A
Ankier: Nej precis, har svårt att tänka mig att det sviktar. Man får hoppas att plattorna sitter fast Jag hade tänkt att försöka skrapa bort den lösa fogen med Fogskrapa och sen lägga ny. Tack, då tänkte jag rätt
6 svar · 2,2k läst
·
E
evikem: Hej Hej.. Hur gick det mer er golvläggning. Ser att det liknar vårt golv. Blev det bra med spånskiva och massivt? Tack Eva
7 svar · 3,0k läst
·
J
John-Daniel: [citat] [citat] tack! Vill bara förtydliga att jag aldrig har gjort detta innan så är/var lite osäker på om man var tvungen att fylla igen med något särskilt material, typ bruk eller liknande. Men good to know, tack för tipset! (y):cool:
2 svar · 2,6k läst
·
B
Bouwer Bob: [citat] Smart tänkt. Det är klart att man sparar en massa höjd om man gör så. Sen spacklar man rejält på det då är man ju upp i bra nivåer. Att jacka ur balkarna känns nog inte aktuellt. Vad tror du på för CC mått för kortlingarna som håller uppe golvspånskivan mellan balkarna? 450-600?
8 svar · 1,4k läst
D
debbo: [citat] Nja, lite kryptiskt ligger Campar's svar i frågetråden!
18 svar · 30,0k läst
C
chrmag: Hej Vi ska lägga ny golvvärme på befintlig betongplatta och måste hålla nere höjden. Vi har tankar på att ha industrispackel eller i andra hand designspackel som ytskick i hela huset, dvs kök, vardagsrum och alla andra ytor. Finns det någon som har gjort detta? Vi är rädda att man får en känsla av kommersiell lokal och att det blir för mycket med ett helt hus. Där är ju ganska
0 svar · 1,6k läst
N
nybyggarn3: [citat] Den känner jag igen. Såna fick vi lite överallt. Syns dock bara i rummet med fönster ner till golvet. Efter att jag upprepade behandlingen, med ordentligt skakad dunk, får vi inte sådana märken.
5 svar · 3,2k läst
·
D
djaccess: Ok! Tack för tipsen, det låter som nåt jag ska kunna greja [citat]
4 svar · 6,1k läst
L
Lena Söderström: [citat] Gillar inte heller gulnande golv men det sägs att vitpigmenterade golv också gulnar är hårdvaxoljade golv lättare att behålla ljusa Vill ha ett enstavigt vitpigmenterad golv i stuga skall tåla golvvärme och kan gärna vara lite rustikt men ej gult
14 svar · 21,5k läst
S
SamB: Tack för bra idéer! Plåten som är nersänkt idag ska läggas ovanpå det nya parkettgolvet. Vi har inte bestämt ännu om det gamla laminatgolvet ska få ligga kvar under det nya parkettgolvet eller ej.
10 svar · 4,9k läst
·
yonna
yonna: [citat] Har 2 el element i övervåningen som aldrig satts på under dessa drygt 16 år. Jag vill ta bort dem men avråds (om jag skulle sälja huset). Värmekällan, pelletskamin i vardagsrummet, värmer upp hela huset (Skåne). I vår del av landet är det bara badrummet där golvvärmen är en trivselfaktor - om det ligger i bottenvåningen.
42 svar · 67,2k läst
·
useless
useless: Ta bot listerna innan du slipar golvet så blir det enklare att slipa närmast väggen.
9 svar · 2,4k läst
·
Fixarfrasse123
Fixarfrasse123: Tänkte bara uppdatera om resultatet; de slipade med skurnylon och det blev enorm skillnad. "skräpet" är borta och det känns slätt och fint. Några mindre korn här o var men det är väl kanske ofrånkomligt.
3 svar · 2,6k läst
·
H
henkson: [citat] Ska testa!! Tack!
6 svar · 10,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Om träskiktet är 2,5 mm så går det att slipa. Nya parkettgolv idag har typ 3.5 mm slitskikt och det brukar stå att det går att slipa 2-3 gånger. Det ser nog mest ut som bok och det var populärt på 80-talet. Det ser i alla fall inte ut som ek.
1 svar · 2,0k läst
·
T
Tompafix: [citat] Om du/ni inte besitter några kunskaper om byggnation är det bäst att ta in experthjälp. Det kan vara så att det är vattenskadat, eller så kan uppbyggnaden under golvet vara dåligt konstruerad och detta är orsaken till det sviktande golvet.
