Hej,

jag är pappa till tvillingar som är ganska vilda hemma. De har tyvärr orsakat en ganska djup repa på ett nyslipat golv. Jag har testat att använda hårdvax men jag tycker att slutresultatet inte blir bra. Jag har fiskbensgolv i hela hemmet och jag har sett några klipp på youtube att det går slipa ner repan med sandpapper och tejpa runt staven med maskeringstejp och lackera om den. Jag undrar hur slutresultatet blir om jag gör på detta sätt? Blir det ojämnt? Någon som har erfarenhet?
Jag kan tyvärr inte byta ut staven med multiverktyg eftersom det är massivt fiskbensgolv och golvet är slipat.
Lacken som har applicerats är Bona natural 2 ggr och bona traffic hd 1 gång.

Faariiis Faariiis skrev:
Hej,

jag är pappa till tvillingar som är ganska vilda hemma. De har tyvärr orsakat en ganska djup repa på ett nyslipat golv. Jag har testat att använda hårdvax men jag tycker att slutresultatet inte blir bra. Jag har fiskbensgolv i hela hemmet och jag har sett några klipp på youtube att det går slipa ner repan med sandpapper och tejpa runt staven med maskeringstejp och lackera om den. Jag undrar hur slutresultatet blir om jag gör på detta sätt? Blir det ojämnt? Någon som har erfarenhet?
Jag kan tyvärr inte byta ut staven med multiverktyg eftersom det är massivt fiskbensgolv och golvet är slipat.
Lacken som har applicerats är Bona natural 2 ggr och bona traffic hd 1 gång.
Om golvet är nyslipat/lackat så kan det vara så att lacken inte härdat helt, och är därför mjuk. Alltså ett enkelt mål för busiga tvillingar.

Är det golvet som är repat, eller bara lacken?

Om det bara är lacken så kan du fylla i repan med en väldigt fin pensel, gärna en sådan man har till målning av miniatyrer. Obs, hårdvaxet måste bort först.

Om det är även träet så finns det särskilda pennor i olika färger som ska maskera repor. Kan vara värt att prova en sådan och sedan lacka med metoden ovan.

Posta gärna bilder på skadan.

Repor har en förmåga att blekna med tiden, jag skulle inte gått på och slipat den om den inte var alltför stor. Hög risk att man gör saker ännu värre och får gropar i parketten m.m.

Tack för hjälpen. Jag lägger upp foton när jag kommer hem :) tror du att det går att byta ut stavarna med multiverktyg och slippa ner för hand och lackera om? Det borde fungera? Jag vill inte slipa om hela golvet.
jag har lagt nytt fiskbensgolv i köket och jag har vid ett tillfälle bytt ut en skadad stav utan problem med multiverktyg, dock är golvet i köket behandlat och det har inte slipats.

Har lagt bjelin klick fiskbensgolv i köket. Jag har sett att det går göra samma sak med detta golvet för att byta ut stavarna.

Här har du hur man gör stavbytet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.