B bobman skrev:
Ja, det är väl typ jordkällarlukt som vi känner, kanske något sötare lukt. Man får väl hoppas att det blir bättre efter en dränering/isolering av källarväggarna då.

När jag rev ut den uppreglade ytterväggen i bastun så pratar vi en helt annan lukt. Stickande frän lukt och det är väl mögel antar jag. Bifogar en bild på hur det såg ut där..
Fukten kommer utifrån och du bör göra en utgrävning där du låter väggen torka i 3-4 veckor och sedan på med luftande yttermaterial typ Platon-matta, men glöm inte att du ska dränera under kanten på sulan och inte med ett vanligt dräneringsrör för de suger. Du ska dränera med något som inte är mottaglig för grus och sånt skit, där vattnet stiger upp och där det går dit där de ska, jag säger inte namnet. Okey, jag körde med https://essdran.com/

F Fdriver skrev:
Fukten kommer utifrån och du bör göra en utgrävning där du låter väggen torka i 3-4 veckor och sedan på med luftande yttermaterial typ Platon-matta, men glöm inte att du ska dränera under kanten på sulan och inte med ett vanligt dräneringsrör för de suger. Du ska dränera med något som inte är mottaglig för grus och sånt skit, där vattnet stiger upp och där det går dit där de ska, jag säger inte namnet. Okey, jag körde med [länk]
Tack för tipset om dräneringsröret, ska absolut läsa på lite mer om det. För övrigt är det tänkt att källarväggarna ska isoleras med 100mm Jackodren men det kanske går att isolera utanpå platonmatta?

Du ska torka ut väggen och sedan på med isolering och sist av allt ska fuktskyddet på, du ska inte ha isolering utanpå fukt.

Jag förstår att det måste ha luktat, det vita du ser på väggen är en typ av saltavlagring som blir pga fukt som kommer utifrån, så där ser det ut på vår fristående garagevägg, fast värre.
Det kommer fukt som rinner på vår garagevägg, får putsen att krackelera vid temperaturväxling och så tar det sig in genom stenarna, har man sedan plast innanför blir det ju även en kondensbildning i detta, undrar vad det är för tomte som gjort denna felaktiga konstruktion.

Jag säger som tidigare och även flera här i tråden, att dränering säkert behövs och kolla även om det finns något ställe utanför på huset som av ”misstag” leder vatten mot istället för ifrån huset.

Det ser ju inte så farligt ut just nu, men åtgärdas inte detta och det ev blir ansamling av vatten vid källarväggen, så kan det i värsta fall få stenarna att spricka och tryckas in pga markexpansion vid temperaturskiftningar, jag har sett ett riktigt praktexempel på ett sådant hus från 70-talet med källare, som beboddes av äldre par som inte gjort något med huset sedan det byggdes, den som köpte det huset hade ett rejält jobb framför sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.