Hej! Jag upptäckte i helgen detta under ladan som ligger intill vår sommarstuga.

Är detta äkta hussvamp? Hur illa är det? Vilken risk föreligger att det har ihjäl intilliggande hus?

Är mycket orolig.

• Dammigt utrymme under lada med möjliga tecken på hussvamp på träkonstruktioner och stockar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som gammal isolering som hänger ner. Vad är det egentligen vi ser på bilden, en trossbotten?
Hussvamp säger dom ju att manupptäcker genom att det ser ut som om någon strött kanel på golvsocklarna.

Delfinens hussvamps sporer överallt. Det växer om det finns förutsättningar till det. Visst ser det ut som någon typ av svamp. Jag gissar att det kan vara ganska stora skador när det ser ut så där.

D Daniel 109 skrev:
Delfinens hussvamps sporer överallt. Det växer om det finns förutsättningar till det. Visst ser det ut som någon typ av svamp. Jag gissar att det kan vara ganska stora skador när det ser ut så där.
Hej !delfinens hussvamp ????????????? vad menar NI
ser ju att det är isolering, TS har du tagit i "svampen "
dvs rört den ??
//Goerana

M mlkjhr skrev:
Tycker det ser ut som gammal isolering som hänger ner. Vad är det egentligen vi ser på bilden, en trossbotten?
Hussvamp säger dom ju att manupptäcker genom att det ser ut som om någon strött kanel på golvsocklarna.
Hej! Jag är dålig på termerna. Detta är ju under ladan i torpargrunden. jag har inte upptäckt något kanel-liknande, och inte heller någon speciell lukt eller liknande, bara att det ser ut sådär under huset.

D Daniel 109 skrev:
Delfinen?

G goerana skrev:
Hej !delfinens hussvamp ????????????? vad menar NI
ser ju att det är isolering, TS har du tagit i "svampen "
dvs rört den ??
//Goerana
Nej, jag har inte petat alls. Tycker du att det ser ut som isolering?

Uppenbarligen kontrollerade jag inte vad telefonens felskrivningsfunktion ändrade till. Vad jag skulle skriva var att det finns hussvampssporer överallt. Så hussvamp kommer att dyka upp där förhållandena är de rätta. Det finns ingen anledning till överdriven oro för att smitta andra hus. Men visst är det vettigt att försöka hålla ner spridningen ändå.

G goerana skrev:
delfinens
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Delfinen?
Jag misstänker att tryckfelsnisse har varit i farten, tror att Daniel 109 menar ”det finns”

• Gilla
ylven
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kontrollerade jag inte vad telefonens felskrivningsfunktion ändrade till. Vad jag skulle skriva var att det finns hussvampssporer överallt. Så hussvamp kommer att dyka upp där förhållandena är de rätta. Det finns ingen anledning till överdriven oro för att smitta andra hus. Men visst är det vettigt att försöka hålla ner spridningen ändå.
Så otäckt att se den där jäveln under huset. :(

Jag skulle inte heller må bra av en sådan syn. Det bästa är nog att öppna upp och få en tydligare bild av hur stor skadan är.

Vad det än är så är ju förutsättningarna det värsta tänkbara för tillväxt. Jag ser inget speciellt anmärkningsvärt så men resten då? Massor med pinnar och bråte och vatten och sånt som inte hör hemma i en grund överhuvudtaget. Nu verkar det ju ganska "öppet" så men det ena ger ju oftast det andra om omständigheterna vill så.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad det än är så är ju förutsättningarna det värsta tänkbara för tillväxt. Jag ser inget speciellt anmärkningsvärt så men resten då? Massor med pinnar och bråte och vatten och sånt som inte hör hemma i en grund överhuvudtaget. Nu verkar det ju ganska "öppet" så men det ena ger ju oftast det andra om omständigheterna vill så.
Ja, jag får i det här fallet skylla på de tidigare ägarna, vi har inte haft stället så länge och inte riktigt kommit till att rensa under ladan. Men om det ökar risken för hussvamp så ska vi prioritera det under säsongen.

Äkta hussvamp ser ut så här:

Modell av rött hus med överdimensionerade svampar som växer genom taket, humoristisk tolkning av hussvamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(kanske skulle vara under Humorhörnan istället?)

Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Hej! Jag upptäckte i helgen detta under ladan som ligger intill vår sommarstuga.

Är detta äkta hussvamp? Hur illa är det? Vilken risk föreligger att det har ihjäl intilliggande hus?

Är mycket orolig.
Känn efter vad det är först och främst. Skulle kunna vara isolering men även någon form av svamp. Det behöver ju heller inte vara så kllad äkta hussvamp. Det skulle annars kunna vara en död räv. Ser ut lite som rävpäls tycker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.