Hej! Inte första gången jag skriver om detta ämnen och jag är verkligen så ledsen för det.
Men jag undrar helt enkelt om själva väggen (det träfärgade) bara helt enkelt är trä eller om det kan vara asbest?
Har nyligen fått nys om asbest skivor som kan se ut lite som trä så jag är helt enkelt nojjig ifall det är vad det här är.
Men jag undrar helt enkelt om själva väggen (det träfärgade) bara helt enkelt är trä eller om det kan vara asbest?
Har nyligen fått nys om asbest skivor som kan se ut lite som trä så jag är helt enkelt nojjig ifall det är vad det här är.
Ser ut som nån träfiberskiva, treetex eller grov spånskiva. Skivor med asbest, eternit tex, brukar återfinnas runt eldstäder, i pannrumstak osv och är 5-7 mm tjocka och hårda.
Jag har hittills aldrig stött på asbest i skivmaterial inomhus i villor. I småhus brukar det oftare varit i golvmattor, lim under mattor, rörkrökar på värmerör, ventilationskanaler och packningar i värmepannor. Utvändigt såklart som eternitskivor på fasad och på tak.
Det är väldigt hårt, treetex är det inte. Det kan ju kanske vara en grov spånskiva. Jag har satt in stift i väggen men då får man ta i med hammaren, annars går det inte.
Men gissar ni på trä då, kan jag vara lugn tror ni?
Men gissar ni på trä då, kan jag vara lugn tror ni?
Jag vet jag har en plastmatta som innehöll asbest som var sliten. Vi la en ny matta ovanpå men min nojja har aldrig försvunnit. Har du mycket erfarenhet av bygge?BiFuel skrev:
Jag vill påstå att det är en spånskiva.
Jag testade att sätta eld på det över ett litet värmeljus och det började brinna rätt så snabbt. Amatörfråga, men spelar det någon roll att jag använde värmeljus för det? Liksom, kan stearin föras över via elden och skulle det spela någon roll om det var asbest?
Dum fråga säkert. Men jag är rätt så dum när det kommer till sånt här. För övrigt så uppskattar jag verkligen er hjälp.
Dum fråga säkert. Men jag är rätt så dum när det kommer till sånt här. För övrigt så uppskattar jag verkligen er hjälp.
