28 830 läst ·
82 svar
29k läst
82 svar
Jag mår dåligt av vårt hus
Sida 1 av 6
Vad ska jag göra?
Vi har bott drygt två månader i vårt lilla 40-talshus. Nästan omgående kände jag att "luften stod stilla". Mina ögon kändes torra och jag fick huvudvärk. Detta håller fortfarande i sig.
Huset har självdrag vilket fungerar dåligt. Vi bytte till luft/vattenpanna vid Inflytt. För några dagar sen satte vi in friskluftsventiler i alla torra rum samt frånluftsfläktar i bad och tvättstuga.
Kör med luftrenaren ständigt.
Förra veckan tog jag hit en för mögel och fuktbesiktning (inget kom fram vid den besiktning som gjordes vid Inflytt). Han hittade spår av en gammal fuktskada på vinden där de bytt ut träet. Dessutom hittade han ett läckage under diskbänken och mkt riktigt svartmögel under skivan. Det var ett begränsat område och de drabbade delarna togs bort.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Har närmast panik över läget. Så rädd för vilka skador jag och barnen kan drabbas av. Att jag alltid kommer må såhär. Att vi måste flytta och inte kunna sälja huset. Allt kretsar kring mögel i mitt huvud just nu.
Mår bättre när jag lämnar huset och det räcker med att jag kommer in i hallen för att mina symptom ska komma tillbaka (kanske psykiskt?). Jag är helt knäckt.
Har kontaktat fler firmor för en till genomgång, men det är dyrt! Jag vill ta prover på luften men tusenlapparna bara rullar iväg...
Ngn som har ngt bra råd till mig?
Helt låst i situationen.
Vi har bott drygt två månader i vårt lilla 40-talshus. Nästan omgående kände jag att "luften stod stilla". Mina ögon kändes torra och jag fick huvudvärk. Detta håller fortfarande i sig.
Huset har självdrag vilket fungerar dåligt. Vi bytte till luft/vattenpanna vid Inflytt. För några dagar sen satte vi in friskluftsventiler i alla torra rum samt frånluftsfläktar i bad och tvättstuga.
Kör med luftrenaren ständigt.
Förra veckan tog jag hit en för mögel och fuktbesiktning (inget kom fram vid den besiktning som gjordes vid Inflytt). Han hittade spår av en gammal fuktskada på vinden där de bytt ut träet. Dessutom hittade han ett läckage under diskbänken och mkt riktigt svartmögel under skivan. Det var ett begränsat område och de drabbade delarna togs bort.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Har närmast panik över läget. Så rädd för vilka skador jag och barnen kan drabbas av. Att jag alltid kommer må såhär. Att vi måste flytta och inte kunna sälja huset. Allt kretsar kring mögel i mitt huvud just nu.
Mår bättre när jag lämnar huset och det räcker med att jag kommer in i hallen för att mina symptom ska komma tillbaka (kanske psykiskt?). Jag är helt knäckt.
Har kontaktat fler firmor för en till genomgång, men det är dyrt! Jag vill ta prover på luften men tusenlapparna bara rullar iväg...
Ngn som har ngt bra råd till mig?
Helt låst i situationen.
I början räckte det med att jag lämnade hemmet. Men nu har jag märkt att huvudvärken kan hålla i sig både ute och på andra platser. Reagerade med torra ögon när jag t ex var mataffären.
Ögonen blir alltmer torra framåt kvällen.
Tycker att det känns lite i bröstet också.
Min man känner ingenting.
Ögonen blir alltmer torra framåt kvällen.
Tycker att det känns lite i bröstet också.
Min man känner ingenting.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Det behöver inte bero på en verklig belastnig i huset. Om man kommer in i ett hus och känner en viss lukt (kanske torrt trä) som man inte hade i sin tidigare bostad så kan man låsa sig vid det och så börjar symptomen rulla in. Jag vet, det är bara en klen tröst.
Innan paniken slår till så försök att vara lite systematisk. och anteckna.
