Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
yonna: De jobbar dessutom väldigt långsamt till skillnad från mal som är mycket glupska. Liksom tidigare svar behöver du inte oroa dig men ändå vara lite mer uppmärksam när du städar.
Stegatorparn: Vågar inte utesluta någonting när jag inte sett det på plats. Talar bara om egna erfarenheter. Är dock lite mysko att det märks i taket. Var skulle fukten komma ifrån? Innan jag rev ut källargolvet luktade det unket och instängt. Näsan vänjer sig snabbt vid lukter, så den är känsligast första minuten. Låter som en bra idé att tvätta taket med klorin. Sedan kan du lossa en
A:son: Kan inte se vad det är och du berättar inte i vilken miljö du finner dessa. Om du råkar ha 1 del honung , 1 del vinäger hemma och tre delar vatten ut kranen och en droppe diskmedel så kan du ju testa att blanda dessa i en skål och ställa fram och se om du fångar vad det nu är.. Om det inte tar kål på vad det nu är du försöker fota så har du inga flugor innomhus iallafall. Fungerar
Magnus E K: Om man köper ett hyfsat mikroskop borde man kunna göra sina egna prover, särskilt om man har tillgång till lite positiva källor för träning. Har själv funderat på detta, kan ju vara kul att ha ett mikroskop till annat också.
Amazonic: Nu är jag lättad. karbamidskum som sprutats in som isolering.
Ernfrid: [citat] Jag har inga synliga sprickor, putsade väggar med klinker i källaren. Jag måste installera en radonsug för att få ner värdet. Jag har redan tätat det som går men fortfarande ca 2000 i källaren
imported_Benno: Gaserna från avloppet är inte helt nyttiga i koncentrerad form. Se till att vädra vid arbete. Den där fettklumpen man hittade i London, visserligen på flera ton, betraktades som hälsofarlig. Det kanske inte är riktigt samma cocktail i hemmaavloppet, men du bör inte smaka på det. :)
kettu: Från min amatöra synpunkt så tippar jag att det finns mycket fukt bakom kaklen/ i konstruktionen. Inte börjar det växa svampar om man använder en duch, ännu mindre ifall den står oanvänd. Badrummet är trolitvis slut och behov av sanering och renovering. Ifall jag skulle vara i hans situation, så skulle jag småningom sakta börja söka ny hyresbostad ifall inte hyresvärden vill
jajgert: [citat] Det finns inget bevis. Det enda man vet är att radon är farligt i höga nivåer. Frågan är vad som är höga? Radon gränsen är satt för att skydda rökare.
Gerdmar: [bild] [bild] [bild] [bild] Vilka djur orsakar sådant här? Och vad gör man åt det?
Stegatorparn: Under sommaren är luften ute så fuktig att det inte spelar någon roll hur mycket man än ventilerar. Då är en avfuktare perfekt för att kontrollera fukten i källaren. Jag håller min källare på 90 kvm under 60% med en Woods avfuktare.
Claes Sörmland: 10 g per timme är en väldig massa ozon så det lär ta bort lukten om det är möjligt denna vägen. Tänk på att ozon ger sig på det mesta i organisk väg, inklusive dina lungor.
Anna_H: Det där är inget som påverkas av isoleringen, det är ju på utsidan? Normalt att få lite påväxt med tiden, men kanske inte så snabbt. Hur ser det ut under vindskivan? Går takpappen ner på kanterna? Eller finns det risk att vatten kan krypa runt kanten?
Tovetorvan: Jo jag har nog gett upp allt hopp om att den ska gå att rädda, tänkte först ha den som skotergarage. Men med både svamp och hästmyror så känns det lika bra att riva och peta ihop nåt nytt istället :)
knipo: Du kan även göra en polisanmälan. Bifoga bilderna så har de lite att grunda anmälan på.
oskarsch: Jag har ingen egen erfarenhet, men denna sidan är rätt intressant: https://www.lfs-web.se/luftrenare-ozon-marknadsforing.htm
Bigpapa: Hej, Jag har upptäckt svartmögel på mitt förråd. Framförallt på takets undersida, samt på ena sidan av fasaden mittersta del. För två år sedan isolerade jag friggeboden och nu undrar jag om det är därför. Några synliga spår av mögel inne i förrådet kan jag inte se utan möglet syns som sagt på utsidan. Friggeboden är endast två år gammal och detta känns absolut inte bra
Alfredo: [citat] Tänk på att kolla Vänerns vattennivå minst en gång i timman. Vi vill inte läsa om några fartyg på grund bara för att du vattnat för mycket! :p
Squall Leonhart: [citat] Jag vet inte om man kan skylla på morgontrött såhär klockan 9.30 en onsdag, men jag läste "...och toabesök". Kände helt klart en viss förvirring. :thinking:
Jarlingar: Börja med att sätta in FTX så tror jag inte du behöver göra något mer (y) Sen är ev risker med radon ganska överdrivet så länge man inte röker..
Niklaspe: Typ ingenting, förutom då den kör avfuktningssekvensen hör man ett blåsande ljud. Annars grundläget på fläkten låter knappt något.
nallepu: Kolla ditt källargolv! Finns det sprickor? Har billat upp mitt golv och fyllt igen sprickorna vilket resulterade i att värdet sjunker kraftigt för varje spricka jag fyller igen. Tog upp ett ca 8 cm djupt spår och ett par ca brett spår. Mitt problem var att gruset under huset kom från en bergtäkt med mycket radon! Använde finbetong för lagning. Har du en renslucka för avlopp, Täta den
Chrisch: [citat] Hej Har inte haft 300 men helt plötsligt varje dag 10-20 st som sitter på mina fönster, vi har alla dörrar och fönster har varit stängda (jag vet det är endast jag som varit hemma) huset är relativt tätt, när jag stängt den enda ventil. Hade sådana på vinden för 20 år sedan en vinter, inte efter det. Jag har dödat och dödat och i kväll endast 5 st. fattar inte vart de
Rosacykel: Hej, har ett isolerat uthus 20kvm med bastu, byggnaden står på krypgrund. Har misstänkt vattenskada vid en vägg med rörkoppling, nu i sommar har jag öppnat väggen och mycket riktigt, en gammal torkad vattenskada MEN upptäckte även i samma veva att krypgrundens blindbotten är rutten, golvet har rejält bjälklag på ca 400mm isolering, varav det började bli mögligt och murket nedanför
heimlaga: Det låter vettigt! Tyvärr är det många nå för tiden som köper eller bygger hus och anlägger uteplatser och simbassänger och annat bredvid existerande jordbruk eller småindustrier för att efter någon månad kräva att fähuset eller industrin eller vad det nu är måste flytta eller lägga ned. Det där beteendet har blivit rena landsplågan så både bönder och företagare brukar ha
Rosarosi: [citat] Ja okej då är det som besikningsmannen sa då alltså :D
Mac_attack: [citat] Vi har knackat loss hela vägen in till betong och skickat på labb-prov och det fanns inga spår av asbest så det känns tryggt!
Evasvensson: [citat] Tack igen :) Ska bi intressant och se vad dom säger. Försäkringsbolaget borde väl skicka någon tycker jag och kolla över ? Vet att anticimex besiktade förra sommaren senast, dom kommer runt var 3-5 år och gör det här, och då anmärkte dom inte på något så är det något så är det nytt. Enda är att vi hittat hussvamp i uthuset...skulle flytta en sak och där var det :(