12 129 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
gammalt ojämnt trägolv - hur jämna till innan parkett
Hej
På övervåningen har vi en hall med ett gammalt (och dåligt...) brädgolv. Tanken är att lägga parkett ovanpå.
Men:
Om man bara använder flytspackel ser jag en risk att det rinner ner i de stora springorna och missfärgar innertaket (pärlspont) på våningen under. Först golvspackel i springorna som tätar dem innan jag lägger på flytspackel?
Att slipa golvet så mycket att det blir jämnt är inte förstahandsvalet.
Någon som haft samma problem tidigare och har erfarenheter (...bra och dåliga...) att dela med sej av?
Och nej, jag tror inte att golvet går att rädda....,
På övervåningen har vi en hall med ett gammalt (och dåligt...) brädgolv. Tanken är att lägga parkett ovanpå.
Men:
- Brädorna är gissningsvis betydligt mer vågiga än vad ett parkettgolv kan svälja. Det kommet inte att bli bra, det kommer att "gunga" när man går på det.
- Det är stora springor mellan brädorna
Om man bara använder flytspackel ser jag en risk att det rinner ner i de stora springorna och missfärgar innertaket (pärlspont) på våningen under. Först golvspackel i springorna som tätar dem innan jag lägger på flytspackel?
Att slipa golvet så mycket att det blir jämnt är inte förstahandsvalet.
Någon som haft samma problem tidigare och har erfarenheter (...bra och dåliga...) att dela med sej av?
Och nej, jag tror inte att golvet går att rädda....,
Det bli jämnt och fint men vi vill undvika att bygga höjd.G gaia skrev:
Hur tunna skivor kan man lägga dit och det ändå blir tillräckligt stabilt?
Kan tillägga att när jag rev bort den befintliga mattan så var det masonit under. Men den hade nog inte gjort just någon nytta alls.
Du har inte så mycket till val, antingen jämnar du till befintliga golvet och lägger det nya på, eller lägga 22mm spån på det du har och sen nytt golv.
Det håller inte att bara jämna ut med spackel, du måste upp i säkert 15mm kanske mer
Det håller inte att bara jämna ut med spackel, du måste upp i säkert 15mm kanske mer
Spånskiva är tilltalande men kan det inte räcka med den tunna 6mm? Kommer det att svikta?nino skrev:
Hur vågigt är golvet?
Springorna är inget problem alls. Vanligt 14mm parkett lägger man över golvvärme och då har man 20mm breda springor utan problem. Den stora frågan är om golvet är så pass vågigt att parketten får stör över huvud taget. lägg gärna ut en rätskiva eller långt vattenpass på golvet och fota och mät hur djupa och breda springorna är.
Jag la själv parkett på ett ganska vågigt undergolv för ett antal år sedan och det var inga problem alls. Du kan se tråden om det här så kan du jämföra dina vågor mot de som jag hade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vagig-raspont-som-undergolv-till-parkett.204181/
Springorna är inget problem alls. Vanligt 14mm parkett lägger man över golvvärme och då har man 20mm breda springor utan problem. Den stora frågan är om golvet är så pass vågigt att parketten får stör över huvud taget. lägg gärna ut en rätskiva eller långt vattenpass på golvet och fota och mät hur djupa och breda springorna är.
Jag la själv parkett på ett ganska vågigt undergolv för ett antal år sedan och det var inga problem alls. Du kan se tråden om det här så kan du jämföra dina vågor mot de som jag hade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vagig-raspont-som-undergolv-till-parkett.204181/
Jag såg att du lagt parketten vinkelrätt mot brädorna under. Det fungerar nog bra och det kanske det skulle göra det hos mej också. Men vi vill ha dem på andra ledden, längs med brädorna i underlaget. Då kommer problemet om brädorna är vågiga....Janus82 skrev:
Hur vågigt är golvet?
[länk]
I sådana fall blir ju kraven på jämnhet lite större. I så fall skulle jag slita ut brädgolvet och lägga in nya spånskivor istället. Då bygger du ingenting på höjden jämfört med nu och du får ett helt slätt golv.
Det här är ett GAMMALT hus.
Jag vet inte hur tjocka brädorna är, men de är definitivt tjocka.
Det kan bli mycket att bygga upp igen. Jag börjat att ana ett problem....
Jag känner att jag behöver titta och mäta mer, men kan som tidigast bli det i helgen.
Jag vet inte hur tjocka brädorna är, men de är definitivt tjocka.
Det kan bli mycket att bygga upp igen. Jag börjat att ana ett problem....
Jag känner att jag behöver titta och mäta mer, men kan som tidigast bli det i helgen.