Hej!
Har precis blivit med hus och upptäckte vid ytskiktsrenovering att det gått in fukt i väggen i en utbyggnad. Såpass mycket att den nedersta delen av spånskivorna, som suttit bakom golvlist, faller sönder vid beröring. Egentligen är det ingen chock då det på utsidan av den vägg som är mest drabbad ligger en gjuten betongplatta som lutar inåt väggen, dvs att det samlas och har samlats en massa vatten och snö precis intill husväggen. Så ja, det har väl antagligen sugit en del vatten. Själva betongplatån måste vi ta tag i till våren i samband med dränering, så den ska helt sonika bort. Men nu behöver ja ta mig en titt under golvet, vilket är lättare sagt än gjort. Golvjävelskapet är stora plank, säkert 30 mm tjocka, liggandes tätt utav bara helsike så att försöka komma emellan där är lika lätt som att fara ut i rymden på cykel. Hur i all världen bryter jag upp detta utan att behöva ta fram cirkelsåg och demolera precis allt?
Har precis blivit med hus och upptäckte vid ytskiktsrenovering att det gått in fukt i väggen i en utbyggnad. Såpass mycket att den nedersta delen av spånskivorna, som suttit bakom golvlist, faller sönder vid beröring. Egentligen är det ingen chock då det på utsidan av den vägg som är mest drabbad ligger en gjuten betongplatta som lutar inåt väggen, dvs att det samlas och har samlats en massa vatten och snö precis intill husväggen. Så ja, det har väl antagligen sugit en del vatten. Själva betongplatån måste vi ta tag i till våren i samband med dränering, så den ska helt sonika bort. Men nu behöver ja ta mig en titt under golvet, vilket är lättare sagt än gjort. Golvjävelskapet är stora plank, säkert 30 mm tjocka, liggandes tätt utav bara helsike så att försöka komma emellan där är lika lätt som att fara ut i rymden på cykel. Hur i all världen bryter jag upp detta utan att behöva ta fram cirkelsåg och demolera precis allt?
Yes de går in under men eftersom nedersta delen i princip går att peta bort kommer man in under brädorna, om än i en dålig vinkel.useless skrev:
Ja.. jag tror nog att yttersta får ge vika, tyvärr. Hade önskat att det gick att göra det skonsamt då samma golv ska tillbaka sen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Är det slutbrädan eller den första. Slutbrädan eller den sista man lägger brukar man få spika/skruva uppifrån närmast väggen. Eventuellt är skruvarna dolda under pluggar. Hitta dessa och börja där. Om det är spik använd spikurdragare.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Det såg förjävligt ut rent ut sagt, isoleringen blöt av fukt som trängt upp från plattan och bjälklaget till viss del murknat. Så det blir att riva hela härligheten och bygga nytt.D Dreek skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden