Hej! Inte första gången jag skriver om detta ämnen och jag är verkligen så ledsen för det.

Men jag undrar helt enkelt om själva väggen (det träfärgade) bara helt enkelt är trä eller om det kan vara asbest?

Har nyligen fått nys om asbest skivor som kan se ut lite som trä så jag är helt enkelt nojjig ifall det är vad det här är.
 
  • Närbild av en vägg med träfärgad yta och tapet, fråga om materialet är trä eller asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ser dårligt på telefonen men ser ut som tretex
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ser dårligt på telefonen men ser ut som tretex
Det är rätt så hårt och tjockt. Det närmaste jag hittat är spånskiva. Kanske kan vara det?
 
Ser ut som nån träfiberskiva, treetex eller grov spånskiva. Skivor med asbest, eternit tex, brukar återfinnas runt eldstäder, i pannrumstak osv och är 5-7 mm tjocka och hårda.
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
Jag gissar också på Treetex. Treetex är en träfiberskiva men betydligt mjukare och porösare än spånskiva. Man trycker med lätthet in ett häftstift. Såvitt jag vet så har aldrig Treetex innehållit asbest.
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
Jag har hittills aldrig stött på asbest i skivmaterial inomhus i villor. I småhus brukar det oftare varit i golvmattor, lim under mattor, rörkrökar på värmerör, ventilationskanaler och packningar i värmepannor. Utvändigt såklart som eternitskivor på fasad och på tak.
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
Det är väldigt hårt, treetex är det inte. Det kan ju kanske vara en grov spånskiva. Jag har satt in stift i väggen men då får man ta i med hammaren, annars går det inte.

Men gissar ni på trä då, kan jag vara lugn tror ni?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har hittills aldrig stött på asbest i skivmaterial inomhus i villor. I småhus brukar det oftare varit i golvmattor, lim under mattor, rörkrökar på värmerör, ventilationskanaler och packningar i värmepannor. Utvändigt såklart som eternitskivor på fasad och på tak.
Jag vet jag har en plastmatta som innehöll asbest som var sliten. Vi la en ny matta ovanpå men min nojja har aldrig försvunnit. Har du mycket erfarenhet av bygge?
 
Brinner det? Kan du testa på en liten bit. Det finns ingen anledning att någon skulle ha blandat in asbest i en skiva av brännbart material.
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
Jag vill påstå att det är en spånskiva.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
M Madde123 skrev:
Jag vet jag har en plastmatta som innehöll asbest som var sliten. Vi la en ny matta ovanpå men min nojja har aldrig försvunnit. Har du mycket erfarenhet av bygge?
Inte av bygge men har gjort en del inventering och provtagning med avseende på asbest.
 
  • Gilla
Madde123
  • Laddar…
Jag testade att sätta eld på det över ett litet värmeljus och det började brinna rätt så snabbt. Amatörfråga, men spelar det någon roll att jag använde värmeljus för det? Liksom, kan stearin föras över via elden och skulle det spela någon roll om det var asbest?

Dum fråga säkert. Men jag är rätt så dum när det kommer till sånt här. För övrigt så uppskattar jag verkligen er hjälp. :)
 
Staffans2000
När rädslan tränger sig in, smiter förståndet ut bakvägen.
Du kan vara helt lugn.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När rädslan tränger sig in, smiter förståndet ut bakvägen.
Du kan vara helt lugn.
Haha, det har du så rätt i! ;)
 
Asbest är grått eller vitt. Det där är helt vanligt trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.