Undrar ifall någon vet om man får bygga hus eller fritidshus av Sandwichprincipen / stål-polyuretan?
Både tak som väggar?

Och vad ligger dagens U krav på?

Mikael_L
Varför skulle man inte ?

Mig veterligen finns det ej några regler som skulle detaljstyra så. Man ska klara visst u-värde och vissa krav på bärighet, beständighet och skydd mot mögel och annat som kan bidra med ohälsa.
Materielen är inte detaljreglerade.

Vad kraven är idag är jag inte 100% säker på.
Om jag inte missat några förändringar de senaste åren eller något annat så tror jag att byggnadens energianvändning får vara max 55kWh per m[SUP]2[/SUP] och år.

edit:
Happycheap ... :)
http://www.happycheap.se/bofakta 110 kvm.pdf

Redigerat:
Det finns ju redan tak av den typen. Typ bandtäckta tak med limmad cellplast och färdigt innertak.

A Atom skrev:
Undrar ifall någon vet om man får bygga hus eller fritidshus av Sandwichprincipen / stål-polyuretan?
Både tak som väggar?

Och vad ligger dagens U krav på?

På 80-talet konstruerade en ingenjör Manneson i Jönköping ett sånt hus.
(Före internet så går nog inte hitta info på nätet om det).

3mm plåt, 2 mm hade räckt. Stolpen släpptes ner vreds 90 grader, klick så satt den fast... Mellan väggarna var polyuretan, varmluft gick under golvet o ut under fönsterna. Bärande ytterväggar, dvs innerväggar gick sätta/flytta hur som helst, fasad unde va vad som helst tex tegel, trä, aluminium.

Konstruktören värmde sitt hus för 600 kr en riktigt kall vinter. Huset tillverkades i Konga öster om Tingsryd Sen blev det snabbyggda katastrofhus av det, sen tror jag det gick i konkurs. Trots det var en bättre o billigare teknik var förmodligen var folk inte mentalt redo för hus i plåt...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.