20 525 läst ·
37 svar
21k läst
37 svar
Äcklig lukt i nyrenoverat kök
Det här med oisolerad platta på mark. Det var väl inte ovanligt med tryckimpregnerad syll som kunde lukta riktigt otrevligt om den sög upp fukt från plattan. Det skulle kunna vara det som luktar i köket iom att det är öppet ner till plattan där du visar.
Vad det gäller frånluftsventilationen. Du skulle också kunna pröva att ställa ett av fönstren i köket lite på glänt alternativt ta bort tätninslisten längst ner så att du får ordentligt insläpp och se om det påverkar lukten.
Vad det gäller frånluftsventilationen. Du skulle också kunna pröva att ställa ett av fönstren i köket lite på glänt alternativt ta bort tätninslisten längst ner så att du får ordentligt insläpp och se om det påverkar lukten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Vart tar avloppet vägen och hur mycket byttes vid renoveringen? Det ser ju nytt ut allt ovanför golvnivå så kanske det är uppbilat nånting och bytt mer neröver? Det kan ju vara nån skarv i golvet nu som läcker........
Det är ju en möjlighet som jag funderat på eftersom jag har svårt att placera lukten. Har dock ingen aning om vilket flytspackel som använts.T Thomas_Blekinge skrev:
Avloppet förgrenar sig åt båda håll från köket till badrummen i ena delen huset och till pannrum och groventré i andra delen av huset. Vart det går ut vet jag inte exakt. Avlopp eller rördragning finns inte med på några ritningar.S Stefan1972 skrev:
Ingen del avloppet byttes vid renoveringen, varken i kök eller badrum. Hantverkarna tyckte inte det behövdes och jag lyssnade på dom. I köket byttes inga tappvattenledningar som det gjordes i badrummen vid renovering. Röret till avloppet som sticke upp genom golvet skarvades för att komma närmre väggen och passa in i diskhoskåpet. Där bytte rörmonarken nån del först och sen i med skarven. Sedan har plattsättaren o snickaren flytspacklat in den delen så man ser ju inte om avloppsskarven sluter tätt mot avloppsröret från golvet.
Hade en skada på syllen som upptäcktes vid badrumsrenoveringen. Den kunde åtgärdas utan att byta syllen. Inget tydde då på att jag skulle ha tryckt syll då. Har inte heller sett eller känt några tecken på det på andra ställen där jag stött på syllen. Känns osannolikt men man ska ju aldrig säga aldrig. Dom hade ju massa grejer för sig förr.ylven skrev:
Det här med oisolerad platta på mark. Det var väl inte ovanligt med tryckimpregnerad syll som kunde lukta riktigt otrevligt om den sög upp fukt från plattan. Det skulle kunna vara det som luktar i köket iom att det är öppet ner till plattan där du visar.
Vad det gäller frånluftsventilationen. Du skulle också kunna pröva att ställa ett av fönstren i köket lite på glänt alternativt ta bort tätninslisten längst ner så att du får ordentligt insläpp och se om det påverkar lukten.
Öppnar jag fönstret lite så minskar doften men så fort man stänger så luktar det som vanligt. Vill helst ha bort problemet till 100% o inte bara bots symtomen.
Om jag inte är helt ute o cyklar så ska impregnerad syll lukta lite som mögel. Det gör det inte här. Lukten känns lite sur, rå och unken men ändå lite plastig o kemisk. Låter skumt på beskrivningen men kan inte riktigt placera dfoten.
Att det blir bättre när du öppnar fönstret kan ju betyda att inte dålig doft drar upp genom undertryck från t.ex. avloppet.
Jag har inte fått uppfattningen att impregnerade syllar luktar mögel utan något annat.
Jag har inte fått uppfattningen att impregnerade syllar luktar mögel utan något annat.
Ja jag tror inte ventilationen är problemet.ylven skrev:
Ok det är bara nåt jag läst mig till ang syll o lukt. Kan ju mycket väl vara så att den blivit behandlad.
Uppdatering:
Kan möjligtvis hittat källan till mitt problem. "Tvättstugan" i groventrén som ligger vägg i vägg med köket. Har alltid kännt lukten litegrann även i groventrén. Av en ren slump kom jag på att det kanske va dags att göra rent tvättmaskinen efter över 2 år(den är från dec 2015). Körde en 95 graders maskin med 3 dl ättika. Lukten avtog helt o hållet i köket och under diskbänksskåpet. Två dagar senare kunde jag börja förnimma lukten igen men inte under diskbänksskåpet. Har kört en 95 graders maskin igen men är förkyld just nu så luktsinnet är nog inte helt tillbaka förrän om nån vecka igen. Då får jag se hur det har gått.
Har ju dock insett att mina planer på att renovera groventré, pannrum, bastu och förråd behöver snabbas på.
Huset är ju byggt -68. Finns ingen frånluft i groventré där tvättmadkin och sink står. Finns en talriksventil i midjehöjd i murstocken i pannrumet som är ett intilliggande rum(undrar vilken funktion denna ventil fyller?). I groventrén kommer tilluften genom otätheter. Luften går sen igenom köket på vägen till badrum och lilla wc. Därav känns det ju naturligt att odören följer med luften ut mot wc/badrum. Därav känner jag ju luften tydligast i kök o början av hallen.
Ska lägga om taket i vår o tänker nog be takläggarna sätta en huv till i taket för frånluft, sätta en en badrumsfläkt med kontinuerlig drift och fuktläge. Flytta "tvättstugan" till detta tilltänkta utrymme där det idag finns brunn och vatten. Då vädras ofräsch luft ut på rätt sätt istället för att passera genom halva huset.
Vad tror ni?
Kan möjligtvis hittat källan till mitt problem. "Tvättstugan" i groventrén som ligger vägg i vägg med köket. Har alltid kännt lukten litegrann även i groventrén. Av en ren slump kom jag på att det kanske va dags att göra rent tvättmaskinen efter över 2 år(den är från dec 2015). Körde en 95 graders maskin med 3 dl ättika. Lukten avtog helt o hållet i köket och under diskbänksskåpet. Två dagar senare kunde jag börja förnimma lukten igen men inte under diskbänksskåpet. Har kört en 95 graders maskin igen men är förkyld just nu så luktsinnet är nog inte helt tillbaka förrän om nån vecka igen. Då får jag se hur det har gått.
Har ju dock insett att mina planer på att renovera groventré, pannrum, bastu och förråd behöver snabbas på.
Huset är ju byggt -68. Finns ingen frånluft i groventré där tvättmadkin och sink står. Finns en talriksventil i midjehöjd i murstocken i pannrumet som är ett intilliggande rum(undrar vilken funktion denna ventil fyller?). I groventrén kommer tilluften genom otätheter. Luften går sen igenom köket på vägen till badrum och lilla wc. Därav känns det ju naturligt att odören följer med luften ut mot wc/badrum. Därav känner jag ju luften tydligast i kök o början av hallen.
Ska lägga om taket i vår o tänker nog be takläggarna sätta en huv till i taket för frånluft, sätta en en badrumsfläkt med kontinuerlig drift och fuktläge. Flytta "tvättstugan" till detta tilltänkta utrymme där det idag finns brunn och vatten. Då vädras ofräsch luft ut på rätt sätt istället för att passera genom halva huset.
Vad tror ni?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden