Jag ska bila upp källargolvet och gräva ur ca 30 cm, isolera ca 10 cm och gjuta 10 cm. Sen foam och parkett. Jag har gjort ett liknande projekt i en annan del av källaren för 5-6 år sen och använde då cellplast, eps80, under betongen. Men nu läser jag i en del trådar att det bör ligga pordrän under betongen eftersom pordrön är diffusionsöppen. Fast grejen är ju att jag vill ha ett torrt golv som jag kan lägga trägolv på. Vad är problemet med cellplast? Källaren har en fungerande dränering.

• Gilla
Rabben
  • Laddar…
K
Det enda pordränet/Isodränen gör gör är att kombinera 100mm Makadam + 100mm cellplast i en och samma skiva som är 100mm, du sparar alltså 100mm grävdjup.

Pordrän/isodrän är ju kappilärbrytande, dränerande och isolerande i en och samma skiva.

Alternativ 1:
80-100mm betong
200 mm cellplast
100mm makadam
Mark
Totalt: 380-400mm konstruktion

Alternativ 2:
80-100mm betong
200mm pordrän/isodrän
Mark
Totalt 280-300mm konstruktion

Alternativ 3:
80-100mm betong
100mm cellplast
100mm pordrän/isodrän
Marken
Totalt: 280-300mm konstruktion

Håller själv på med källarprojekt just nu och jag arbetar efter alternativ 3, det är många andra här på forumet som också gör det, det är för att spara några kronor då pordrän/isodränet är ganska dyrt.

Redigerat:
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Bra sammanställning, tack! Min fråga är egentligen om pordrän närmast betongen (och endast marken under) ökar risken för fukttransport, från marken, genom betongen och in i rummet, jämfört med om man har cellplast närmast betongen.I de övriga rummen i källaren har vi skifferplattor på golvet så där är fukttransporten inget probelm. Men i det nuvarande projektet vill jag ha ett så torrt underlag som möjligt för att kunna lägga parkett. Men kanske tryggast ändå att lägga en platonmatta under parketten. Kan tillägga att jag har sett resultatet av organiskt material mot källarväggar och -golv och jag kommer inte chansa när det gäller några material i rummet.

K
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.