Samma besvär i alla rum? Beroende på väderlek? Vad händer om du öppnar alla fönster, går ut en stund (promenad) och kommer tillbaka i det nyvädrade huset?
Har du bostadstextilier (gardiner, kuddar) som fäljde med huset?
Vad var det för folk som bodde där innan? Gamlingar? Lukt kan sitta kvar i väggarna länge.
Det som störde mig lite i din berättelse är att barnen sover i källaren. Vid den tiden (och även oftast idag) är källare inte lämpliga som bostadsdel även om det har inretts hundratusentals gillestugor mm. Nu vet jag inte hur din källare ser ut men jag skulle släppa upp barnen.
Innan paniken slår till så försök att vara lite systematisk. och anteckna.
Samma besvär i alla rum? Beroende på väderlek? Vad händer om du öppnar alla fönster, går ut en stund (promenad) och kommer tillbaka i det nyvädrade huset?
Har du bostadstextilier (gardiner, kuddar) som fäljde med huset?
Vad var det för folk som bodde där innan? Gamlingar? Lukt kan sitta kvar i väggarna länge.
Det som störde mig lite i din berättelse är att barnen sover i källaren. Vid den tiden (och även oftast idag) är källare inte lämpliga som bostadsdel även om det har inretts hundratusentals gillestugor mm. Nu vet jag inte hur din källare ser ut men jag skulle släppa upp barnen.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Just nu får vi i inte plats på övervåningen. Vi ska söka bygglov för att bygga ut.T Thomas_Blekinge skrev:Det behöver inte bero på en verklig belastnig i huset. Om man kommer in i ett hus och känner en viss lukt (kanske torrt trä) som man inte hade i sin tidigare bostad så kan man låsa sig vid det och så börjar symptomen rulla in. Jag vet, det är bara en klen tröst.
Innan paniken slår till så försök att vara lite systematisk. och anteckna.
Samma besvär i alla rum? Beroende på väderlek? Vad händer om du öppnar alla fönster, går ut en stund (promenad) och kommer tillbaka i det nyvädrade huset?
Har du bostadstextilier (gardiner, kuddar) som fäljde med huset?
Vad var det för folk som bodde där innan? Gamlingar? Lukt kan sitta kvar i väggarna länge.
Det som störde mig lite i din berättelse är att barnen sover i källaren. Vid den tiden (och även oftast idag) är källare inte lämpliga som bostadsdel även om det har inretts hundratusentals gillestugor mm. Nu vet jag inte hur din källare ser ut men jag skulle släppa upp barnen.
Det är en speciell lukt i huset, lite söt, gammal tapet. Vi har rivit tapeter i några rum (gjordes direkt o då mkt slipdamm o liknande i luften). Men får inte bort lukten helt. Köksskåpen luktar gammalt.
Kan tänka mig att huvudvärken kan vara spänningshuvudvärk, sitter runt ögon o käkar. Ögonen däremot? Kan det vara för torr luft?
torr luft eller mycket tittande i mobil/platta eller dator.N Novisen79 skrev:Just nu får vi i inte plats på övervåningen. Vi ska söka bygglov för att bygga ut.
Det är en speciell lukt i huset, lite söt, gammal tapet. Vi har rivit tapeter i några rum (gjordes direkt o då mkt slipdamm o liknande i luften). Men får inte bort lukten helt. Köksskåpen luktar gammalt.
Kan tänka mig att huvudvärken kan vara spänningshuvudvärk, sitter runt ögon o käkar. Ögonen däremot? Kan det vara för torr luft?
sen kan det även vara ide att prata med någon. för jag tror det är lite stress inblandat också
När gjordes luftkvalitetmätningen? Jag får intrycket av att den gjordes innan friskluftventilerna.
Det är inte alls konstigt om ni upplevde dålig luft i huset innan ventilerna, självdrag bygger på en varm murstock och sätter man in en LVVP så försvinner det. Lite mer anmärkningsvärt är det om det fortfarande är dåligt med ventiler + mekanisk frånluft, men det kanske är för litet flöde ändå. Har ni gjort en dimensionering av ventilationen eller en uppföljande mätning?
