Jag kan inte gå och göra sådant på deras tomt och verksamhet. Rätt säker på att både dammen och ån är skyddad också så man får inte göra åverkan på den. Men det är sådan kraft där att skulle jag slänga i något skulle det troligen bara åka med forsen och vidare.

Har mailat kommunen och frågat. Men förväntar mig knappt nått svar. Att bara veta vad det är hade ju varit lugnande. Då kan man kanske göra något åt det, nu är det bara gissningar och ljudet är där konstant. Bah

Läs om ljudutbredning här: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:220693/FULLTEXT01.pdf

Sådana reflektioner i inversionskikt kan ge upphov till onormalt höga ljudnivåer på långa avstånd från källan, så kallad anomal ljudutbredning. Temperatur- och vindrefraktionen sammanvägt kan också ge likartad effekt. Under speciella vädersituationer kan ljudet transporteras väldigt lång väg utan nämnvärd försvagning. Detta på grund av att ljudet transporterats större delen av tiden i högre skikt utan turbulens som sprider ljudet.

Prova mäta ljudet med en app som visar ljudets spectrum. Jag provade en app för iphone hemma som heter RedVox. Jag kan t.ex. se att husets ventilation ger en ton på 17Hz, ändras om jag ökar hastigheten på ventilationen. Även om telefonen inte är bra på att mäta låga frekvenser kan det kanske visa om det finns någon konstant ton.

Hur går det??? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.