17 158 läst ·
27 svar
17k läst
27 svar
Hjälp! Oljigt sot i kylskåp, på väggar, inuti köksskåp och på fönster
Hej!T Thomas_Blekinge skrev:
Nej det är inget sånt, det är ett svart oljigt sot. Sot och damm drar sig mot kalla ytor och elektriska prylar så det verkar vara därför det hamnar i kylskåpet.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
I viss mån kan jag bekräfta det från våra högspänningsprovrum. Men då är det bara provrum där man jobbar med likspänning som drabbas. Det flesta hushållsapparater arbetar med växelspänning.J Janne82 skrev:
Vad har du för elektriska apparater i köket? har du någon sorts elektrisk luftrenare/fuktare?
Nej inga luftrenare eller dylikt. Är bara vanliga hushållsapparater. Tror dock det är kylan mer än dammet som dragit till sig sotet. Det är ju dock inte begränsat till köket utan var värst i vardagsrummet där hela den vita tapeten hade ett lager av detta sot. Värst runt fönstrena där jag antar att det varit kallast. Har som sagt nya fönster nu så kanske blir bättre bara av det men väggen i övrigt är ju den samma. Det konstiga är att övriga ytterväggar är helt sotfria och det är därför jag misstänker att ljusen som vi haft i fönstret i vardagsrummet är en del av problemet. Kanske i reaktion med något annat.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker att det låter som om TS - möjligen mest under vintern - har en relativt långvarig halt av "sot" i luften. Om så är fallet så är halten lika hög i kyl och frys om man öppnar dem tillräckligt ofta för att kompensera för det sot som avsätter sig på väggarna. Det som är extremt inuti en kyl eller frys är att luften under den mesta tiden är väldigt torr. Den fukt som tillförs när man öppnar dörren kondenserar sedan snabbt på kylplåtar och rör så snart man stängt dörren. Detta ger en ur elektrisk synpunkt väldigt isolerande miljö då det saknas såväl H+ och OH- joner som dipoler i luften.
Sedan är det mera en gissning att detta kan gynna "sotets" adsorption till väggmaterialet. Kol (amorft) används som bekant till filtrering (mest känt i kolfiltermask och kanske hembränning) eftersom vissa partiklar binder - adsorberas - till kolet. Bindningen beror på elektriska egenheter i ytskiktet. Jag kan tänka mig att motsatsen också håller - att små kolpartiklar binder till vissa material men inte till andra.
En likhet med kylskåpet är att även rummet i övrigt har en betydligt lägre absolut fukthalt under vintern. Om jag fattar det rätt är problemet i vardagsrummet större under just vintern. Men det kan ju lika gärna vara att sothalten är högre på vintern (värmeljus mera populärt under mörkret, mera eldning utomhus o.s.v.).
Men, nu är det ju inte bara sot utan även "olja" som avsätter sig vad jag förstår. Det gör det mycket svårare att förstå såväl källan som avsättningen. Så detta är mystiskt.
Sedan är det mera en gissning att detta kan gynna "sotets" adsorption till väggmaterialet. Kol (amorft) används som bekant till filtrering (mest känt i kolfiltermask och kanske hembränning) eftersom vissa partiklar binder - adsorberas - till kolet. Bindningen beror på elektriska egenheter i ytskiktet. Jag kan tänka mig att motsatsen också håller - att små kolpartiklar binder till vissa material men inte till andra.
En likhet med kylskåpet är att även rummet i övrigt har en betydligt lägre absolut fukthalt under vintern. Om jag fattar det rätt är problemet i vardagsrummet större under just vintern. Men det kan ju lika gärna vara att sothalten är högre på vintern (värmeljus mera populärt under mörkret, mera eldning utomhus o.s.v.).
Men, nu är det ju inte bara sot utan även "olja" som avsätter sig vad jag förstår. Det gör det mycket svårare att förstå såväl källan som avsättningen. Så detta är mystiskt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
https://www.sydsvenskan.se/2015-12-19/adventsljus-fororenar-inomhusluften
"Så ryker ljusen mindre
Välj ljus av ren stearin, inte paraffin eller andra blandningar.
Välj ett vitt och ofärgat ljus.
Korta ner veken med sax innan du tänder.