Besvär med torra ögon är vanligt på vintern. Mobil+läsplatta är en bov som andra föreslagit. En luftfuktighet på 30% låter väldigt lågt inomhus (även om det är bra för själva huset).
Har resten av familjen besvär? Har du haft besvär av mögel tidigare?
Har ni provat ozonrening av huset?
Det är inte alls konstigt om ni upplevde dålig luft i huset innan ventilerna, självdrag bygger på en varm murstock och sätter man in en LVVP så försvinner det. Lite mer anmärkningsvärt är det om det fortfarande är dåligt med ventiler + mekanisk frånluft, men det kanske är för litet flöde ändå. Har ni gjort en dimensionering av ventilationen eller en uppföljande mätning?
Besvär med torra ögon är vanligt på vintern. Mobil+läsplatta är en bov som andra föreslagit. En luftfuktighet på 30% låter väldigt lågt inomhus (även om det är bra för själva huset).
Har resten av familjen besvär? Har du haft besvär av mögel tidigare?
Har ni provat ozonrening av huset?
30 % luftfuktighet i källaren låter väldigt extremt 1100 ppm koldioxid är också en oroväckande hög nivå.
Luftfuktigheten måste vara mätfel men koldioxiden måste ni ventilera bort. Ta upp fler ventiler och sätt in en fläkt eller flera som suger ut luft från klk och bad genast
Luftfuktigheten måste vara mätfel men koldioxiden måste ni ventilera bort. Ta upp fler ventiler och sätt in en fläkt eller flera som suger ut luft från klk och bad genast
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har inte gjort ngn ozonrening. Har läst om det... är det dyrt?tommib skrev:
När gjordes luftkvalitetmätningen? Jag får intrycket av att den gjordes innan friskluftventilerna.
Det är inte alls konstigt om ni upplevde dålig luft i huset innan ventilerna, självdrag bygger på en varm murstock och sätter man in en LVVP så försvinner det. Lite mer anmärkningsvärt är det om det fortfarande är dåligt med ventiler + mekanisk frånluft, men det kanske är för litet flöde ändå. Har ni gjort en dimensionering av ventilationen eller en uppföljande mätning?
Besvär med torra ögon är vanligt på vintern. Mobil+läsplatta är en bov som andra föreslagit. En luftfuktighet på 30% låter väldigt lågt inomhus (även om det är bra för själva huset).
Har resten av familjen besvär? Har du haft besvär av mögel tidigare?
Har ni provat ozonrening av huset?
Ja, i "gillestugan" uppmättas luftfuktighet till 32 procent mitt i rummet. Han sa att det var lågt och att luftvägar kan bli irriterade.
Luftmätningen gjordes på tisdagen, satte in ventilerna på fredagen. Visste borde flödet ha blivit bättre nu?
Skulle vilja göra en ny mätning och se om koldioxiden gått ner.
Kan luftrenaren göra luften ännu torrare? Mina ögon blir så irriterade när det blåser.
Vi har ju nyligen flyttat in. Säljaren har inte nämnt tidigare mögel (även om det varit så).
Vi är fem i familjen och sonen har varit förkyld nu i tre veckor med snor och slemhosta. Till saken hör att vi skaffade katt för tre veckor sedan.
Mina besvär kom dock innan.
Nu har jag kontaktat flera firmor för ett andra utlåtande.
Undrar om jag ska lägga pengar på luftprov efter diverse ämnen?
Koldioxiden kan bara komma från er, så om den är hög är det för dålig ventilation. Börja där. Väldigt torrt inne blir det lätt på vintern och det ger problem med torra slemhinnor och irriterade ögon. Det i tur ger högre risk för förkylningar mm.
1) ventilera
2) skaffa luftfuktare
3) eventuellt mät igen med väderstation som någon påpekade.
Ozonrengöring kommer ju inte att hjälpa någe alls mot detta.
1) ventilera
2) skaffa luftfuktare
3) eventuellt mät igen med väderstation som någon påpekade.
Ozonrengöring kommer ju inte att hjälpa någe alls mot detta.