3 svar · 921 läst
H
Husärlivet: [citat] Får ju hoppas. Man är ju nojig o vill helst inte göra om det!! Tack för svar
2 svar · 923 läst
·
Q
Quintero: Hej. På väg att köpa ett hus byggt på delvis torpargrund från -97 utan fuktskikt och troligtvis med tryckimpregnerade syllar. Över detta ligger gammalt plankgolv. Det finns modulentlukt i huset. Ytan på denna del av huset är ca 50 m2. Jag kommer troligen behöva riva/gräva ut allt? Planerar isf att ersätta med flytspackel och golvvärme. Hur gör man detta bäst? Vad kan man räkna med
0 svar · 660 läst
H
Hydropressmk: Hej, vet inte om det var rätt forumsdel, men min fråga lyder: Jag var tvungen att olja in mitt trägolv i vardagsrummet vid 2 olika tillfällen pga möbler som inte gick att få ut ur rummet. Pga detta så blev det en tydlig oljelinje rätt över golvet. Finns det några bra tips man kan få bort denna linje? Edit: har redan testat att olja på en liten del där linjen är en andra gång, i
0 svar · 586 läst
P
Pucco: PerfectFold ger en starkare koppling mellan plankorna med kraftigare spont/not men kräver att man lägger golvet i en specifik ordning. Uniclic har mindre spont/not som kopplar svagare men kan klickas ihop lite hur som helst. Jag har Uniclic i mitt kök och hall och det fungerar bra. Se sidan 8 i PDFen.
1 svar · 1,7k läst
B
ByggareBob_nacka: Det låter fint, tack
2 svar · 947 läst
H
Holma1: Hej! Har flytspacklat för första gången i min hall, men det ser ut som att det inte har brunnit helt på sina ställen… Spacklade torsdagskväll, vatten är korrekt uppmätt. Totalt 4st hinkar. 15mm med armering. Primat på nylagt spånskivegolv. Elementet är inte varmt. Ytan är hård överallt. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Mvh Hobbysnickare
0 svar · 1,5k läst
·
J
joasag: I garaget vill jag sätta en golvlist för att det ska bli lite snyggare, men även tåligare. Vill inte hålla på med vanliga golvlister utan tänkte mig någon självhäftande gummilist/PVC på rulle. Har dock svårt att hitta detta någonstans där det är prisvärt? Tänker mig något liknande denna: [bild] Amazon brukar vara guldgruvan för lite udda produkter som denna, men lyckas inte
0 svar · 2,8k läst
B
BSOD: Cementen i fixen ska väl inte vara för varm när den härdar i början. Men det är mest kritiskt första 24h, och jag tror att påverkan efter mer än 3 dagar från golvet lagts är nära noll, om termostaten till elvärme fungerar som den ska. Du märker nog ganska snabbt (dagar - månader) om det blev en skada skulle jag tro, för då lär plattorna t.ex. släppa med tiden.
1 svar · 2,5k läst
J
jajgert: [citat] Tack! Iband behöver man veta vad man ska googla efter hehe. Hittade en tunn list i metall med träprofil. Klippte sedan listen med en metallsax tills den passade perfekt!
5 svar · 2,4k läst
·
F
freppe.ar: Tänkte ge mig på att få till klinkers i hallen i min 70-tals kåk, som ni då förstår är plattan oisolerad under och helst vill vi ha in golvvärme (el). Hittar inga bra svar på forumet, eftersom jag har byggplasten närmast betongen. Går det och isf hur skulle man läsa det på bästa sätt? Idag är det som följande underifrån: 1. Betongplatta 2. Byggplast 3. Cellplast/frigolit mellan
0 svar · 930 läst
Lill72
Lill72: Nu är det svårt att se på bilderna men det ser mer ut som natursten/marmor än klinker? Är det ett golv av natursten så ska inga syror användas då det löser upp stenen och vita fläckar bildas. Det finns speciella produkter för sten och marmor men såpa fungerar bra också.
3 svar · 5,0k läst
·
M
morgonspöket: Kan man spackla ett lager med fixet och låta det härda först? Dvs: Prima -> 6 mm fix -> vänta nån timme tills det stelnar -> prima -> lägga fix+sätta plattor
4 svar · 3,0k läst
·
D
Derbyboy: Täcksida hela vägen ner.
5 svar · 2,7k läst
·
M
Mr.Radow: Hej, Har blåst ut hela nedervåningen och vi vill lägga vattenburen värme. vi har en betongplatta (sandwich) och krypgrund. Tanken är att vi vill ha industrikänslan av ett betonggolv/flytspackel. Hur mycket behöver vi gjuta? Räcker det med flytspackel? Eller kan man gjuta en ny platta på befintlig med armering och polera upp den? Mvh Erik
0 svar · 928 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.