Täck ljuset på sidorna så att det inte utsätts för luftdrag.
Ställ inte ljusstaken på en dragig plats i hemmet.
Ett vaxljus med ledlampa ger samma mysfaktor som levande ljus, utan att förorena inomhusluften."
"Så ryker ljusen mindre
Välj ljus av ren stearin, inte paraffin eller andra blandningar.
Välj ett vitt och ofärgat ljus.
Korta ner veken med sax innan du tänder.
Täck ljuset på sidorna så att det inte utsätts för luftdrag.
Ställ inte ljusstaken på en dragig plats i hemmet.
Ett vaxljus med ledlampa ger samma mysfaktor som levande ljus, utan att förorena inomhusluften."
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Sotet på väggen, är det bara ovanför positionen där levande ljus står, eller lika mycket nedanför?
Test 1: fyll ett drickglas med isbitar och placera det 1 m ovanför ett levande ljus av den arten du misstänker. Kolla om det bildas sot på glaset.
Test 1: fyll ett drickglas med isbitar och placera det 1 m ovanför ett levande ljus av den arten du misstänker. Kolla om det bildas sot på glaset.
Nu är vi igång med omålning, hoppas verkligen inte det händer igen nu i vinter. Har kollat tilllufts ventilerna som vi har bakom elementen och där finns inget sot alls, så det känns inte som det kommer utifrån utan måste bero på ljus eller något annat inomhus.
Du har antagligen rätt - i synnerhet som du inte har något problem i sovrummet. Men det är lite svårt att förklara att det bara blivit sot på fönstersidan av gardinerna (för det var väl så?) om det kommer inifrån. Skulle förstås kunna vara för att luften strömmar mera där (p.g.a. elementet).
Hoppas det blir bättre i vinter och fimpa IKEA-ljusen som flera påpekat. Jag tänker kasta våra. Fast inte vet jag hur man kollar att värmeljusen är parafinfria på andra ställen.
Hoppas det blir bättre i vinter och fimpa IKEA-ljusen som flera påpekat. Jag tänker kasta våra. Fast inte vet jag hur man kollar att värmeljusen är parafinfria på andra ställen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Ibland står det vad det är för "ingredienser" på påsen och står det inget får man räkna med att det är något billigt. På antikljusen (från Liljeholmen och Ica), som jag har i olika ljusstakar, står det 100 % stearin men på de billiga värmeljusen från Ica står det inget.Pen skrev:
Ja vi har haft ljusa linnegardiner och det är jäklar vad dom såg ut på fönstersidan. Helt grå medans framsidan såg normal ut. Såhär såg en av väggarna ut. Syns vart gardinfästet suttit om man säger så. Tapeten är 1 år gammal. Som sagt så är det möjligt att det är ljusen, vinter och höst så tänder sambon ljus varje kväll, särskilt i vardagsrummet där det varit som värst. I köket har det också brunnit ljus. Dock så är det konstigt att det inte finns något sot alls i hallen där det också brunnit en del ljus, men det kanske varit av bättre sort i samband med att det inte är någon yttervägg som drar åt sig sotet i hallen.Pen skrev:
Du har antagligen rätt - i synnerhet som du inte har något problem i sovrummet. Men det är lite svårt att förklara att det bara blivit sot på fönstersidan av gardinerna (för det var väl så?) om det kommer inifrån. Skulle förstås kunna vara för att luften strömmar mera där (p.g.a. elementet).
Redigerat:
Hej!
Vill bara posta en uppdatering om detta, det visade sig att föregående ägare satt igen tilluftsventliationen på flera ställen då dom tyckte det drog för mycket..............man kan ju börja undra vad det är för fel på folk.....Vi hade alltså knappt nån tillförsel av friskluft till lägenheten. Nu har vi öppnat upp ventilerna igen och det är inga problem alls
Slutet gott allting gott
Vill bara posta en uppdatering om detta, det visade sig att föregående ägare satt igen tilluftsventliationen på flera ställen då dom tyckte det drog för mycket..............man kan ju börja undra vad det är för fel på folk.....Vi hade alltså knappt nån tillförsel av friskluft till lägenheten. Nu har vi öppnat upp ventilerna igen och det är inga problem alls
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden