopplas in? Som det ser ut på bilden tycker jag glasväggen snarast ser ut som vilken flyttbar innervägg som helst och sådana kan normalt upprättas/flyttas/tas bort utan styrelsens inblandning. Sen är det mycket möjligt att den aktuella styrelsen ser det på ett helt annat sätt...BirgitS skrev:
Hela konstruktionen känns rätt främmande för mig så det är svårt att råda. Är temperaturen lägre där är som sagt en intressant fråga och vad är egentligen tanken med det där, som det ser ut, tämligen smala utrymmet?
OM det är ett icke normalt bostadsutrymme (uppvärmt och torrt), utan kallt och med högre fuktighet så avråder jag dig bestämt från att lägga ett parkettgolv där. Parketten är ett levande golv som inte klarar för "hårda" miljöer"
Finns massor med snygga "parkettliknande" laminatgolv från tex Pergo som även klarar lite tuffare miljöer.
Alternativt så måste ni tilläggsisolera väggar och framförallt golvet så att ni får samma miljö som i nuvarande vardagsrum.
Finns massor med snygga "parkettliknande" laminatgolv från tex Pergo som även klarar lite tuffare miljöer.
Alternativt så måste ni tilläggsisolera väggar och framförallt golvet så att ni får samma miljö som i nuvarande vardagsrum.