Hej!

Som rubriken antyder vill jag lägga golvplank i samma längdriktning som bjälklaget, som min fråga är om någon har erfarenhet eller kunskap om en sådan konstruktion.

Renoveringsprojekt av ett rum med träreglar, isolering synlig på golvet och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kan/vill inte lägga nytt golv ovanpå befintlig spånskiva (ej heller gles tvärs golvbjälkar) pga minimal takhöjd och relationen till det gamla golvet i samma rum. Att lägga tvärs golvbjälkarna är inget alternativ då det skulle se helknäppt ut då rummet är 8 m långt & 3 m brett.

Jag har tänkt att det går att kortla mellan befintliga golvbjälkar och lägga golvplanket på kortlingarna, men när jag googlar runt ser jag få eller inga tips & råd så jag blir lite osäker om jag gör nåt dumt?

Plankgolvet är 32x215mm furu, befintliga. golvbjälkar 45x195 cc60. Jag tänkte kortla med klenare dimension cc 60 (ej bestämt hur klen isåf, undrar om 120mm kan räcka?) Detta för att minimera köldbrygga mot torpargrunden samt att det i ett av golvfacken löper en massa elrör som måste få plats.

Bjälklaget bortanför det uppbrutna hålet är ny tillbyggnad där golvbjälkarna går åt "rätt" håll. Det gamla bjälklaget (som hålet är upptaget i, och mot kameran) är från mitten av 80-talet och är både helt ok i våg och i övrigt gott skick.

Alla tips & råd avseende metod och detaljer mottages tacksamt.

Kortlingar är ju en bra metod i ditt fall. Det gäller ju bara att du eliminerar risken för knarr. Limma OCH skruva blir ett krav i så fall. Tajt passning och överskott med trälim (vintertyp) C/c 600 med 120-regel borde också räcka med tanke på att golvplanken är 32 tjocka.

Tack för ditt svar Johan, alltid skönt att höra att man inte är ute och cyklar.

Avseende knarr, har du koll på om lumppapp är en god idé vid läggning av plankgolv på bjälkar?
Hade jag lagt golvet flytande på spånskivan känns det som en självklarhet med lumppapp, inte minst med tanke på stegljud till intilliggande rum.

Lumpapp är rekommenderat på alla ytor som är övergångar mellan plankans undersida och underlaget. Så, ja; lägg åtminstone remsor av lumppapp på golvbjälkarna

Strålande!

…och golvplankorna skall naturligtvis ENBART skruvas. Inte limmas och skruvas.
Det är golvbjälkarna och deras kortlingar som både behöver lim och skruv för att skapa ett rörelsefritt förband.

Ja precis, det har jag koll på! Tack för din input, det uppskattas.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…och golvplankorna skall naturligtvis ENBART skruvas. Inte limmas och skruvas.
Det är golvbjälkarna och deras kortlingar som både behöver lim och skruv för att skapa ett rörelsefritt förband.
Har du, eller någon annan för den delen, tankar kring ångspärr/broms i bjälklag?

Har uteluftsventilerad krypgrund under utrymmet ifråga, och under gamla spånskivan ligger plast i idag, och har legat sen denna del byggdes till huset -85. Ser som sagt var väldigt fräscht ut i det hål jag tagit hittills.

Tilläggas bör att hela taket och den nya delen av bjälklaget (som står på plintgrund) isolerats med träfiber och ångbroms för en diffusionsöppen konstruktion.

i krypgrunden ligger lite plast på marken, tanken är att så småningom lägga berongtäckmatta eller liknande på marken och upp till marknivå på grundmuren. Det är en aning påväxt på undersidan blindbottenskivorna, men ingen kris.

Min tanke har varit att låta mineralullen i gamla bjälklaget vara kvar, men ta bort plasten. De råd jag fått av kunniga, samt byggbesrkivningar på svenskt trä säger ingen plast i dylika bjälklag. Men nu har det legat där i 35 år och ser sjukt fräscht ut, och vid googling ser jag blandade åsikter, där bla Rockwool samt en hel del användare här förespråkar ångspärr på varma sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.